آثار نوسانات نرخ ارز بر بازار سرمایه و صنایع/ صنایعی که اثرپذیری بیشتری از دلار دارند

مدیرعامل سبدگردان پاداش سرمایه گفت: از آنجاییکه شرکت‌های دارای ارزشِ بازارِ تاثیرگذار در بازارسرمایه عمدتا دلار محور هستند، از این رو نوسانات قیمت دلار به طور کلی بر بازارسرمایه اثرگذار است.

به گزارش صدای بورس،کوروش شمس؛ مدیرعامل سبدگردان پاداش سرمایه در برنامه امروزِ به وقت تحلیل از شبکه تلویزیونی "ایران کالا" که با موضوع «بررسی آثار نوسانات نرخ ارز بر بازار سرمایه و صنایع» پخش شد، گفت: در خصوص بحث دلار و بازار سرمایه از نقطه نظر ارزش بازار، عمده ارزش بازار به شرکت‌های پتروشیمی، فولادی، صنعتی، پالایشی و ... مربوط می‌شود که عموما دلار محوراند. این شرکت‌ها اغلب صادراتی هستند یا نرخ ارز بر قیمت فروش آن‌ها اثر می‌گذارد، از این رو تغییرات نرخ ارز بر کلیت بازار سرمایه کشور ما به شدت اثرگذار است.

رشد ملایم جایگزین جهش دلار می‌شود

کوروش شمس در خصوص تاثیر دلار بر بازارسرمایه در شرایط فعلی توجه به نکاتی را مهم دانست و افزود: به نظر من  با توجه به چشم‌ اندازهای سیاسی و اقتصادی که در آینده نزدیک وجود خواهد داشت، ریال برحسب دلار تقویت خواهد شد و ارزش پول ملی افزایش پیدا خواهد کرد؛ همچنین رشدی که برای افزایش دلار خواهیم داشت به واسطه روش‌های ارزش‌گذاری اصلیِ دلار مانند قوانین برابری قدرت خرید و یا قانون برابری نرخ بهره قرار نوسان خواهد داشت؛ بنابراین به نظر می رسد که با جهش دلار مواجه نخواهیم بود، بلکه رشدی مداوم و ملایم در این خصوص خواهیم داشت، البته این اتفاق کاملا با تعاملات و چگونگی فضای سیاسی کشور مرتبط است.

وی با اشاره به نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی و رانت‌هایی که از محل آن ایجاد شده است، گفت: با توجه به چشم‌اندازها احتمالا ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف خواهد شد که این اتفاق در سودآوری برخی صنایع اثرگذار است. این موضوع در نرخ فروش برخی صنایع اثرگذار است، در نظر داشته باشید که برخی صنایع مانند صنایع دارویی، شوینده و غذایی درگیر قیمت‌گذاری های دستوری هستند. صنعت خودروسازی هم دچار چنین مشکلی است که سودآوری این صنعت را به شدت تحت تاثیر قرار داده و اغلب راهی جیب دلالان و واسطه‌ها کرده است.

مدیرعامل سبدگردان پاداش سرمایه درباره اینکه چه نرخ ارزی برای بازار سرمایه و صنایع مفید است، تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی و بر اساس عملیات بازار متشکل ارزی که بانک مرکزی در دستور کار قرار داده است، ارز نیما می‌تواند مبنای ارزش‌گذاری برای همه صنایع باشد.

وی درباره ارزش واقعی و ذاتی نرخ دلار در اقتصاد ایران بیان کرد: هرچند بحث قانون برابری ارزها برای ارزشگذاری دلار یکی از عوامل تعیین کننده است، اما در اقتصاد کشور ما عواملی دیگر مثل میزان فروش نفت هم مطرح است و فقط بحث عددگذاری نیست، بر مبنای تمامی این موارد بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان ارزش ذاتی دلار است، اما در شرایط فعلی و با واقعیت های اقتصادی پیش‌بینی می‌شود انتظارات تورمی کاهشی باشد که در این شرایط  پیش‌بینی جهش نرخ دلار وجود ندارد و احتمالا شاهد رشدی ملایم و متداوم از این ارز هماهنگ با نرخ تورم خواهیم بود.

تاکید بر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

شمس در پایان به سهامداران توصیه کرد: اگر به دنبال طمع شیرین سود در بازار سرمایه هستید و می خواهید تا جای ممکن از ریسک ها به دور باشید، اما نسبت به سرمایه گذاری در بازارسرمایه مسلط نیوده و دانش لازم در این حوزه را ندارید از خدمات صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سبد گردان استفاده کنید. این ابزارها به شدت نقد شونده بوده و از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت دارند و می توانند کمک زیادی به حفظ سرمایه شما داشته باشند.

منبع: سنا

کد خبر 424473

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =