گرانی مازوت؛ مشکل جدید صنعت سیمان

قیمت چندین برابری مازوت، صنعت سیمان را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش صدای بورس، سوخت کارخانه‌های سیمان گاز است که با ورود به فصل سرما قطع موقتی گاز یکی از مشکلات رایج این کارخانه‌هاست. منبع جایگزین برای این سوخت مازوت است. قرار بر این بود که در صورت قطع گاز، پالایشگاه‌ها مازوت را با قیمت گاز به کارخانه‌های سیمانی بفروشند اما بنا بر بیان رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مازوت امسال بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته و تامین آن با توجه به قیمت کنونی سیمان توجیه اقتصادی ندارد. 

محمدرضا احسانفر، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع سیمان زابل در ارتباط با سوخت کارخانجات سیمانی به صدای بورس بیان کرد: سوخت نزدیک به ۹۰ درصد کارخانه‌های سیمانی ایران گاز است تنها سه کارخانه زابل، لارستان و خاش با سوخت مازوت کار می‌کنند و علاوه بر آن‌ها  کارخانه سیمان تیس چابهار  نیز که در شرف راه‌اندازی است قرار است با سوخت مازوت راه اندازی شود. 

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع سیمان زابل بیان کرد: شیوه محاسبه قیمت گاز و مازوت مورد نیاز کارخانجات سیمان توسط شورایعالی وزیران تعیین می‌شود. بیش از ۹ سال است که این مصوبه برای دوره‌های ۶ ماهه تا یکساله تایید می‌شده امسال طی پیشنهاد وزارت نفت قرار بر این بود قیمت مازوت کارخانجات سیمانی توسط کارگروهی مشخص شود اما بعد از گذشت چندین ماه هنوز تصمیمی برای این مصوبه گرفته نشده و تعیین تکلیف نشده است.

بیشتر بخوانید:
گراوندی: صنعت سیمان در آستانه نابودی/ فکری کنید
قیمت سیمان هرچه سریعتر اصلاح شود
پیش بینی بهاری فصل زمستان/ سه گروهی که تا پایان سال لیدر خواهند بود

احسانفر بیان کرد: کارخانجات سیمانی به طور معمول دچار زیان بودند افزایش بیش از ۲ برابری قیمت مازوت مشکلات سیمانی‌ها را افزایش داد. 

وی با اشاره به مشکل سوخت سیمانی بیان کرد: سیمانی‌های گاز سوز در زمستان با مشکل قطعی جریان گاز مواجه هستند و برای ادامه تولیدات از مازوت به عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌کنند پیش تر تصویب شده بود که در صورت قطعی گاز کارخانجات سیمانی سوخت مازوت این کارخانه‌ها با قیمت گاز محاسبه شود. امسال هیچ تصمیمی مبنی بر تعیین تکلیف این موضوع اتخاذ نشده است.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان سیمان با اعتراض به کندی روند تعیین تکلیف سوخت کارخانجات سیمانی بیان کرد: در همه کشورهای مجاور بهای یک تن سیمان به طور متوسط بین ۶۰ تا ۷۰ دلار و حدود ده برابر ایران است و از طرفی مشکل تعیین دستوری قیمت سیمان مواجه هستیم، حال افزایش بهای قیمت سوخت و بلاتکلیفی مشکلی است که می تواند تیر خلاص به صنعت سیمانباشد.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 424354

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =