وعده‌های مجازی

هفته قبل مدیرعامل بورس تهران در توییتر خبر کاهش حد نصاب معاملات بلوکی را اعلام کرد و بلافاصله قاضی زاده هاشمی با انتشار توییتی دیگر از آن حمایت کرد. اما نتیجه این خبرهای مجازی روی بازار واقعی چه بود؟

به گزارش صدای بورس، علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران توییتی منتشر کرد و اعلام کرد: برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه بازارگردانی بیشتر نمادها برای حمایت از سهامداران خرد اجرایی شده و در گام بعدی باید کاهش حد نصاب معاملات بلوکی با هدف تعدیل Market Impact بازیگران بزرگ بازار در دستور کار قرار گیرد تا خود وظیفه بازاریابی دارائی‌های مالی‌شان را بر عهده بگیرند.
وی در این خصوص توضیح داد: در این حالت حقوقی‌ها بیشتر از حد مشخصی نمی‌توانند بفروشند و باید در بازار بلوک مشتری خود را پیدا کنند. 

بلافاصله سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در توییتر واکنش نشان داد و گفت: برای حمایت از سهامداران خُرد بازار سرمایه و افزایش اثربخشی بازارگردان‌ها، مجلس از طرح «کاهش حد نصاب معاملات بلوکی حمایت می‌کند. با توجه به اینکه از زمان آغاز فعالیت بازارگردان‌ها نقدشوندگی افزایش داشته، لازم است برای به ثبات رسیدن بورس این طرح اجرا شود.

اما نتیجه این توییت‌ها در عالم واقعیت هیچ بوده است. در استعلامی که از مدیران کاگزاری‌ها و صندوق‌های بازارگردانی داشتیم بسیاری حتی از این اظهارنظر اعلام بی‌اطلاعی کردند و پاسخ دادند : تاکنون دستورالعملی برای این کار صادر نشده است. آنها در مورد تاثیر این تصمیم بر بازار هم اظهار بی‌اطلاعی کردند و پاسخ دادند تا زمانی که دستورالعمل تهیه و صادر نشود نمی‌توان در مورد تاثیر آن نظری داد.

به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده برای مدیران و نمایندگان مجلس جذاب تر باشد تا بخش واقعی اقتصاد ایران. شاید به این دلیل که در فضای مجازی برای اظهارات خود لایک می‌گیرند اما در عالم واقع باید با چالش‌های ناشی از تصمیمات خود دست و پنجه نرم کنند.

کد خبر 425701

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =