بورس‌بازان در بلاتکلیفی

شاخص بورس در حالی طی پایان معاملات روز گذشته با افت ۱/ ۳ درصدی به یک میلیون و ۳۵۴ هزار واحد رسید که عوامل متعدد اما مبهمی عامل به وجود آمدن این ریزش بودند. در همین رابطه با کارشناسان گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش صدای بورس،پیمان حدادی گفت: در حال حاضر بازار بدون توجه به واقعیات اقتصادی روز به سمت شایعات و ابهامات در حرکت است به گونه‌ای که عملکرد معامله‌گران در چند روز اخیر بر اساس شایعاتی بنا شده که صحت و سقم آن در ابهام است.

پیمان حدادی، تحلیلگر بازار سرمایه افزود: بازار سهام از یک ماه گذشته با شایعات بی‌اساسی دست به گریبان است و سهامداران با رفتاری هیجانی روند بازار را از تعادل خارج کرده‌اند این در حالی است که شاخص خیز صعودی جدیدی برداشته بود.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه به شایعات بهای بسیاری می‌دهد، عنوان می‌کند: روند بورس در این روزها با پارامترهای اقتصادی موجود همخوانی ندارد. در حالی که شاهد افزایش قیمت‌های جهانی و عملکرد مثبت گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها هستیم، شاخص کل نزولی شده و سهامداران بسیاری وارد صفوف فروش شده‌اند.

این کارشناس سهام می‌گوید: بازار فارغ از اتفاقات مثبت اقتصادی همچنان با اما و اگرهای بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. از سویی دیگر چشم معامله‌گران بیش از هر زمان دیگری به بازار ارز دوخته شده است. ثبات قیمت ارز و واکنش بازار دلار به حواشی شایعات اخیر این سیگنال را به سهامداران می‌دهد که بازار ارز ممکن است با ریزش قیمت بیشتری مواجه شود از این رو کاهش قیمت احتمالی ارز، دست خریدار سهام را می‌بندد.

پیمان حدادی ضمن اشاره به پیامد انتخابات ریاست جمهوری بر بازار سرمایه خاطرنشان می‌کند: بازار با ابهامات بسیاری در مورد تیم اقتصادی دولت جدید مواجه است و از این بُعد شاهد خریداران کمتر و فروشنده‌های بیشتری در این بازار خواهیم بود.

وی با انتقاد از اظهارات ضد و نقیض مسوولان در مورد قیمت‌گذاری برخی صنایع اظهار می‌کند: اصرار مجلس به کاهش قیمت فولاد و سیمان وضعیت بازار سرمایه را به هم می‌ریزد. قیمت سیمان در ۱۰ سال اخیر حتی به اندازه تورم هم رشد نداشته اما همچنان به دنبال کاهش دستوری قیمت سیمان هستند. اقدامی که می‌تواند با تسری به صنایع دیگر سرمایه‌گذاران را از این بازار فراری دهد.

مهدی افنانی گفت: بازار سهام تغییرات بازار ارز را به شدت دنبال می‌کند و کوچک‌ترین نوسانی در این بازار مسیر دادوستدهای تالارهای شیشه‌ای را تغییر خواهد داد. عدم شفافیت بازار ارز و قیمت دلار از یکسو و از سویی دیگر واکنش غیر قابل پیش‌بینی مجلس به بودجه سال بعد بورس‌بازان را در بلاتکلیفی مطلق فرو برده است.

مهدی افنانی کارشناس بازار سهام افزود: حقوقی‌ها که از طرق دیگری نمی‌توانند تامین مالی کنند دراین مقطع از سال معمولا از بازار، تامین مالی می‌کنند. در مثبت‌ها فروشنده هستند و بازار را به دید تامین مالی نگاه می‌کنند از این رو در حال حاضر بازار به دست نوسان‌گیرها افتاده است. این کارشناس با بیان اینکه روند بازار به دنبال شایعات با نوسانات زیادی مواجه می‌شود خاطرنشان می‌کند: شواهد حاکی از آن است که نوسانات بازار سهام تا پایان دی‌ماه ادامه داشته باشد اما بعید به نظر می‌رسد به زیر سقف یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نزول کند.

مهدی افنانی اظهار می‌کند: جو بازار تحت تاثیر شایعات و اخبار نظامی قرار گرفته اما این وضعیت ادامه نخواهد داشت به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود از اواسط هفته سیاست‌گذاران بازار را جمع کنند و مانع از ریزش بیشتر بازار شوند. بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها نشان می‌دهد شاخص از محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد پایین‌تر نیاید. برخی صنایع فولادی و معدنی در حال حاضر زیر قیمت ارزش ذاتی خود عرضه می‌شوند و منطقی نیست که قیمت‌ها کاهش بیشتری داشته باشند. 

وی تاکید می‌کند: تا زمانی که در سیاست خارجی و داخلی کشور شفافیت به وجود نیاید سهامداران نمی‌توانند با اطمینان کامل معامله کنند. همین اتفاق ریسک سرمایه‌گذاری را بالا برده و نوسانات بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 425455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =