جایگاه نامشخص سهامداران حقیقی

در حال حاضر سهامداران زیادی در بازار سرمایه ایران حضور دارند و اقدام به سرمایه گذاری کرده‌اند. سهامداران حقیقی عمده معاملات بازار را انجام می‌دهند و گاهی مواقع بیشترین تاثیر را روی بازار سرمایه دارند. چیزی نزدیک به ۸۰ درصد از معاملاتی که در طی بازار انجام می‌شود مربوط به معاملاتی است که سهامداران حقیقی و یا سهامداران خرد انجام می‌دهند.

به گزارش صدای بورس، موضوع قابل توجه این است که از نظر مالکیت نزدیک به ۸۰ درصد بازار متعلق به حقوقی‌های بازار سرمایه است و سایر سهام موجود در بازار متعلق به حقیقی‌ها است.با توجه به اینکه بخش عمده ای از دارایی‌ها و سرمایه‌های موجود در بازار متعلق به حقوقی‌های فعال در بازار سرمایه است این حقوقی‌ها به نوعی توانسته اند مدیریت بازار را بر عهده بگیرند.البته در شرایطی و حتی بروز مشکلات بین سهامداران حقوقی فعال، شاهد این هستیم که این حقوقی‌ها اقدام به فروش‌های آبشاری و مدیریت نشده در بازار داشته که باعث بروز ضرر و زیان برای سرمایه گذاران حقیقی بازار می‌شوند.

ایجاد نهادی که بتواند از حق و حقوق این سهامداران دفاع کند و به عنوان نماینده این سهامداران در محافل تاثیرگذار برای تصمیم گیری‌های مهم بازار شرکت کنند و از حقوق سهامداران خرد و سرمایه گذاران حقیقی دفاع کند به شدت می‌تواند باعث بازگشت اعتماد عمومی از دست رفته به بازار شود.در حال حاضر جای خالی عدم حضور این نهاد یا کانون برای حفاظت از حقوق سهامداران حقیقی حس می‌شود. اما در حال حاضر زمزمه‌هایی از ایجاد کانونی برای سرمایه گذاران حقیقی به گوش میرسد. این کانون میتواند باعث بازگشت اعتماد عمومی به بازار سرمایه شود و از حق و حقوق این سهامداران دفاع کند تا در شرایط مختلف حق سهامداران حقیقی ضایع نشود.

با توجه به قدرت زیاد بعضی از حقوقی‌ها در بازار سرمایه و حضور همیشگی آنها در بازار این کانون می‌تواند به عنوان نماینده تمام سهامداران حقیقی در بازار فعالیت کند. به شرطی که بتواند به وظایف خود به خوبی عمل کند و از فعالیت گسترده این کانون جلوگیری نشود. به نظر می‌آید با ایجاد کانون سهامداران حقیقی در بازار سرمایه ایران شاهد زنده شدن حق و حقوق سهامداران حقیقی در بازار سرمایه بوده و در نهایت برای سهامداران حقیقی روزهای خوبی را شاهد باشیم.

کاویان عبداللهی،کارشناس بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۳

کد خبر 425240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =