ضرورت انتخاب بانک‌های پربازده در سبد سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری یکی از راه‌های مناسب در عین حال پیچیده برای حفظ ارزش دارایی و کسب درآمد به شمار می‌رود، در گذشته ریسک سرمایه‌گذاری زیاد نبود چرا که فرصت‌های سرمایه‌گذاری محدود و بازده آن بالا بود ولی در عصر حاضر و با گسترش فرصت‌های سرمایه‌گذاری این کار به تخصص، دانش و ارزیابی شرایط نیاز دارد.

به گزارش صدای بورس، سرمایه‌گذاری تاسیس شدند تا آحاد مردم به راحتی و اطمینان کامل بتوانند به دانش و تخصص این شرکت‌ها اعتماد کرده و ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند که با توجه به تغییرات مداوم شرایط جامعه، این کار کاملا به نفع سرمایه‌گذاران خرد و حقیقی است. در چنین شرایطی، کار برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری بسیار دشوار است چرا که این شرکت‌ها باید با انتخاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سهام شرکت‌های پربازده ریسک سرمایه‌گذاری‌های خود را به حداقل برسانند.

صنعت بانکداری الگویی مطلوب
سیدرضا موسوی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در این باره گفت: برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با انتخاب متنوعی از سهام شرکت‌های مختلف، ریسک سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد در حالی که این موضوع به تنهایی کفایت نمی کند. وی افزود: سرمایه‌گذاران در کنار تشکیل سبد سهام و متنوع‌سازی دارایی‌های خود، باید به صنعتی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند نیز توجه داشته باشند، در ضمن انتخاب شرکت‌های فعال در آن صنعت نیز بسیار مهم است.مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی اظهار داشت: به عنوان مثال صنعت بانکداری از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است که اغلب مورد توجه فعالان این بخش قرار دارد، ولی لازم است سرمایه‌گذاران با مطالعه و انتخاب بانک مناسب، سرمایه‌گذاری خود را تضمین کنند.
موسوی به مطالعه صورت گرفته در خصوص بانک‌های فعال در بازار بورس در معاونت سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی اشاره کرد و گفت: در این مطالعه ۱۳ بانک بورسی در شاخص‌های مختلف از جمله مطالبات غیر جاری به کل مانده تسهیلات اعطایی، سهم بانک از درآمدهای مشاع به جمع درآمدهای مشاع، درآمد غیرمشاع به جمع درآمدهای مشاع و غیرمشاع (بدون درآمد تسعیر ارز)، قیمت تمام شده پول، تفاوت سود دریافتی به ازای هر واحد سپرده جذب شده و قیمت تمام شده پول، سهم هزینه‌های اداری و عمومی در قیمت تمام شده پول، حاشیه سود و نسبت کفایت سرمایه از سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ مورد ارزیابی قرار گرفتند.

رتبه‌داران جذب سپرده و اعطای تسهیلات
مدیرعامل سرمایه‌گذاری خوارزمی گفت: مانده سپرده‌های ۱۳ بانک بورسی مورد بررسی در انتهای سال ۹۸ بالغ بر ۱۱ هزار و ۶۰۶ هزار میلیارد ریال بوده که این بانک‌ها از این مبلغ، ۸ هزار و ۷۷۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرده اند. در جذب سپرده، بانک‌های ملت، صادرات ایران و تجارت در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند و در شاخص اعطای تسهیلات نیز سه بانک ملت، صادرات ایران و پاسارگاد سه بانک برتر هستند.


پیشتازی در بازدهی
موسوی با اشاره به اینکه بیش از ۲۵۰ هزار نفر از هموطنان هم به عنوان سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی ذینفع اصلی شرکت به شمار می‌روند، گفت: در چنین شرایطی مدیران و کارشناسان معاونت سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت با دقت و حساسیت نسبت به انتخاب سبد سرمایه‌گذاری شرکت اقدام می‌کنند.وی ادامه داد: بخشی از سبد سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به بانک‌های صادرات ایران و پاسارگاد اختصاص دارد که نتایج بررسی صورت گرفته حاکی از بازده و رشد مطلوب این بانک‌ها در میان ۱۳ بانک فعال در بورس و انتخاب صحیح سبد سرمایه‌گذاری شرکت خوارزمی در صنعت بانکداری است. به گفته وی متوسط بازدهی سالانه بانک صادرات ایران از ابتدای ورود به بورس حدود ۱۳۹ درصد و بانک پاسارگاد حدود ۱۳۰ درصد بوده است.


تداوم روند مطلوب
وی تاکید کرد: عملکرد شش ماهه شرکت نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری خوارزمی در سال جاری در وضعیت مطلوبی قرار دارد که با برنامه ریزی صورت گرفته، این روند همچنان ادامه خواهد داشت. وی همچنین به توانمندی و پتانسیل شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی در ارائه خدمت و مشاوره به فعالان و علاقه مندان حضور در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت گروه خدمات بازار سرمایه الگوریتم اشاره کرد که با بهره مندی از مدیران و کارشناسان خبره و تحصیلکرده انواع خدمات مورد نیاز فعالان این بازار را تامین می‌کنند.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۴

کد خبر 425787

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    تبلیغ سبدش نبود این؟!