تولید محصولات با ارزش افزوده بالا؛ راه نجات اقتصاد ایران

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: باید به سمت تولید با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم و این موضوع در سیاست های کلان اقتصادی کشور مدنظر قرار گیرد.

به گزارش صدای بورس، سعید زرندی در این خصوص اظهار داشت: تولید در سالهای گذشته در ایران رشد کرده است، اما مهم برای اقتصاد، تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا و توجه به پیچیدگی محصول می باشد که این موضوع در سیاستهای وزارتخانه دنبال می شود.

وی افزود: اولویت‌های صنعتی را با رعایت ملاحظات آمایش سرزمینی و تعادل‌بخشی منطقه‌ای، پیچیدگی محصول و نیاز داخل در 9 رشته فعالیتی مشخص کردیم و این لیست بصورت رسمی نیز ابلاغ خواهد شد.

زرندی ادامه داد: بسته سیاستی در صنایعی همچون فولاد، سرب و روی ،آلومنیم، مس، طلا ،پتروشیمی، پوشاک، خودرو، لوازم خانگی، دارو، لاستیک و پلاستیک، مواد غذایی و آشامیدنی و ماشین آلات و تجهیزات را در حال تدوین داریم که برخی از این بسته ها نهایی و برخی درحال بررسی است.

بیشتر بخوانید:

مهمترین اخبار اقتصادی و بورسی امروز 23 دی 99

قیمت سکه و طلا در ۲۳ دی ۱۳۹۹

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مهمترین ویژگی این بسته ها را توجه به زنجیره ارزش دانست و گفت: سیاست های هر صنعت مبتنی بر تکمیل زنجیره‌های ارزش است، بدین ترتیب که همه اقدامات ما که شامل سرمایه‌گذاری، فنآوری و ... می‌شود با قرار گرفتن بخش‌ها و لایه‌های متفاوت‌شان بر روی هم، یک زنجیره‌ای شکل بگیرد.

زرندی با اشاره به متعادل‌سازی در حوزه زنجیره‌های ارزش بیان کرد: سعی بر این است که تا آن جا که مقدور است به سمت ممنوعیت صادرات نرویم ولی سیاست‌های مشوق را به گونه‌ای تنظیم کنیم که به سمت تکمیل زنجیره‌ها حرکت کنند.

وی ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که در ذیل ماده 135 قانون رفع موانع تولید صورت گرفته، این است که صادرات مواد خام را از معافیت ارزش افزوده، حذف کرد.

زرندی در پایان گفت: اگر این موضوع پیش رود، منابع خدادادی کشور ما یک فرصت استراتژیک برای آینده کشور است که با اتکاء به آن‌ها هم در رقابت‌های بین‌المللی می‌توانیم نقش‌آفرینی کنیم و هم این که می‌توانیم یک عایدی خوبی را هم برای اقتصاد ایران داشته باشیم.

منبع: شاتا

کد خبر 426247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =