احتمال ریزش بورس کم است

همایون دارابی گفت: احتمال ریزش بیشتر شاخص بورس بسیار اندک است.

به گزارش صدای بورس، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه افزود: کف مقاومتی که پیش روی شاخص قرار دارد یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد و بعد از آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار است که بعید به نظر می‌رسد با توجه به مختصات آخر سال به این نقاط برسیم؛ هرچند چندان فاصله‌ای تا این نقاط نیست و با ۱۵ تا ۲۰ درصد منفی دیگر این نقاط دست یافتنی می‌شوند.

دارابی با بیان اینکه بازار در حال حاضر تحت چند عامل دچار رخوت شده است، می‌افزاید: در وهله نخست بی‌انگیزگی در بازار به واسطه کمبود نقدینگی بیشتر شده است. هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم کمبود نقدینگی بیشتر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر شاهد فروش دولتی‌ها نیز بوده‌ایم. همچنین فشار بر روی نظام بانکی برای نرخ بهره نیز وجود دارد که جریان افزایشی را پشت سر خود احساس می‌کند که همین عامل جریان نقدینگی در بورس را کاهشی کرده است.

بازارگردان‌ها باید بیشتر شوند

دارابی درباره نقش بازارگردان‌ها در بازار بورس نیز می‌گوید: بازارگردانی در ایران با مشکلاتی روبرو است که یکی از دلایل آن عمر کوتاه این پدیده است. از طرف دیگر مختصات بازار ایران با سایر بازارهای دنیا تفاوت‌هایی دارد به همین دلیل با وجود دامنه نوسان و حجم مبنا فشار بسیار زیادی به عملیات بازارگردانی می‌آید.

وی می‌افزاید: در واقع بازارگردان‌ها باید به حجم مبنا غلبه کنند و بازار مدام در دام صف خرید و صف فروش‌ها گرفتار است. اگر بگوییم بازارگردان در این صف‌ها خرید و فروش نکند پس چه راهی باید انتخاب کند؟

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: در حال حاضر به دلیل کم شدن نقدینگی در بازار نقش این عملیات پر رنگ‌تر می‌شود. نیاز است که روی دستورالعمل‌های بازارگردانی کار شود. همچنین تعداد بازارگردان‌ها نیز محدود است که سازمان بورس باید روند حضور بازارگردان‌ها را تسهیل کند تا فشار از روی بازارگردان‌های فعلی کمتر شده و منابع جدید توسط بازارگردان‌های جدید نیز وارد بازار شود. در مجموع بازارگردانی در ایران عملیات بسیار دشواری است.

حالت‌های انتظار بازار کدام است؟

دارابی تاکید می‌کند: همچنین چند حالت انتظار نیز در بازار وجود دارد از جمله به نتیجه رسیدن لایحه بودجه و قیمت دلار نیمایی که در چه قیمتی به تصویب برسد. از آن سو بحث انتقال قدرت در واشنگتن و مراسم تحلیف است که امیدواریم زمان باقی مانده آقای ترامپ با ماجراجویی همراه نباشد.

وی می‌گوید: در مجموع، اما بازار در حال حاضر کم پول و کم انگیزه شده است و باید دید در هفته‌های آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. فروش‌های تکنیکالی و چارتی نیز بر شاخص یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد فشار می‌آورد و عرضه‌هایی انجام شده است که دوباره روی شاخص یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد و یا نهایتا روی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوباره خریدها انجام می‌شود.

دارابی یادآور می‌شود: به نظر می‌رسد بازار در همین حالت انتظار نسبت به نرخ دلار در بودجه و دولت انتقالی آمریکا بماند و از آن سو باید موضوع نقدینگی و سمت و سوی آن نیز مشخص شود.

منبع: اقتصاد ۲۴

کد خبر 425321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =