آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت بیست و پنجم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

حجم و ارزش معاملات در بازار بورس

به گزارش صدای بورس، آن‌هایی که در بازار بورس حرفه‌ای و فعال به حساب می‌آیند، برای معاملات خود از تحلیل تکنیکال که یکی از مهم‌ترین انواع تحلیل‌ها به حساب می‌آید، بهره می‌جویند؛ اما پیش از فرا گرفتنِ علم آنالیز و شروع تحلیل تکنیکال، نیاز است که دو مفهوم پایه و کلیدی در بازار بورس را به خوبی شناخته باشید. حجم و ارزش معاملات همین دو محتوای مهمی هستند که در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر آن‌ها خواهیم پرداخت.

حجم معاملات در بورس چیست؟

برای تمام معاملات، بازه‌های زمانی مشخصی وجود دارد که در همین بازه، داد و ستدهای یک سهم صورت می‌پذیرند. به میزان خرید و فروشی که در معاملات یک سهم، در بازه زمانی معین انجام می‌شود، حجم معاملات آن سهم می‌گویند. حجم معاملات در همه قسمت‌های مختلف بازار موجود و قابل بررسی است. به عنوان مثال حجم معاملات در شاخص کل، شاخص بورس و شاخص فرابورس.

ارزش معاملات در بورس چیست؟

به مجموع ارزش تمامی خرید و فروش‌های انجام شده در معاملات یک سهم، آن هم فقط در یک بازه زمانی مشخص، ارزش معاملات آن سهم می‌گویند. ارزش معاملات نیز مانند حجم معاملات، شامل تمامی قسمت‌های بازار می‌شود. به ارزش تمامی خرید و فروش‌های همه سهام موجود در بازار، ارزش معاملات بازار می‌گویند.

حجم معاملات و ارزش معاملات در بورس چه کاربردی دارند؟

افزایش یا کاهش قابل توجه هر دوی این فاکتورها نشان دهنده توجه بازار به سهم مورد نظر است. حال این توجه می‌تواند در راستای رشد قیمتی سهم یا در راستای افت قیمتی یک سهم باشد. به طور کلی افزایش ارزش معاملات یک سهم نشان دهنده ورود نقدینگی به آن سهم خاص است و کاهش آن، خبر از خروج نقدینگی می‌دهد. با ارزش معاملات می‌توانیم ورود نقدینگی هوشمند و حجم آن را تشخیص داده و تحلیل‌های متناسبی را برای زمان ورود یا خروج از سهم انجام بدهیم.

حجم معاملات هم همان‌طور که پیشتر گفتیم، یکی از فاکتورهای مهم تحلیل تکنیکال است. تحلیل‌گران معمولا حجم معاملات را به عنوان تاییدکننده روند قیمتی سهم‌ها در نظر می‌گیرند. هنگامی که قیمت یک سهم وارد روند صعودی می‌شود، حجم معاملات نیز باید در راستای خرید این سهم افزایش پیدا کند، تا صحت این روند تایید شود.

از سوی دیگر، اگر قیمت یک سهم در حال نزول باشد، باید حجم معاملات هم در راستای فروش آن سهم افزایش پیدا کند. به عبارتی، افزایش خریدار یا فروشنده نشان دهنده توجه بازار به روند یک سهم است. این موضوع اتفاق مهمی است که می‌توان از طریق آن به اطلاعات مفیدی دست پیدا کرد.

ارزش معاملات و حجم معاملات را چگونه پیدا کنیم؟

همه این اطلاعات به صورت کامل و بروز در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران قرار گرفته‌اند. بعد از ورود به این سایت، وارد تب «در یک نگاه» شوید. در همین قسمت، سمت راست، ارزش و حجم معاملاتی بازار بورس و فرابورس به طور مجزا تعبیه شده‌اند.

برای دیدن اطلاعات هر سهم به طور جداگانه، کافیست صفحه مربوط به هر نماد را باز کرده و در قسمت بالا، سمت راست اطلاعات مورد نیاز را مشاهده کنید. البته توجه داشته باشید که ارزش معاملات نمایش داده شده در سایت مدیریت فناوری بورس تهران، شامل معاملات بلوکی هم می‌شود. برای یافتن ارزش واقعی معاملات یک سهم باید ارزش معاملات بلوکی آن را از میزان نمایش داده شده در سایت کسر کنید. حاصل این محاسبه ارزش واقعی معامله یک سهم به دست خواهد آمد.

نکته مهم

با این‌ که افزایش حجم معاملات و افزایش ارزش معاملات در بیشتر اوقات، نشان دهنده بهبود قیمت و روند صعودی یک سهم است، هیچ وقت نباید صرفا با توجه به تغییرات این دو فاکتور مهم، وارد یک معامله شد.

منبع: سیگنال

کد خبر 425591

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =