تولید ۲۱۷ هزار تن کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: در حال حاضر ایران ۴،۲ درصد ذخایر مس جهان را دارد اما تولید ما ١/١ درصد جهانی است بنابراین و با توجه به میزان مس محتوی موجود ما باید میزان تولید را افزایش دهیم .

به گزارش صدای بورس، اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در مراسم افتتاحیه سومین همایش صنایع فلزات غیرآهنی که صبح امروز با حضور وجیه‌الله جعفری ریس هیات عامل ایمیدرو و جمعی از فعالان و بزرگان صنایع معدنی کشور افتتاح شد، گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز شرکت مس بیش از ٢١٧ هزار تن تولید مس کاتدی داشته که رشد ١١ درصدی نسبت به سال قبل داشته است و تولید آند نیز رشد ١٤ درصدی تجربه کرده است.

به گفته مدیرعامل شرکت مس در سال ١٣٩٨ میزان ٥٢٩ میلیون تن ذخیره به ذخایر مس اضافه شد و حاکی از آن است که اکتشاف یک کار اقتصادی است اما کمتر در طول سال‌های گذشته به آن پرداخته‌ایم.

سعدمحمدی با اشاره به اقدامات شرکت مس برای زمینه‌های افزایش تولید گفت: افزایش ذخایر و اکتشاف از موضوعاتی است که شرکت مس در دو سال گذشته دنبال کرده است.

وی تأکید کرد: ما نیازمند تغییر نگاه در اکتشاف هستیم و نیازمند تجهیزات جدید هستیم چراکه نمی‌توان با تجهیزات قدیمی حرف جدید زد و باید سیستم‌های جدید به اکتشاف اضافه شود.

مدیرعامل شرکت مس بیان کرد: خوشحال هستیم که اعلام کنیم امروز شرکت مس خرید ١٥ دستگاه حفاری جدید را در دستور کار قرار داده است و امیدواریم به‌زودی وارد کشور شود.

سعدمحمدی با بیان این‌که عیار سنگ مس در دنیا رو به کاهش است گفت: اما تقاضا در مقابل رو به رشد بوده و ما در حال افزایش تناژ عملیاتی هستیم و برای باقی ماندن در بازار جهانی نیازمند برنامه‌ای برای تحول هستیم و برای آن باید هزینه کرد.

مدیرعامل شرکت مس عنوان کرد: اگر صحبت از ارتقای معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور است باید برای تحقق آن حرف‌های عملیاتی بزنیم.

مدیرعامل شرکت مس با اشاره به جایگاه معادن مس ایران در جهان گفت: معدن مس سرچشمه امروز بیست‌ونه مین معدن بزرگ دنیا در حوزه مس است و مس سونگون ٧٦ ام و میدوک ١١٤ مین معدن مس جهان است.

سعدمحمدی اضافه کرد: در سال ٢٠٢٠ حدود ٨٣ درصد تولید مس به روش تغلیظ بوده است و در سال‌های آتی بیشتر پروژه‌ها در حوزه تولید کنسانتره مس است.

وی افزود: امروز برای افزایش تولید و بهره‌وری از مس کم‌عیار هم برای تولید کنسانتره استفاده می‌کنند و در تغلیظ فرآوری می‌کنند.

سعدمحمدی با اشاره به این‌که ۱۱ میلیون و ٧١٤ هزار تن تولید مس دنیا در ١٠ شرکت انجام می‌شود گفت: شرکت مس قادر است در میان این ١٠ شرکت بزرگ قرار بگیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت مس یکی از اقدامات خوب شرکت برای افزایش تولید، تولید مس از سرباره‌های ذوب است که ٥٠ سال به آنها توجه نداشتیم.

مدیرعامل شرکت مس در ادامه به وضعیت تولید شرکت مس اشاره کرد و اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا به امروز شرکت مس بیش از ٢١٧ هزار تن تولید مس کاتدی داشته که رشد ١١ درصدی نسبت به سال قبل داشته تولید آند نیز رشد ١٤ درصدی داشته است.

وی با بیان این‌که اتفاقات خوبی در حوزه تولید کنسانتره، کاتد و آند رخ داده است و روند تولید افزایشی بوده است گفت: در حوزه فروش در ٩ ماهه بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌ایم و این رشد هم در تناژ و هم در صادرات رخ داده است. همچنین در دنیا میزان حقوق دولتی در مس حداکثر ٤ درصد است اما در ایران ١٤ درصد است.

وی بیان کرد: با توجه به کاهش منابع اکسیدی روش sx رو به نزول است و بدون شک باید به معادن کوچک توجه شود اما کارهای بزرگ است که تحول ایجاد می‌کند.

سعدمحمدی تصریح کرد: مس امروز با ٢٩ پروژه می‌خواهد مسیر خود را تغییر دهد. برنامه ما مکتوب شده است؛ زیرا پیشتر توسعه متوازن شکل نگرفته است.

وی اضافه کرد: باید ظرفیت مس در تولید کنسانتره افزایش یابد و این کار با تکنیک‌های روز دنیا انجام می‌شود. امیدوارم ظرفیت مس را ظرف ٥ سال آینده به  ٦٠٠ هزار تن برسانیم.

منبع: مس پرس

کد خبر 425643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =