سهامداران کاما خوشحال باشند/ ۲ رشد عجیب و غریب در سهام استخراجی

شرکت کاما دو روز است با بیش از ۴ درصد رشد دارد اما همچنان بسیاری از سهامداران خرد در ضرر هستند.

به گزارش صدای بورس، شاخص کل بورس امروز ۳ دی ماه ۹۹ با ۲ هزار و ۸۸۵ واحد افزایش، وارد کانال یک میلیون و ۴۴۷ هزار واحدی شد. شاخص کل هم وزن نیز همچون روزهای پیش سبز بود و به رقم ۴۶۸ هزار واحد رسید.

فارس، کگل، فولاد، شستا، شپنا، فملی و فولاژ تاثیرگذارترین نمادهای امروز بورسی بودند. عملکرد مثبت شرکت باما با نماد « کاما»  بخشی از تابلوی اصلی بورس را سبز کرد.

روند عملکرد کاما در طول یک سال
کاما یکی از نمادهای گروه استخراج کانه‌های فلزی است. نماد این شرکت ۴ آذر۹۹ در بورس برای افزایش سرمایه بسته شد افزایش سرمایه بیش از  ۳۷۰ درصدی  این شرکت تصویب شد، ۲۹ دی ماه نماد این شرکت  باز شد و  با  ۲۰ درصد رشد روند فعالیت خود را از سر گرفت.

این نماد از گروه استخراجی ( استخراج کانه های فلزی) یک روز بعد از افزایش سرمایه ۲۰ درصدی در  ۳۰ آذر اصلاح داشت. بسیاری از حقیقی‌ها بعد از این افزایش از کاما خارج شدند. 

کاما زمستان را طوفانی آغاز کرد
با ورود به فصل سرما «کاما» اولین روز دی را صعودی آغاز کرد به شکلی که  با ۰.۰۹ درصد رشد، ۴۹۰ میلیارد ریال پول حقیقی وارد «کاما » شد. سهام این شرکت دیروز با  افزایش ۴.۹۶ در صدی و با قیمت ۲۲ هزار و ۴۴۰ ریال به معاملات خود پایان داد و امروز نیز در مدار رشد ماند و با افزایش ۴.۹۹ درصدی  با قیمت ۲۳ هزار و ۵۶۰ هزار ریال بسته شد. 

هرچند این افزایش ۲۰ درصدی به چشم می‌آید اما هنوز بسیاری از سهامداران حقیقی در ضرر هستند و دلیل آن رشد شارپی سهام این شرکت در تیر تا شهریور  ۹۹ است. بالاترین رکورد کاما در یک سال گذشته مربوط به ۷ مرداد ۹۹ با قیمت هر سهام ۳۱ هزار و ۸۰۰ ریال است. بسیاری از سهامداران جدید الورود کاما را در قیمت های بسیار بالا و تا بیش از ۳۰ هزار ریال خریده و همچنان در ضرر هستند.

حقیقی‌های قدرتمند ظاهر شدند

 ارزش بازار کاما امروز  ۲۳۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بود. امروز حقیقی‌ها در سهام کاما قدرتمند حاضر شدند و نقدینگی وارد این سهام کردند به طوری که  ۹۷.۸ درصد از سهام این شرکت استخراجی( استخراج کانه های فلزی) را خریدند و تنها ۲۸.۲ درصد از سهام این شرکت را فروختند.

حقوقی‌های کاما امروز تنها ۲.۱ درصد خریدند و با فروش ۷۱.۷ درصد از سهام این شرکت فروش خوبی داشتند.

با توجه به آنکه پایه سهام کاما کانی‌های معدنی است. سهامی دلاری به حساب می‌آید افزایش و قیمت سهام آن ارتباط صد درصدی با قیمت های جهانی کانی‌های فلزی دارد.

روند جهانی و تاثیر آن بر سهام شرکت‌های استخراجی

محسن احمدی، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با آینده شرکت‌های کامودیتی محور به صدای بورس بیان کرد: امسال سال جهش قیمت بسیاری از گروه های فلزی بود، به شکلی که مس در طول یک ماه هزار دلار افزایش را تجربه کرد و به ۸هزار دلار رسید. با توجه به آنکه پیش بینی‌های بین المللی حکایت از ادامه دار بودن قیمت کامودیتی‌ها دارد، به نظر می‌رسد سهام شرکت‌هایی که در زمینه کامودیتی‌ها فعالیت می‌کنند نیز روند مثبتی را داشته باشند.

سمیرا اسدیان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد:  از آنجایی که بازارهای جهانی افزایشی هستند، گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه آینده روشنی دارند و سهامداران برای حضور در این بازارها باید با چشم انداز بلند مدت سرمایه گذاری کنند.  

کد خبر 424629

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سود ممنوع IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    14 1
    جالبه از برج ۵ وارد شدم هنوز توضررم بلند مدت به چشم دولت یعنی صدساله!! اگه بودیم!!!
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    6 0
    درود بر شما اقای نگارنده شما در متن بالا قیمت کاما را مهر ماه 31هزارو 800 ریال درج کرده اید ولی این عدد اگر درست باشد با قیمت قبل از مجمع همخوانی ندارد اگر میشه دقیق توضیح میفرمائید؟؟
  • حمید IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    6 2
    اطلاعات بسیار خوبی ارائه دادید دست مریزاد
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    2 5
    به نظر می رسد تلاش های سازمان یافته ای برای بالابردن قیمت سهام کاما بالاتر از ارزش واقعی آن در حال انجام هست. سهامدارن عمده و گروه امیر در این تبلیغات بی تاثیر نیستند
  • محمد IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    4 1
    چه اتفاقی قرار بیوفتد که دیدگاه ما نسبت به پالایشی ها عوض بشود،نه تکنیکال ها و نمودار و..... نه علم بورس عملکرد این پالایشی ها را نمی تواند تشریح کند شپنا،شتران باعث نابودی سرمایه ما شدند