بی‌توجهی سرمایه‌گذاران به متغیرهای کلان اقتصاد

علیرضا کدیور گفت: در چند هفته اخیر متاسفانه خریداران و فروشندگان بازار سرمایه به متغیرهای کلان اقتصادی توجه ندارند.

به گزارش صدای بورس، علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه گفت: از خرداد تا اسفند ۹۸ یعنی حدود ۹ ماه، شاخص بورس رشد ۱۲۵ درصدی را تجربه کرد و میانگین ارزش سهام شرکت‌ها ۲.۲ برابر شد. از اسفند سال گذشته تا اواخر مردادماه امسال این افزایش در شاخص بورس ۴ برابر شد. یعنی از اواخر خرداد ماه سال ۹۸ تا اواخر مرداد ماه امسال شاخص بورس شاهد رشد ۹ برابری شد و این به این معناست که قیمت سهام شرکت‌ها با توجه به وزنشان در بازار سرمایه تا ۹ برابر افزایش یافت.

وی افزود: دلیل اصلی رشد شدید شاخص بورس در این بازه زمانی افزایش حجم نقدینگی در کشور است و افزایش روزانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی و هجوم بخشی از آن به بازار سرمایه ، باعث افزایش خارق العاده قیمت سهام شده است.

او در ادامه افزود: آینده چیزی است که در بازار سرمایه معامله می شود. فعالان بازار بر اساس برآوردی که از برآیند متغیرها در آینده دارند، آن انتظارات را امروز در بازار سرمایه لحاظ کرده  واقدام به خرید و فروش سهام می کنند.

وی افزود: دولت لایحه بودجه را به مجلس داده و مجلس هم در کمیسیون های مختلف آنرا بررسی کرده و بصورت قانون بودجه ارائه می کند.

همایون دارابی دیگر کارشناس بازار سرمایه یکی دیگر از دلایل برهم خوردن تعادل در بازار سرمایه را تغییر سیاست‌های دولتی عنوان کرد.

او گفت: افزایش بهره بین بانکی در تابستان تا ۲۲ درصد، اعلام زیان دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور همچنین آزادسازی سهام عدالت باعث بر هم خوردن تعادل بازار شد.

دارابی افزود: از دیگر عوامل اصلی کاهش شاخص بورس از ۲ میلیون واحد به یک و نیم میلیون واحد تحلیل سرمایه گذاران از کمرنگ شدن حمایت‌های اولیه از بازار سرمایه است.

در ادامه بهروز خدارحمی گفت: نوسان جزو ذات بازار سرمایه است و بازار سرمایه ای که نوسان ندارد و یکطرفه است بازار مرده است.

بهروز خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه افزود: بخشی از این نوسان وارد شده به بازار سرمایه را باید طبیعی تلقی کنیم.ظرفیت بازار سرمایه با میزان استقبال و ورودی آن در یکسال گذشته منطبق نبوده و آشنایی وارد شده ها به آن هم متقارن نبوده و با افزایش قیمت هجوم به بازار زیاد بوده و در سوی دیگر با کاهش نرخ شاخص ها نوسانات خارج از تحمل افراد شده است.

خدارحمی در پایان گفت: در چند هفته اخیر متاسفانه خریداران و فروشندگان بازار سرمایه به متغیرهای کلان اقتصادی توجه ندارند و ریزش و رکود چند ماه اخیر باعث محتاط شدن سرمایه گذاران و کم شدن نگاه بلند مدت سالهای قبل شده است.

منبع: تسنیم

کد خبر 424409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =