آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت بیست و ششم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

تحلیل تکنیکال چیست؟

به گزارش صدای بورس، هدف اصلی تمام افرادی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند، پیش بینی قیمت ‌هاست. به همین منظور هر ساله روش‌ ها و متدهای متفاوت و جدیدی، برای پیش بینی روند قیمت‌ ها به وجود می ‌آید. به طور معمول تحلیل قیمت سهام به دو روش کلی صورت می گیرد، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال. به پیش بینی قیمت سهام مختلف با استفاده از روش‌هایی که پایه و اساس آن رفتار گذشته قیمت و روند سهام است، تحلیل تکنیکال می‌گویند. این تحلیل در تمامی بازارهای مالی جهان از فارکس و بیت‌کوین و طلا گرفته تا نفت و بازار بورس تهران قابل پیاده سازی می باشد. فعالان بازارهای مالی در سراسر جهان در کنار آموزش بورس از این روش‌ ها برای کسب سود بیشتر استفاده می کنند.

اصول پایه و اولیه تحلیل تکنیکال

برای شرح خلاصه‌ای جامع از اصول اولیه تحلیل تکنیکال، ضروری است که سه نکته کلی زیر را در نظر داشته باشیم.

همه نکات و جزئیات در قیمت یک سهم دیده می شود.

اخبار مثبت و منفی در مورد سهام، مشکلات و موارد مهم اقتصادی و جو جامعه، تاثیر خود را مستقیما روی قیمت سهام می گذارند و ما را متوجه شرایط به وجود آمده می کنند.

 همه قیمت‌ها طبق روند مشخص و معینی حرکت می کنند.

تمامی روندهای به وجود آمده به نحوی با روندهای گذشته هماهنگ و همراه هستند. این روندها نمی‌توانند بدون نظم و نامرتب به هر سمتی حرکت کنند

تاریخ همیشه تکرار می‌شود.

این جمله به این معناست که اغلب فعالان بورس، تمایل دارند تا واکنش هایی مطابق با زمان گذشته داشته باشند؛ بنابراین روندهای به وجود آمده به مرور زمان تکرار خواهند شد.

الگوهای قیمتی چیست؟

الگوهای قیمتی در واقع اشکال خاصی از نمودار سهام هستند که بعد از تشکیل آن ها، افراد می توانند روند قیمتی را با درصد قابل قبولی حدس بزنند. از مهم ترین الگوهای قیمتی می توان به الگوی برگشتی، الگوی پرچم و الگوی سر و شانه اشاره کرد.

روند چیست؟

یکی از کلیدی ‌ترین نکات برای یادگیری تحلیل تکنیکال، شناخت درست روندها می باشد. روندها به طور کلی به سه دسته زیر تقسیم می شوند.

۱. روند صعودی و مثبت: هرگاه در نمودار یک سهم، دره ها به صورت متوالی، هر یک بالاتر از دره قبلی قرار گرفتند. همچنین قله ها هم به همین منوال، به طور متوالی، یکی پس از دیگری به سمت بالا حرکت کردند، روندی شکل خواهد گرفت که به آن روند صعودی و مثبت می‌گویند. معمولا برای شناسایی یک روند، حداقل سه قله و سه دره متوالی را در نظر می گیرند؛ اما برای اطمینان بیشتر، می توان این تعداد را افزایش داد. برای انجام دقیق این کار، قله ‌ها و دره ‌ها را با استفاده از یک خط اریب به یکدیگر وصل می ‌کنند؛ اگر این خط بدون برخورد به نمودار و به صورت صعودی قرار گرفت، یعنی روند را درست شناسایی کرده ایم.

قله: سقف قیمتی در هر نوسان

دره: کف قیمتی در هر نوسان

روند نزولی یا منفی: روند نزولی، درست برعکس شده همان روند صعودی است؛ به این صورت که اگر در نمودار یک سهم، قله ‌ها به صورت متوالی از یکدیگر پایین‌ تر بوده و دره ‌ها نیز به همین منوال باشند، این روند یک روند نزولی خواهد بود.

روند خنثی یا بدون تغییر و رنج: در این نمودارها هیچ صعود یا نزول ممتدی دیده نمی شود. قله ها و دره‌ها یا در یک راستا بدون شیب قرار دارند یا به صورت یکی در میان بالا و پایین می روند.

منبع: سیگنال

کد خبر 425681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =