۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

سرمایه‌گذاری سپهرصادرات رشد ۱۵۶۷ درصدی داشت

روند افزایشی و جهش سودسازی «وسپهر»

سود انباشته «وسپهر» در سال ۱۳۹۸ نسبت به ۱۳۹۷ رشد ۱۸۴ درصدی را تجربه کرد
روند افزایشی و جهش سودسازی «وسپهر»

در سال ۱۳۹۳ با توجه به عرضه سهام بانک صادرات در بازار بورس و تصویب قوانین ناظر بر خروج بانک‌ها از بنگاه داری، نیاز به شکل‌گیری نهادی تخصصی در زیر مجموعه بانک صادرات ایران احساس شد.

به گزارش صدای بورس، بر این اساس، سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات (سهامی عام) ابتدا به عنوان شرکت سهامی خاص در سال ۹۳ و در سال ۹۹ به عنوان شرکت سهامی عام نزد اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. در حال حاضر، سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات (سهامی عام) جزء واحدهای تجاری فرعی بانک صادرات ایران است و در تاریخ ۰۸/۰۴/۱۳۹۹ به عنوان نهاد مالی نزد سازمان بورس به ثبت رسید.

معرفی کوتاهی از «وسپهر»
سرمایه‌گذاری و مشارکت در شرکت‌ها، مجتمع‌ها، طرح‌ها، واحدهای تولیدی و صنعتی، بازرگانی، خدماتی و حمل و نقل و سایر فعالیت‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم که برای پیشبرد و تحقق اهداف شرکت لازم و مفید باشند، موضوع فعالیت این شرکت است. «وسپهر» به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه بانک صادرات با سرمایه اسمی ۶۰ میلیارد تومان تأسیس و در ۱۴ آبان سال ۹۳ نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسید. در سال ۹۸ سرمایه از ۶۰ میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان معادل ۱۵۶۷ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته افزایش یافت. ۲۷ خرداد سال جاری نیز با دریافت مجوز از سازمان بورس شرکت از سهامی خاص به عام تبدیل شده و نام شرکت از گروه مالی سپهر صادرات به سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات تغییر کرد. در حال حاضر «وسپهر» یکی از شرکت‌های بازار اول فرابورس بوده که در گروه سرمایه‌گذاری‌ها قرار داده شده است. سرمایه ثبتی شرکت ۳.۰۰۰ میلیارد تومان بوده و ارزش بازار «وسپهر» حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان است.

صعودی دارایی و کاهش بدهی «وسپهر»
دارایی‌های شرکت روند رو به رشدی را تجربه کرده است؛ به طوریکه در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷، دارایی‌های شرکت رشد بیش از ۴۷ درصدی را تجربه کرد. جالب‌ اینکه در دوره مذکور بدهی‌های شرکت ۷ درصد کاهش داشته است. نکته دیگر در مورد «وسپهر» اینکه این شرکت سودش روند افزایشی قابل قبولی داشته است؛ رشد سودسازی در «وسپهر» به گونه‌ای بوده است که در پایان سال مالی ۱۳۹۸ این شرکت دارای سود انباشته بیش از ۵۸۳ میلیارد تومانی بوده است؛ سود انباشته ۵۸۳ میلیارد تومانی «وسپهر» در حالی اتفاق افتاده است که این عدد در سال قبل تنها ۲۰۵ میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر، سود انباشته شرکت در سال ۱۳۹۸ نسبت به ۱۳۹۷ رشد ۱۸۴ درصدی را تجربه کرده است.

روند سودسازی «وسپهر»
مقدار درآمد سود سهام در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال گذشته، رشد ۳۲۸ درصدی داشت. سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها نیز در دوره مذکور رشد ۱۷۰ درصدی را تجربه کرد. نکته جالب توجه دیگر اینکه درآمد کل «وسپهر» رشد حدود ۲۳۰ درصدی و سود عملیاتی شرکت رشد ۲۳۶ درصدی را در دوره مذکور داشت. همچنین سود خالص شرکت نیز در دوره مذکور رشد ۲۴۴ درصدی را محقق ساخت . با توجه به اطلاعات جمع آوری شده روند رو به رشد سودآوری شرکت به خصوص در سال‌های اخیر قابل تامل بوده و بر این اساس ، سودآوری «وسپهر» با شتاب قابل توجهی در حال افزایش است.

ارزشگذاری «وسپهر»
برای ارزشگذاری «وسپهر» با توجه به اینکه یک شرکت سرمایه‌گذاری است از روش NAV استفاده می‌کنیم. بدین منظور باید ارزش افزوده پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت را محاسبه کرده و با حقوق صاحبان سهام و سود(زیان) حاصل از واگذاری سهام جمع کنیم.

نکته کلیدی اینکه ارزش افزوده پرتفوی غیربورسی «وسپهر» تنها ۳۳۰ هزار میلیارد ریال در محاسبات بالا منظور شده است. این عدد از ارزشگذاری تأمین سرمایه سپهر برداشته شده است. با توجه به اینکه «وسپهر» دارایی‌های بسیار با ارزشی در پرتفوی غیر بورسی خود دارد بر این اساس، ارزش پرتفوی غیر بورسی «وسپهر» به نظر خیلی بیشتر از عدد فوق تخمین زده می‌شود.
 

نکات کلیدی «وسپهر»
 پرتفوی بورسی جذاب :با توجه به وجود سهم‌های رو به رشدی نظیر وبصادر و وخارزم در پرتفوی بورسی «وسپهر»، ارزش افزوده حاصل از پرتفوی بورسی این شرکت به‌صورت فزاینده‌ای رو به افزایش است. بنابراین رشد قیمت سهام «وسپهر» به عددی بیش از ۱۵۰۰ تومان در صورت رشد پرتفوی بورسی آن (علی‌الخصوص رشد قیمتی در وبصادر و وخارزم) دور از ذهن نیست.


 عرضه اولیه زیرمجموعه‌ها و شرکت‌های سرمایه‌پذیر: بسیاری از شرکت‌های که «وسپهر» در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است در حال ورود به بازار سرمایه هستند. ورود این شرکت‌ها به بورس با توجه به بهای تمام شده بسیار ناچیز، سود قابل توجهی را برای «وسپهر» به همراه خواهند داشت.
 کسب سود بسیار جذاب در سال جاری به علت فروش سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین تغییرات بسیار زیاد و رشد بسیار بالا در سودآوری شرکت‌های سرمایه‌پذیر.
 انجام عرضه‌هایی نظیر هلدینگ انرژی سپهر، تأمین سرمایه سپهر،پتروشیمی گچساران.
 معامله شدن در قیمتی کمتر از قیمت تعادلی (ارزش بازار شرکت زیر ارزش ذاتی است).


نکته قابل تامل در «وسپهر»
سرمایه‌گذاری مالی سپهرصادرات شرکتی بسیار ارزنده بوده ولی برای خریداران با دید «بلند مدت» مناسب است. بسیاری از پتانسیل‌های شرکت در سال بعد و سال‌های بعد رونمایی خواهند شد و رشد بسیار بالا در قیمت سهام این شرکت در بلندمدت دور از ذهن نیست. همچنین خرید این شرکت برای سرمایه‌گذارانی که دید حداقل یک ساله به شرکت دارند به نظر بسیار جذاب است.


آخرین وضعیت «وسپهر»
سرمایه‌گذاری مالی سپهرصادرات طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، به ازای هر سهم ۱۰۹ تومان سود محقق کرد که نسبت به سال قبل رشد ۶۵۷ درصدی داشت . البته «وسپهر» در کل سال مالی قبل تنها ۵۶ تومان سود ساخته بود و در سال مالی جدید خود تنها در ۶ ماه حدود دو برابر کل سال مالی قبل سود ساخت.
 رشد ۶۹ درصدی درآمد سود سهام شش ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته.
 رشد ۴.۰۶۴ درصدی سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها در شش ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته.
 رشد ۲.۱۱۴ درصدی در جمع درآمدهای عملیاتی در شش ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته.
 رشد ۲.۱۷۳ درصدی در سود خالص در شش ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته.
 کسب سود بسیار جذاب در سال جاری به علت فروش سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین تغییرات بسیار زیاد و رشد بسیار بالا در سودآوری شرکت‌های سرمایه‌پذیر.
 عرضه هلدینگ انرژی سپهر در بازار سرمایه.
 عرضه تأمین سرمایه سپهر در بازار سرمایه.
 عرضه پتروشیمی گچساران در بازار سرمایه.
 عرضه چند شرکت زیرمجموعه دیگر «وسپهر» در بازار سرمایه.
 معامله شدن در قیمتی کمتر از قیمت تعادلی (ارزش بازار شرکت زیر ارزش ذاتی است).

محسن تارتار،تحلیلگر بازار سرمایه

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۳

کد خبر 425343

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =