دلیل صف خرید شستا در معاملات امروز چه بود؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه گروه فلزات اساسی بیشترین تقاضا را در بازار داشت، روز خوب بازار را مدیون کامودیتی‌ها و سهم‌های ارز محور دانست.

به گزارش صدای بورس،معاملات روز جاری بازار سرمایه به گونه‌ای رقم خورد که این بازار برای سرمایه‌گذاران جای امید را باز کرد. با توجه به افت‌های شدیدی که هفته گذشته در شاخص کل بازار دیده می‌شد، انتظار می‌رفت که این هفته بازار خوبی را مشاهده کنیم. علاوه بر این، اخبار جدیدی هم در بازارمنتشر نشده بود که بتواند ترکی روی بدنه تالار شیشه‌ای بیندازد، بلکه هر خبری هم که شنیده می‌شد به نفع سرمایه‌گذاران این بازار بوده است. در این میان، خبرهایی از بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام شنیده شد و خبرهای خوب از وضعیت بازارهای جهانی نشان می‌دهد که بازار باید در این وضعیت روندی صعودی به خود بگیرد.

با این تفاسیر پس از بیدار شدن از کابوس، شاخص کل بازار سرمایه امروز بیش از ۳۱ هزار واحد رشد کرد و توانست خود را به ارتفاع یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۸۸۷ واحدی رساند. رشد امروز بازار سرمایه به نوعی مدیون رشد سهم شرکت‌های صنعتی و معدنی بود چراکه سهم‌هایی از جمله «فملی»، «فولاد»، «کگل» و «کچاد» در شاخص‌سازان معاملات امروز قرار داشتند و علاوه بر این، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند و صف خرید سنگینی برای این سهم‌ها تشکیل شده بود که نشان می‌دهد افزایش قیمت‌های جهانی فولاد، سنگ آهن، مس و دیگر فلزات ارزنده در جهان چندان بی تأثیر در بازار جهان نبوده است. به هر حال، به سراغ یکی از کارشناسان بازار سرمایه رفته‌ایم تا از وضعیت بازار امروز باخبر شویم.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با شرایط این بازار در معاملات روز جاری اظهار کرد: بازار در حالتی به پایان رسید که هم شاخص هم‌وزن و هم شاخص کل بر اساس پیش‌بینی‌های روز چهارشنبه با عرضه و تقاضا همراه شد و بازار بالا آمد.

وی درباره گروه‌های برتر امروز معاملات بورس گفت: امروز گروه فلزات، گروهی بود که سهم‌ها با تقاضای بیشتری همراه بود و معاملات در گروه‌های بزرگ بانکی، پالایشی و خودرویی بیشتر در حالت ثبیت قرار داشت و خریداران با سرعت کم صف تشکیل داده بودند اما معاملات در این سهم‌ها چندان چشمگیر نبود اما هرچقدر به پایان روز نزدیک شدیم، وضعیت این گروه‌ها متعادل‌تر شد و این می‌تواند نوید دهد که یک کفی برای سهام این گروه‌ها به وجود آمده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ارزش معاملات امروز ۱۵ تا ۱۶ همتی بود، افزود: این ارزش نشان دهنده این است که سهم‌های بازار همچنان خریدار دارند و معامله می‌شوند ولی هنوز خریدارانی که از بازار خارج شده‌اند به این بازار بازنگشته‌اند که پیش‌بینی می‌شود با شکست شاخص ۱.۵ میلیون واحدی این پول‌ها به بازار وارد می‌شوند و شاخص تا ۱.۷ میلیون واحدی رشد خواهد کرد.

شیعی ناطق در رابطه با به صف خرید رسیدن سهام شستا تصریح کرد: مدیرعامل این سرمایه‌گذاری اعلام کرده بود که این نماد حدود ۴۰ همت سود می‌سازد و با این ارزش بازاری که دارد سود خوبی را امروز تجربه کرد که با توجه به پالایشگاه ستاد خلیج فارس و سهم‌های دیگری که در زیرمجموعه خود دارد، ارزندگی بالایی برای این سهام دیده می‌شود و سهامداران می‌توانند در بلندمدت روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: در معاملات روز جاری، گروه‌های سرمایه‌گذاری و کوچک بازار همچنان مورد تقاضا بودند و پیگیری می‌شدند و مشاهده می‌شد که سهام ارزنده با رشد معقول با یک شیب معقولی در بازار رشد می‌کنند و نگرانی وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بر خاصی روی بازار امروز تأثیر نگذاشته بود، گفت: ما همچنان چشم به ارزش معاملات و ارز داریم واز آن مهم‌تر پرواز قیمت کامودیتی‌ها است که با توجه به اینکه بورس ما مبتنی بر صادرات و نرخ قیمت‌های جهانی است، می‌توان گفت با نرخ کامودیتی‌ها با کاهشی شدن نرخ دلار، دلاری‌ها و صادراتی‌های ما در بورس، از این پایین‌تر نخواهند رفت و در ریزش گذشته به ارزندگی سهم‌ها رسیده باشیم.

شفیعی ناطق در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به بازارهای موازی، نرخ دلار و همچنین نرخ کامودیتی‌ها، بازار سرمایه ریسک خاصی را در مقابل خود نمی‌بیند و انتظار می‌رود که کف بازار در شاخص یک میلیون و ۳۵۰ هزار بسته شده است و می‌توان خوش‌بین بود که بازار از این مقدار پایین‌تر خواهد رفت و نکته حائز اهمیت این است که باید سهم‌های دلاری را تحت نظر داشت چراکه سهم‌ها بزرگ بازار هستند و اگر این سهم‌ها دچار افت شوند، در سهم‌های دیگر اثرگذار خواهند بود.

منبع: بازار تحلیل

کد خبر 424294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =