چرا بازار سهام با کوچکترین بهانه نزولی می‌شود

محمد اقبال نیا گفت: با توجه به اینکه کشور اکنون در زمینه مذاکرات ایران با آمریکا و قیمت دلار در حالتی از بلاتکلیفی قرار دارد؛ بنابراین نمی توان پیش بینی دقیقی را از وضعیت فعلی بازار سهام ارائه داد.

به گزارش صدای بورس، محمد اقبال نیا، رئیس هیات مدیره سبدگران آسمان افزود: بلاتکلیفی دیگر در کشور مربوط به قیمت ها در بازار جهانی است که تاکنون با رشد همراه بوده اند اما اینکه قیمت ها بتوانند در سطوح فعلی باقی بمانند یا خیر دارای تردید هستند.

وی اظهار کرد: تا زمانی که نرخ دلار افت شدیدی را تجربه نکند، روند بازار سهام با احتیاط در حرکت است و با شیب ملایم در مسیر صعودی قرار خواهد داشت.

اقبال نیا با بیان اینکه بعد از نزدیک شدن شاخص بورس به محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، روند بازار تغییر کرد و شاهد برگشت حدود ٢٠ درصدی قیمت اکثر سهام بودیم، بیان کرد: در این زمان سهامداران اقدام به شناسایی سود کردند تا ابهام موجود در خصوص نرخ دلار، آینده بازار جهانی و مذاکرات ایران با آمریکا روشن و نگرانی های موجود برطرف شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در کنار ابهام های مطرح شده، در داخل کشور با ابهام لایحه بودجه و مشخص شدن برخی مباحث مانند شیوه نامه زنجیره فولاد همراه هستیم که این مسایل دست به دست یکدیگر داده اند تا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه  دچار شک و تردید شوند.

اقبال نیا گفت: اکنون شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد به عنوان سدی بزرگ مانع راه معاملات بورس است و این اتفاق نیاز به زمان و برطرف شدن تردید های موجود در بازار دارد زیرا اکنون ورود پول حقیقی ها به بازار چندان قابل توجه نیست و p/e  بازار با توجه به افزایش قیمت جهانی و بهبود وضعیت سودآوری شرکت ها در مقایسه با میانگین تاریخی، بالاتر است.

این کارشناس بازار سرمایه  تصریح کرد: با توجه به اینکه سهام برای معامله در قیمت مناسب قرار دارند اما بازار به دلیل تردیدهای موجود در زمینه مذاکره و لایحه بودجه  نمی تواند روند صعودی به خود بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بازار با کوچکترین بهانه و حتی بدون هیچ علتی در مسیر نزولی قرار می گیرد، گفت: هفته گذشته خبر  چندان جدی و منفی در بازار وجود نداشت اما معاملات در روز سه شنبه و چهارشنبه دارای صف فروش قوی شدند، علت این موضوع ثبات و درجا زدن چند روزه شاخص بورس بود که به دنبال آن سهامداران گمان می کردند سود چندانی را نمی توانند از بازار کسب کنند، به همین دلیل به سرعت تصمیم به شناسایی سود و خروج از بازار گرفتند.

اقبال نیا با بیان اینکه به نظر می رسد شاخص بورس کف کانال یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحد  را نبیند، افزود: اکنون کلیت بورس به گونه ای است که براساس پیش بینی های صورت گرفته به نظر می رسد شاخص بورس در کانال یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد در نوسان باشد.

وی اظهار کرد: عاملی که تا چند وقت گذشته به رشد بازار کمک کرد، ورود قابل توجه پول حقیقی های جدید به بازار بود که باعث شد تا p/e بازار نسبت به میانگین تاریخی با افزایش زیادی همراه شود.

اقبال نیا معتقد است، اکنون قیمت سهام در بازار به دلیل بالا بودن p/e چندان ارزان نیستند و سهام با قیمت مناسب در حال معامله هستند.

منبع: همفکران

کد خبر 424525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =