بورس آینه تمام نمای اقتصاد کشور است/ مدیران حافظ منافع سهامداران هستند

یکی از پیشکسوتان بازار بورس گفت: یکی از مهمترین دلایل ایجاد شرایط منفی و تشدید نوسان در بازار سهام، دخالت های نابجا از سوی کسانی است که با سازوکار بورس و بورس کالا آشنایی ندارند.

به گزاش صدای بورس، علیرضا عسکری مارانی، فعال بازار سرمایه  گفت: بورس آینه تمام نمای اقتصاد کشور است و تاثیرات بخش واقعی اقتصاد تبلور خود را در بورس و بازار سرمایه نشان می دهد.

وی در ادامه با ذکر این سوال که شرایط اینگونه مطلوب نیست و بورس وضعیت خوبی ندارد و سهامداران ناراضی هستند؟ گفت: اولین و ساده ترین سوال این است که چرا وزرا و نمایندگان کارهای خود را رها کرده‌اند و چسبیده اند به قیمت‌گذاری؟ آنهم قیمت‌گذاری دستوری؟چرا باید آقای وزیر در قانون بورس دخالت کند؟ اصلا چنین حق قانونی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حالی بنگاه های ما از لحاظ تولید وضعیت خوبی دارند، روند قیمت ها در بازارهای جهانی شرایط مساعدی را طی می کند و قیمت تمام شده در بنگاه ها در وضعیتی است که می تواند توقع سهامداران را برآورده کند و سود مناسبی نصیب آنها کند، اما بورس وضعیت مساعدی ندارد.

مارانی ادامه داد: اگر بورس کالا را قبول ندارید باید منحلش کنید چرا دخالت می‌کنید؟ اما منحل کردن این بورس در عهده وظایف مجلس است نه شما.

این فعال بازار سرمایه در ادامه افزود:شعار جنگ اقتصادی می‌دهیم اما باید بدانیم جهش تولید با تداوم تولید صورت می‌گیرد نه با حرف.  همه میدانیم که یکی از صنایع ما که تحریم شد فولاد بود و صادرات این محصول طلایی منع شده و حال امضا این کالای مهم را وزیر صنعت در اختیار معاون معدنی خود گذاشته و دستور برای تمکین از شیوه نامه را اعلام کرده؟

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که چنین موضوعی در تضاد با شعار نظام و جهش تولید است، گفت: جهش تولید زمانی صورت میگیرد که تولید با قدرت انجام شود، سپرده های مردم امنیت داشته باشد. به عبارت دقیقتر ثبات اقتصادی و جهش تولید زمانی صورت میگیرد که نقدینگی در راستای تولید بیشتر مصرف شود.

وی ادامه داد: نقدینگی کشور باید در جهت تولید حرکت کند. این کارها کمک به شرایط اقتصادی در این شرایط جنگ اقتصادی نمی‌کند و سبب افزودن ثروت عده‌ای می‌شود. مشکلات واحدهای تولیدی را حل کنید. برای حل مشکلات اقتصادی کشور وقت بگذارید.

مارانی در ادامه با عنوان این مطلب که آقای وزیر تا به حال چند بار به معادن فولادی رفته‌اید؟ چه کسی به شما حق قیمت‌گذاری می‌دهد؟ گفت:وظایف رییس کمیسیون مجلس قیمت‌گذاری است یا قانون‌گذاری؟ امضاهای طلایی برای اجازه صادرات برای چه داده می‌شود؟ دراین راستا مدیران دیوان محاسبات باید این شرایط را بررسی کنند. صلاحیت مدیرانی و نمایندگانی که در قیمت‌گذاری ورود پیدا می‌کنند باید بررسی شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه به خودتان بیاید و مردم را از بازار سرمایه دل‌شکسته نکنید،گفت: تغییر مدیران برایتان آنقدر دلچسب شده است که برایش هرکاری می‌کنید. مدیران منصوب شده حافظ منافع سهامداران هستند یا حافظ منافع آن‌ها که او را منصوب کرده‌اند؟

به گفته این پیشکسوت بازار سرمایه، سهامدار عمده شرکت‌های صادرات محور و ارزمحور، مردم هستند.  به جای خرج‌های فاقد اعتبار، می‌توان برای مردم واکسن خرید.  ما مدیرانی میخواهیم که حق مردم را بگیرند. مدیری که حرف عده‌ای را تنها گوش دهد به درد مردم نمی‌خورد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر از این کارها دست برداشته نشود، امیدی به تغییر شرایط اقتصادی نیست، گفت: این مردم هستند که نمایندگان مجلس را انتخاب کردند. وزرایی که از سوی این نمایندگان برگزیده شده و نمیتوانند حافظ جان و مال مردم  باشند، باید استیضاح شود.

مارانی ادامه داد: رییس محترم شورای عالی بورس، ریاست محترم سازمان بورس آگاه باشید که وزیر صنعت در جایگاهی نیست که بتواند به شما دستور دهد. شاید شما را تغییر دهند، اما نمی توانند مکلف به اطاعت از دستور کنند.

منبع: سنا

کد خبر 425755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =