نامه آقای وزیر آتش به پا کرد/ نگاه‌ها به شورای عالی بورس

تعیین دستوری قیمت فولاد با روح بازار آزاد در تناقض است به رویارویی بورس کالا و وزارت صمت منجر شده و موضوع را به شورای عالی بورس کشانده است.

به گزارش صدای بورس، یکی از مهمترین معضلات وزارت صمت تنظیم بازار فولاد است. از زمان عرضه فولاد در بورس کالا  نرخ گذاری فولاد و قیمت پایه عرضه در بورس کالا دو موضوع با اهمیتی است که همواره موضوع کشمکش و مشاجره بین وزارت صمت و بورس کالا بوده، هست و همچنان ادامه دارد. رضا رحمانی وزیر سابق صمت و وزیر کنونی این وزارتخانه هنوز به نقطه نظر مشترکی با بورس کالای ایران برای موضوع فولاد نرسیده اند. 

نامه جدید وزارت صمت

وزارت صمت طی نامه‌ای اعلام کرده است: تعیین قیمت شمش فولادی در بورس بر اساس ۷۰ درصد قیمت CIS است که این موضوع را به بورس کالا ابلاغ کرد و از تمامی دستگاه‌های مرتبط و دستگاه‌های نظارتی خواست که در این حوزه اقدامات لازم را با تعامل و هم افزایی انجام دهند.

رزم‌حسینی همچنین از دستگاه‌های نظارتی و بازرسان وزارت صمت خواست تا بازرسی از انبارها را برای جلوگیری از احتکار شمش، میلگرد و دیگر محصولات فولادی در دستور کار قرار دهند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقدامات لازم را مبذول دارند.

بورس کالا در مقابل این تصمیم (تعیین قیمت شمش فولادی در بورس بر اساس ۷۰ درصد قیمت CIS) اعتراض کرد و موضوع را به شورای عالی بورس ارجاع داد. برخی رسانه‌ها با برجسته کردن تاثیرگذاری وزارت صمت بر مدیرعامل بورس کالای ایران ، حتی توئیت کردند وزیر صمت به دنبال برکناری رئیس بورس کالای ایران است.

بالا گرفتن تعارضات بین وزیر جدید و بورس کالا

تعارضات بین وزارت صمت و بورس کالای ایران  در هفته جاری بالا گرفته است، ۲ اقدام رزم حسینی وزیر صمت یکی اشاره به بازار سرمایه عامل گرانی برخی محصولات و دیگری لحاظ شدن قیمت پایه معاملات فولادی بر مبنای ۷۰ درصد CIS به مذاق بورس کالای ایران خوش نیامد.

بیشتر بخوانید:
بورس‌کالا تابع قوانین بازارسرمایه یا وزارت صمت
وعده‌های مجازی
میزان حضور خارجی‌ها در بورس تهران/ فرصت‌های از دست رفته

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز ۱۶ دی ماه ۹۹ در افتتاحیه گواهی سپرده خرما در بورس کالا با اشاره به اظهارات وزیر صمت مبنی بورس عامل برخی گرانی ها واکنش نشان داد و گفت: برخی که این سخنان را بیان می‌کنند باید حواسشان به تفاوت قیمت محصولی همچون فولاد در بورس کالا و بازار آزاد باشد.

فولاد، مافیا و رانت

این اشاره رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تفاوت قیمت فولاد در بورس کالا و بازار آزاد به حق و مورد حمایت بسیاری از کارشناسان بورسی قرار گرفت اما نباید فراموش کرد که بخشی از زنجیره عرضه فولاد در بورس نیز اعتراض به حقی است که توسط کارشناسان معدنی حمایت می‌شود. 

عظیم ثابت، نائب رئیس سندیکای لوله پروفیل در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: نکته مهم این است که قیمت ورق فولادی با قیمت بالا به دست صنعت کار می‌رسد. وزارت صمت باید جلوی دلال بازی در فولاد را بگیرد. فولادی‌ها اهرم قدرت زیادی در بورس کالای ایران دارند به شکلی که برخی از مدیران ارشد و هیئت مدیره بورس کالای ایران فولادی هستند. فولاد مبارکه اصفهان آب، برق، گاز  را یارانه‌ای و سنگ آهن مورد نیاز تولید فولاد خود را با پایین ترین قیمت ممکن به دست می‌آورد در تعیین قیمت پایه بورس کالا نیز باید این موضوع لحاظ شود.
 

وزارت صمت کار سختی در پیش دارد

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه اصفهان با مهندسی فروش میزان عرضه خود به بازار را تنظیم می‌کند، به اعتراض به میزان عرضه فولاد در بورس کالا اعتراض کرد و گفت: میزان عرضه فولاد در سامانه بهین یاب  قطره چکانی است و صاحبان صنایع به این موضوع اعتراض دارند. از اول سال تاکنون تنها در حدوی یک میلیون و  ۶۰۰ هزار تن ورق فولادی به لوله پروفیلی‌ها  اختصاص داده شده است، این میزان عرضه تنها ۲۰ درصد از نیاز صاحبان این صنعت را تامین می‌کند و مابقی آن را صاحبان صنایع از بازار آزاد با قیمت بسیار بالا خریداری می کنند.

ثابت با اشاره به مافیای فولادی بیان کرد: وزارت صمت کار سختی در پیش دارد تلاش هایی در این زمینه انجام شده اما همچنان صنایع با مشکل تامین فولاد با قیمت مناسب مواجه هستند.

نامه معاونت معدنی وزیر صمت به بورس کالا

نامه قائم مقام بورس کالا به معاونت معدنی

محبوبه قرمزچشمه
 

کد خبر 425696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =