طرح آزادسازی قیمت خودرو به کجا رسید

حسین ناجی گفت: مدت هاست که خودروسازان به دلیل قیمت گذاری‌ها دستوری در حال زیان دیدن هستند.

به گزارش صدای بورس، حسین ناجی، عضو شورای رقابت افزود: در خصوص آزادسازی قیمت خودرو شورای رقابت هنوز تصمیم گیری نکرده اما جلسات همچنان ادامه دارد. درحال‌حاضر بحث در شورای رقابت در این خصوص سنگین است و موافقان و مخالفان زیادی در این خصوص وجود دارد.

وی ادامه داد: پیش از این نظر مدون و کاملی در خصوص قیمت‌گذاری خودرو تقریبا یک سال قبل دادم. آزادسازی قیمت خودرو گزینه‌ای بود که در سنوات قدیم و حدود سال ۷۳ انجام شد که البته دو نوبت دیگر این کار تکرار شد. در آن زمان قیمت پیکان دو برابر شده بود اما با برقراری این دستورالعمل قیمت‌ها متعادل شد.

احتمال تغییر الگوی قیمت گذاری

این عضو شورای رقابت در خصوص آزادسازی قیمت خودرو گفت: این احتمال وجود دارد که الگوی قیمت‌گذاری خودروهای جدید تغییر کند. با توجه به این موضوع که حاشیه بازار کم شده ممکن است که دیگر ضرورتی برای اعلام قیمت‌ها نیز وجود نداشته باشد. بر اساس هزینه‌ها و صورت حساب‌های قانونی و رسمی و یک حاشیه سود ۷ درصدی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

دو شیوه آزادسازی قیمت خودرو

ناجی گفت: وقتی خودروهای هم کلاس توسط چند شرکت تولید می‌شود به صورت خود به خود رقابتی صورت می‌گیرد. در خودروهایی که جنبه انحصاری برای تولید انبوه و فروش به مصرف کنندگانی که سطح توان پایین دارند نمی‌توان قیمت را آزاد کرد. اگر آزادسازی قیمت‌ها انجام شود این خودروهایی که در یک کلاس مشابه و نزدیک به هم هستند و توسط چند شرکت تولید می‌شود در خصوص قیمت‌گذاری آنها شورای رقابت وارد نخواهد شد. وظیفه شورای رقابت شکستن انحصار است و شرایط رقابت را فراهم کند. تشخیص این مورد نیز با شورای رقابت است. پیشنهاداتی که اشاره شده هنوز ابلاغ نشده و منتظر بررسی بیشتر است.

وی در ادامه اشاره به نوع دیگر از آزادسازی قیمت خودرو کرد و گفت: اگر خودروسازان سهم قابل توجهی از محصولات خود را بتوانند صادر کنند از قیمت دستوری خارج خواهند شد. قیمت صادراتی یک نرخ رقابتی است و خودروساز توانسته با رقابت بین خودروهای دیگر محصولات خود را به سایر کشورها بفرستد.

نرخ خودرو در سه ماه آخر سال

ناجی در خصوص تعیین قیمت خودرو برای سه ماه پایانی سال نیز اظهار کرد: هنوز درباره تعیین قیمت خودروها برای سه ماه آخر سال تصمیم گرفته نشده است. قیمت‌های سه ماهه طبق مصوبه بر اساس نرخ تورمی که مربوط به بخش تولید صنعتی خودرو است. مسئول اعلام این نرخ نیز بانک مرکزی است و باید منتظر اعلام آن باشیم. الان مقداری تعدیل پیدا کرده اما نمی‌دانیم نرخ تورم روی چه عددی قرار دارد.

وی در پایان گفت: طی دو سه سال اخیر کاهش قیمتی در خصوص نرخ‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت برای خودرو نداشتیم. اما ۱۰ سال پیش نرخ‌ها کاهشی شده بود و خودروسازان خودشان درخواست کاهش قیمت داشتند. حدود ۴ سال قبل نیز مقداری افت در قیمت خودروها داشتیم.

منبع: گسترش نیوز

کد خبر 424071

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =