حجم بالای پول‌، عامل رشد هیجانی بازار

ابوالفضل شهرآبادی گفت: پتانسیل رشد بازار سرمایه را در شرایط فعلی بیش از بازارهای دیگر است.

 به گزارش صدای بورس، ابوالفضل شهرآبادی، مدیرعامل شرکت سبدگردان داریک پارس گفت: بازار سرمایه با توجه به رکود بازارهای رقیب، عمده سرمایه گذاری را در ماه های پیش رو به خود اختصاص خواهد داد.

وی با اشاره به روند معاملات ۵ ماهه ابتدای سال گفت: بازار در آن مدت رشدی  هیجانی را تجربه کرد که مهمترین دلیل و محرک اصلی آن حجم بالای پول‌ تازه  بود، پس از آن از روزهای پایانی مرداد بازار وارد فاز ریزشی و کاهشی ادامه دار شد که شبیه آن را تاکنون کمتر شاهد بودیم.

شهرآبادی افزود: بازارهای سرمایه ، مسکن ، ارز و دیگر بازارهای رقیب بر هم اثر می گذارند اما در شرایط فعلی، پتانسیل رشد بازار سرمایه بیش از بازارهای دیگر است .

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریک پارس، با اشاره به مزیت های بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای رقیب گفت: نقد شوندگی و شفافیت جزو مزایای خاص بازار سرمایه است و در بلند مدت تردیدی نیست که این بازار رشد مجدد خود را از سرخواهد گرفت .

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازارهای رقیب به سوی کوچک شدن خواهند رفت و بازار سرمایه که گل سرسبد بازارهای رسمی است، توسعه پیدا خواهد کرد .

شهرآبادی در عین حال با بیان اینکه کانال های جذب پول در بورس هنوز  با تاخیر زمانی عمل می کنند ، اظهار داشت:  جذب نقدینگی ، عموما از طریق عرضه های اولیه و افزایش سرمایه انجام می شود که فرآیند زمانبری است؛ لذا  فرایند سرعت‌بخشی به کانال‌های جذب پول در بازارهای مالی دنیا موضوع مهمی است که  اگر این روند نتواند خودش را با سرعت ورود نقدینگی هماهنگ کند، بازار دچار مشکل می‌شود و اتفاقی که در مردادماه در بورس شاهد آن بودیم، نیز متاثر از همین موضوع بود.

وی از بازار مسکن به عنوان  رقیب بازار سرمایه در شرایط فعلی یاد  کرد و گفت: با توجه به ملاحظات بودجه ای درحوزه مسکن و بحث های مالیاتی که دولت برای این صنعت در نظر گرفته، با اطمینان بالایی می توان گفت که در ماه های آینده عمده سرمایه گذاری ها در بازار سرمایه رخ خواهد داد؛ به ویژه آنکه بورس، تمام صنایع و دیگر بازارها را در دل خود جای داده است .

شهرآبادی افزود: از نیمه دوم پارسال تا مرداد ۹۹ اکثر تحلیلگران تکنیکال غلط از آب درآمد، چون عامل محرکه بازار که همان نقدینگی بود آنقدر قوی عمل می کرد که این تحلیل ها را به هم می ریخت.

 وی عقب‌ماندگی سرعت کانال های جذب پول را نسبت به جریان نقدینگی ورودی  به بازار در ابتدای سال مهمترین عامل اصلاح بازار طی ماه‌های گذشته دانست و افزود: البته فرابورس به خصوص در عرضه های اولیه بسیار سریع تر عمل می کند اما در مجموع فرایندهای پذیرش و افزایش سرمایه در بازار ما نسبت به بازارهای مالی دنیا زمان بر  است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در هفته اخیر ، بازار سرمایه به نحوی با خودش رقابت کرد و پول از سهم های بزرگ به کوچک رفت، اظهار داشت: در شرایط فعلی، شاخص بورس برای رشد پرقدرت نیازمند محرکی قوی است و نبود همین محرک هم باعث شده تا این متغیر در سطح ۱.۴ میلیون واحد درجا بزند.

منبع: سنا

کد خبر 424810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =