آینده بورس در ماه‌های پایانی سال

علی جبل‌عاملی‌ گفت: همزمان با کاهش التهاب‌ها و وحشت در معاملات بازار بعد از شروع ریزش شاخص بورس در مرداد ماه، اکنون ریسک‌های سیاسی نیز رو به کاهش بوده و حداقل می‌توان به برقراری آرامش در بازار امیدوار بود.

به گزارش صدای بورس، علی جبل‌عاملی‌، کارشناس بازار سرمایه امروز (شنبه) روند معاملات بورس تا پایان سال را پیش‌بینی کرد و گفت: همزمان با کاهش التهاب‌ها و وحشت در معاملات بازار بعد از شروع ریزش شاخص بورس در مرداد ماه، اکنون ریسک‌های سیاسی نیز رو به کاهش بوده و حداقل می‌توان به برقراری آرامش در بازار امیدوار بود.

وی اظهار کرد: حجم مثبت معاملات در هفته‌های اخیر و بازگشت بازار به مدار تحلیل، همزمان با اصلاح p/e سهم‌ها در کنار امیدواری برای افزایش قیمت نفت و سایر کامودیتی‌ها به خصوص فلزات اساسی و سنگ‌آهن مسیر رشد بازار هموار شده است. 

جبل عاملی افزود: در کنار عدم جذابیت بازارهای موازی، ثبات نرخ دلار و افزایش آن در نیمه دوم سال، گزارش‌های بهتری در ۹ ماهه و ۱۲ ماهه برای شرکت‌های صادرات محور رقم خواهد خورد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تداوم بازارگردانی سهم‌ها در کنار احتیاط حقوقی‌ها برای عرضه نیز عامل دیگر در ایجاد ثبات در بازار خواهد بود.

جبل عاملی با بیان اینکه با توجه به اینکه به نظر می‌رسد بازار روند صعودی خود را در زمستان نیز ادامه دهد اما نباید انتطار رشدهای پرشتاب همانند نیمه نخست سال را داشت، اظهار داشت: بازار در سه ماهه پایانی سال روزهای مثبت و منفی متعددی را تجربه خواهد کرد اما روند اصلی حرکت آن به شرط عدم ایجاد ریسک های سیستماتیک عجیب و بازگشت اعتمادها به بورس مثبت خواهد بود.

جزییات روند معاملات بورس در پاییز
این کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات بورس در فصل پاییز اشاره کرد و گفت: یکی از معیارهایی که در ابتدای سال جاری مبنای استدلال تحلیل‌گران قرار  گرفت، تداوم ورود نقدینگی به بازار بود که به واسطه آن رشد بازار بدون توجه به تحلیل بنیادی سهام توجیه می‌شد.

وی افزود: با آغاز ریزش بازار روند خروجی نقدینگی به خصوص نقدینگی حقیقی‌ها شدت بیشتری گرفت که این روند تا اواسط پاییز ادامه داشت؛ تا جایی که در مهر و آبان ماه نیز بیشتر روزها با خروج نقدینگی همراه بودیم که از اواسط آبان ماه از شدت آن کاسته شد.

جبل عاملی با بیان اینکه بورس در پاییز تحت تأثیر عوامل زیادی قرار گرفت  و با تغییرات زیادی همراه شد، اظهار داشت: نوسانات بازارهای موازی به خصوص ارز و طلا که در ابتدای پاییز با افزایش همراه شد، بعد از انتخابات آمریکا اندکی کاهش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عوامل تاثیرگذار در روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: افزایش نرخ نیمایی و تأثیر مثبت آن بر سود آوری شرکت‌ها، گزارش‌های امیدوار کننده ۶ ماهه شرکت‌ها، کنترل عرضه ای تی اف ها و عرضه‌های اولیه، حمایت حقوقی‌ها  و خرید آنها بعد از آنکه انگشت اتهام به واسطه فروش سهم در روزهای رونق تابستانی به سوی آنها نشانه رفت، بسته بودن برخی نمادها از جمله شستا، حاشیه های بازارگردانی و باز شدن آنها را می توان از دیگر عوامل تأثیر گذار در این فصل دانست.

اخبار مثبت و منفی در حوزه سیاسی ایران

جبل عاملی افزود: طی این مدت اخبار مثبت و منفی از جمله افزایش تحریم‌ها، ترور شهید فخری زاده، طرح مجلس برای لغو فوری تحریم‌ها یا موافقت رهبر معظم انقلاب با بررسی لوایح در مجمع و روند بیماری کرونا کمابیش در حوزه سیاسی ایران خودنمایی می‌کرد.

 به گفته این کارشناس بازار سرمایه، براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به زمستان ریسک کمتری نسبت به ابتدای پاییز معاملات بورس را تهدید کند.

وی یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر روند پاییزی بورس را تغییر قوانین و مقررات اعلام کرد و افزود: اجباری شدن بازارگردانی و سخت گیری در مورد آن به تنهایی توانست بخش از نگرانی‌های موجود در بازار را برطرف کند.

جبل عاملی اظهار داشت:  هماهنگی با این قانون برای برخی حقوقی ها هزینه بر بود و پای آنها را به کمیته تخلفات بورس باز کرد اما  بعد از گذشت مدت ها از تصویب بازار گردانی، این قانون اجرایی شد و در مدت اخیر نزدیک به هشت هزار میلیار تومان از سوی حقوقی ها به بازار تزریق شده است.

این کارشناس بازار سرمایه بازگشت امکان معاملات روزانه در پاییز را به عنوان محرک معاملات خرد بازار اعلام کرد و افزود: تغییر در قوانین پیش گشایش توانست تا حدودی نگرانی منتقدان بازار را کاهش دهد، تغییرات در سقف صندوق های سرمایه‌گذاری و مجوز تأسیس صندوق های جدید هم به نسبت خبر خوبی برای بازار بود که توانست تاثیر مثبت خود را بر روی معاملات بازار بگذارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 424792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =