دلایل نوسان بازار سرمایه/ هجوم نقدینگی سرگردان تعادل بازار بورس را بر هم زد

کارشناس اقتصادی گفت: هجوم بخشی از نقدینگی سرگردان به بورس، باعث افزایش قیمت سهام و به هم خوردن تعادل بازار شده است.

به گزارش صدای بورس، کدیور، کارشناس بازار سرمایه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص دلایل نوسان بازار سرمایه تصریح کرد: از خرداد تا اسفند ۹۸ یعنی حدود ۹ ماه، شاخص بورس رشد ۱۲۵ درصدی را تجربه کرد و میانگین ارزش سهام شرکت‌ها ۲.۲ برابر شد.

وی افزود: از اسفند سال گذشته تا اواخر مردادماه امسال این افزایش در شاخص بورس ۴ برابر شد. یعنی از اواخر خرداد ماه سال ۹۸ تا اواخر مرداد ماه امسال شاخص بورس شاهد رشد ۹ برابری شد و این به این معناست که قیمت سهام شرکت‌ها با توجه به وزنشان در بازار سرمایه تا ۹ برابر افزایش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه دلیل اصلی رشد شدید شاخص بورس در این بازه زمانی را افزایش حجم نقدینگی در کشور دانست و افزود: افزایش روزانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی و هجوم بخشی از آن به بازار سرمایه، باعث افزایش خارق العاده قیمت سهام و به هم خوردن تعادل بازار شده است.

همایون دارابی دیگر کارشناس بازار سرمایه یکی دیگر از دلایل برهم خوردن تعادل در بازار سرمایه را تغییر سیاست‌های دولتی عنوان کرد.

وی ادامه داد: افزایش بهره بین بانکی در تابستان تا ۲۲ درصد، اعلام زیان دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور همچنین آزادسازی سهام عدالت باعث بر هم خوردن تعادل بازار شد.

دارابی افزود: از دیگر عوامل اصلی کاهش شاخص بورس از ۲ میلیون واحد به یک و نیم میلیون واحد تحلیل سرمایه گذاران از کمرنگ شدن حمایت‌های اولیه از بازار سرمایه است.

در ادامه برنامه  خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: نوسان جزو ذات بازار سرمایه است و بازار سرمایه‌ای که نوسان ندارد و یکطرفه است بازار مرده است.

خدارحمی افزود: بخشی از این نوسان وارد شده به بازار سرمایه را باید طبیعی تلقی کنیم.

این کارشناس بورس تصریح کرد: ظرفیت بازار سرمایه با میزان استقبال و ورودی آن در یک سال گذشته منطبق نبوده و آشنایی وارد شده‌ها به آن هم متقارن نبوده و با افزایش قیمت هجوم به بازار زیاد بوده و در سوی دیگر با کاهش نرخ شاخص‌ها نوسانات خارج از تحمل افراد شده است.

خدارحمی گفت: در چند هفته اخیر متاسفانه خریداران و فروشندگان بازار سرمایه به متغیرهای کلان اقتصادی توجه ندارند و ریزش و رکود چند ماه اخیر باعث محتاط شدن سرمایه گذاران و کم شدن نگاه بلند مدت سال‌های قبل شده است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 424390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =