۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
روند صعودی سود شستا

بررسی عملکرد مقایسه ای شستا طی دو سال اخیر مالی حکایت از سروسامان گرفتن مهم ترین برند اقتصادی کشور تحت مدیریت موفق مدیران این مجموعه دارد.

 به گزارش صدای بورس، شستا ۱۶۶ شرکت مدیریتی دارد و ۸۹ شرکت غیرمدیریتی که در تاریخ۳۱خرداد سال ۱۳۹۹ با عرضه سهام شستا در بورس ، ۱۱.۶ درصد سهامداران شستا را افراد حقیقی و حقوقی خرد تشکیل دادند و ۸۸.۴ درصد سهام این هلدینگ در اختیار سازمان تأمین اجتماعی بوده است.

۱۱.۶ درصد سهامداران خرد حدود ۱۳۴۵۸۱۶ سهامدار حقیقی و ۲۴۹۴ شرکت حقوقی سهامداران شستا محسوب می شوند،این در حالی است که سهامدار اصلی شستا ۴۳ میلیون نفر کارگر، بیمه شده و بازنشسته سازمان تامین اجتماعی هستند.

از ۱۶۶ شرکت مدیریتی شستا اکنون۷۲ شرکت معادل ۴۳درصد تعدادی و ۹۴ شرکت، غیربورسی هستند که معادل ۵۷ درصد تعدادی است ولی از نظر ارزشی۹۱ درصد بورسی است  و ۹ درصد پرتفوی شستا غیربورسی که ارزشگذاری شرکت های بورسی شستا براساس تابلوی بورسی وارزشگذاری شرکت های غیر بورسی بر اساس p/e کارشناسی است.

شستا در حالی برای نخستین بار در حال اخذ مجوز برای انتشار اوراق منفعت است که با توجه به دریافت رتبه A+ در هزینه های انتشار این اوراق ۲ درصد بری خواهد بود که با توجه به رقم ۳ هزر میلیارد تومانی و سررسید سه ساله این اوراق رقم قابل توجهی صرفه جویی خواهد کرد.

 سود خالص این شرکت در در ۳۱ خرداد ۹۹ در حالی ۱۹۲۸۲ میلیارد تومان بوده که این رقم در سرمایه گذاری غدیر۳۹۰۳ میلیارد تومان،مدیریت سرمایه گذاری امید ۲۳۸۵ میلیارد تومان، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی ۲۷۸۹ میلیارد تومان و در سرمایه گذاری گروه توسعه ملی ۱۶۲۹ میلیارد تومان بوده است.

 همچنین نسبت های مالی این شرکت از جمله نسبت مالکانه ۸۲ درصد، نسبت های فعالیت با ۴۵ درصد، گردش مجموع دارایی ۵۷ درصد، نسبت های سودآوری شامل حاشیه سود ناخالص ۹۹ درصد، بازده دارایی ها ۵۷ درصد و بازده حقوق صاحبان سهام ۶۹ درصد بوده است که نسبت به شرکت های هم تراز تفاوت معنی دار و قابل توجه دارد.

 سود خالص تلفیقی شستا در ۳۱ خرداد ۹۷، ۲۶۶۳ میلیارد تومان بوده که این رقم در پایان ۳۱ خرداد ۹۸ به ۱۰۹۰۱ میلیارد تومان افزایش داشته و در نعایت در ۳۱ خرداد ۹۹ این رقم به بیش از ۲۳۱۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

شرکت با کنترل بهای تمام شده فروش را از ۷۵ درصد در ۳۱ خرداد ۹۷ به ۵۳ درصد در ۳۱ خرداد سال ۹۹ رسانده که به همین نسبت حاشیه سود ناخالص شرکت از ۲۵ درصد به ۴۷ درصد افزایش داشته است.همچنین کنترل و کاهش هزینه های عملیاتی به فروش شرکت از ۱۴ درصد به ۶ درصد حاشیه سود عملیاتی تلفیقی شستا را طی دو سال مالی از ۱۰ درصد به ۴۸ درصد افزایش داده است.

کاهش هزینه های مالی به فروش نیز از ۸ درصد در پایان خرداد ۹۷ به ۴ درصد در ۳۱ خرداد ۹۹، حاشیه سود ناخالص شرکت را از ۸ درصد یه ۴۴ درصد رسانده است.

سود خالص شرکت اصلی شستا از ۱۲۵۶میلیارد  تومان به ۴۵۱۹ میلیارد تومان  در ۳۱ خرداد ۹۸ و در نهایت با رشد ۳۲۷ درصدی در ۳۱ خرداد ۹۹ به۱۹۲۸۳ میلیاردتومان رسیده یعنی سود خالص شستا در دو سال مالی از ۱۲۰۰ میلیارد توان به ۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رشد ۱۳۲ درصدی سود خالص تجمیعی شستا در حالی است که عملکرد صبا تامین طی دوره مالی گذشته با رشد ۷۹۶ درصدی، تاپیکو ۲۰ درصد، تیپیکو ۱۳۷ درصد،تاصیکو ۱۳۵ درصد، سیمان تامین ۱۹۶ درصد، کشتیرانی ۹۴ درصد، و صنایع عمومی با ۱۱۶ درصد رشد خالص همراه بوده ضمن آنکه دو شرکت رایتل زیان ۵۶۷ میلیارد تومانی را به سود ۱۱۳ میلیارد تومانی و انرژ نیز زیان ۲ میلیاردی را به سود بیش از ۴ میلیارد تومانی تبدیل کرده است.

خروج برخی شرکت ها از زیان دهی و ثبت سود قابل توجه در دوره مالی گذشته از دیگر رخدادهای مهم شستا بوده و روند هزینه های مالی شستا نیز طی این مدت کاهش قابل توجهی داشته که از جمله علل آن می توان به کاهش و اصلاح دوره وصول مطالبات، خرید بهتر، کاهش هزینه تسهیلات بانکی از ۳۰۰۰ به ۲۲۰۰ میلیارد تومان.

از دیگرتوفیقات شستا ایفای۱۰۸ درصد تعهدات ارزیاین هلدینگ در سال ۹۸ بوده است،همچنین در پنج ماهه نخست امسال ۱۰۶ درصد به تعهدات ارزی در سامانه نیما عمل شده که حاکی از ایفای کامل تعهدات ارزی و رعایت کامل مقررات بانک مرکزی در خصوص فروش ارز دارد.

یکی از موضوعاتی که شستا در کنترل آن موفق عمل کرده، پایان دادن به رقابت منفی با ارائه تخفیفات بوده است و نکته جالب توجه آن است که در ارزیابی عملکرد مدیران شرکت های زیر مجموعه شستا، تخفیف بیشتر نمره منفی برای مدیر به دنبال خواهد داشت که به اصطلاح یک ملاک موثر هست چرا که تخفیف نوع رقابت منفی ایجاد میکند.

نکته مهم دیگری که در عملکرد شستا باید به آن توجه کنیم این است که ۸۶ درصد سود شستا در ۳۱ خرداد ۹۹ از شرکت های مدیریتی حاصل شده و این نکته طی سال های اخیر همواره روند صعودی داشته به گونه ای که از ۵۳ درصد در ۳۱ خرداد ۹۵ به ۸۶ درصد در خرداد امسال رسیده است و این موضوع بیانگر این است که شستا در شرکت های مدیریتی خودش بهترعمل کرده است.

شستا انگشتر هزار نگین اقتصاد ایران

شستا انگشتر هزار نگین اقتصاد ایران

شستا انگشتر هزار نگین اقتصاد ایران

شستا انگشتر هزار نگین اقتصاد ایران
 

منبع: نبض بورس

کد خبر 424275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهامدار IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    چرا ما ۶۰ درصد در ضرر هستیم؟ این که نشد...
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 0
    اونوقت این سودتوجیب کدوم مومن پیشانی پینه بسته نورانی میره؟؟؟؟
  • علیرضاامامی IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 0
    همش دروغه باسرمایه مردم بازی کردی وخداازتون نگذره