محافظه‌کاری، استراتژی تازه بازار/ دید بلندمدت شرط سودآوری بالا

کشور در حال حاضر با عواملی از جمله با تورم بالا، وضعیت نوسان‌های ارزی و بیکاری جوانان روبروست که این موارد پس از تعامل جهانی رفع می‌شود. قطعا هیچ کشوری به صورت جزیره‌ای نمی‌تواند زندگی کند و تورم باید به پایین‌‍ترین حد خود برسد.

به گزارش صدای بورس، عظیم ثابت با بیان اینکه بازار سرمایه  نسبت به دیگر بازارهای رقیب جذابیت بیشتری دارد، گفت: یکی از مهمترین دلایل آن ثبات است که در وضعیت کلی اقتصاد حاکم است و باعث می‌شود تا اقبال خوبی را به خود جلب کند، به نحوی که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان معامله در بورس و فرابورس  انجام می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اقدامات خوب در بحث بازارگردانی و گزارش ۹ ماه شرکت‌ها افزود: وضعیت اکثر شرکت ها خوب است و با توجه به کاهش نرخ دلار انتظارات تورمی در کشور نیز کم شده است و انتظار چندانی از بورس نمی‌رود. همانطور که مشخص  است بورس نوسان دارد و با همین نوسان ادامه پیدا می‌کند اما جهش‌های ابتدای سال را نخواهد داشت و به نظر می‌رسد شاخص روی  یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مقاومت دارد.

وی با بیان اینکه سهامداران به سودآوری در کوتاه مدت توجه می‌کنند، اظهار کرد: حقوقی‌های زیادی در سهام‌های بزرگ فعال هستند اما به دلیل اینکه سوددهی برخی از سهم‌های کوجک زودتر انجام می‌شود، ترجیح سهامداران بر این است که سهام‌های کوچک در بازار را در کف پایین تر خریداری کنند.

ثابت با بیان اینکه خرید سهام باید بر اساس تحلیل درست باشد، گفت: سهامدارانی که قصد خروج از سهمی را دارند باید در نظر داشته باشند که سهام کوچک ممکن است در مقطعی مورد اقبال قرار بگیرد ولی در اصلاح زیاد بازار این سهم‌ها قفل می‌شود. این موضوع را در ماه‌های گذشته دیدیم که سهم‌های کوچک خریدار نداشت و در صف فروش بود زیرا بازارگردان ندارند و ارزش بازار پایین‌تری دارند و قابل اعتماد نیستند. موضوع دیگری که باید در نظر بگیرند اینکه سهامداران نباید دید کوتاه مدت نداشته باشند.

وی در رابطه با پیش‌بینی وضعیت بازار در ماه‌های پیش‌رو عنوان کرد: چشم انداز بازار همانند وضعیت فعلی است و مشکلی ندارد، سعی دولت بر این است که محافظه‌کارانه عمل کرده و امور را تحویل دولت بعدی دهد به همین خاطر تحرکات شدیدی در بازار نمی‌بینیم.

این فعال بازار به رشد قیمت‌های جهانی اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد قیمت‌های جهانی، صنایع ریالی مورد توجه قرار می گیرند. صنایعی که در این مدت افت خوبی داشته‌اند، شامل صنعت خودروسازی، بانکداری، آی تی، داروی‌ها و بیمه‌ای‌ها بوده‌اند و مانور بیشتر بازار بر این گروه‌هاست کما اینکه سهم‌های ریالی بازار هم افت خوبی داشتند آنها هم برای پرتفوی بلند مدت خوب هستند.

تاثیر انتخابات ایران بر روند بازار دیگر پرسشی بود که این فعال بازار سرمایه درباره آن گفت: برای اظهار نظر درباره انتخابات داخلی هنوز زود است و هنور نمیتواند تاثیری بر بازار بگذارد.

ثابت، البته به تحلیل وضعیت سیاسی فعلی پرداخت و ادامه داد: گروه های سیاسی در انتظار نتیجه اتفاقات مهمتر مثل بحث مذاکرات، شرایط اقتصادی کشور، روابط منطقه‌ای و جهان هستند.

وی اعلام کرد: کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند با روی کار آمدن بایدن افراد تندرو مورد توجه قرار نمی‌گیرند و افراد میانه رو که بتوانند مذاکرات و برجام را پیش ببرند بیشتر احتمال رای آوردن دارند. ایران در برهه کنونی شرایط سختی را سپری می‌کند که باید در مسائل جهانی و منطقه‌ای تصمیم‌های بهتری از جمله در بحث صاردات شرکت‌ها، تعاملشان با شرکت‌های خارجی و مواردی از این دست گرفته شود.

نویسنده: حسین حریریان

کد خبر 424935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =