۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
سبدگردانی روی دیوار!

سایت دیوار در اقدامی عجیب و غیرقانونی اقدام به انتشار آگهی فروش سیگنال بورسی و ارائه خدمات سبد گردانی غیر مجاز می‌کند.

به گزارش صدای بورس، یکی از جذاب ترین راه‌های درآمد برای سلبریتی‌های بورسی ارائه خدمات سبدگردانی است. آنها کنترل سرمایه  و یا حساب شما را در کارگزاری به دست می‌گیرند و به جای شما معامله می‌کنند. تا سال ۸۹ تنها شرکت‌های کارگزاری مجاز به سبدگردانی بودند اما بعد از آن سازمان بورس و اوراق بهادار با تسهیل شرایط اجازه این فعالیت را به شرکت‌های متقاضی داد. در حال حاضر تنها ۵۶ شرکت مجاز به انجا سبدگردانی برای افراد حقیقی و حقوقی هستند. 

 با گسترش شبکه‌های اجتماعی و افزایش توجه به بازار سرمایه از طرف عامه مردم شاهد شیوع شاغل کاذب در این بازار هستیم. از آن جمله انجام سبد گردانی و فروش سیگنال توسط افراد و شرکت‌های بدون مجوز است.  با کمی گردش در سایت‌های ایرانی به خصوص سایت دیوار می‌توان به سادگی آگهی انجام سبدگردانی یا ارائه سیگنال در بورس را مشاهده کرد. راضیه صباغیان مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در مصاحبه با صدای بورس گفت در این مورد به سایت دیوار تذکر داده شده است و آنها قول همکاری داده اند. گویا تذکر کافی نبوده است و سازمان باید پیگیری بیشتری انجام دهد.

براساس ماده ۲۸ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب اول آذر سال ۸۴ در مجلس شورای اسلامی  تأسیس بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس و نهادهای مالی موضوع این قانون منوط به ثبت نزد سازمان است و فعالیت آنها تحت نظارت سازمان انجام می‌شود. در نتیجه هرگونه فعالیت بدون مجوز در زمینه مشاوره مالی ، سرمایه گذاری و سبد گردانی غیر قانونی است.  مالباختگانی که در اثر چنین فعالیت‌هایی دچار ضرر و زیان شده‌اند میتوانند با مراجعه به آدرس https://shekayat.seo.ir نسبت به ثبت شکایات خود اقدام کنند.

سال ۸۹ ایوب باقرتبار مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در مصاحبه با سنا اعلام کرد از این پس، فعالیت شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری بدون اخذ مجوز از سازمان بورس، غیرقانونی است.

ایوب باقرتبار با اشاره به اینکه مشاوران سرمایه‌گذاری می‌توانند در خواست خود را برای اخذ مجوز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کنند، افزود: پیش از این آیین‌نامه مشاوره و سبدگردانی به تصویب شورای بورس رسیده بود که بر اساس آن مجوز سبدگردانی تنها به شرکت‌های کارگزاری اعطا می‌شد، اما با تصویب این دستورالعمل به هر متقاضی دارای شرایط، مجوز تاسیس شرکت مشاور سرمایه‌گذاری یا مجوز مناسب مشاور سرمایه‌گذاری اعطا می‌شود.

باقرتبار با بیان اینکه شرکت‌های زیادی تحت عنوان مشاوره یا حتی بدون اشاره چنین نامی در عنوان خود، اقدام به انجام این کار می‌کنند، تاکید کرد: پس از تصویب این دستورالعمل، چنانچه شرکت‌ها مجوزهای لازم را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نکنند، فعالیت آنها جرم محسوب شده و طبق بند یک ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار از یک تا شش ماه حبس تعزیری دارد. همچنین به جزای نقدی معادل یک تا سه برابر سود به دست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد.

وی اظهار کرد: پس از این چنانچه شرکتی بدون اخذ مجوز مبادرت به مشاوره کند، بر اساس ماده ۵۲ قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است، مدارک و مستندات راگردآوری و به مراجع ذی‌صلاح اعلام کرده و حسب مورد موضوع را به عنوان شاکی پیگیری کند. توصیه به خرید و فروش یا نگهداری اوراق بهادار، ارائه تحلیل و بولتن به سرمایه‌گذاران، اظهار نظر درباره ارزش اوراق بهادار و اظهار نظر درباره روند قیمت اوراق بهادار یا عرضه و تقاضا در آینده، نیازمند اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است.
 

رضا نجارزادگان

کد خبر 425908

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =