تاثیر لایحه بودجه سال آینده بر بازار سرمایه

امیرعلی امیرباقری گفت: در هفته ای که گذشت معاملات بازار سهام به سمت تعادل نسبی پیش رفت که به دلیل مطابقت تعادل ایجاد شده با واقعیات روز اقتصاد کشور به مرور شاهد خروج هیجان از کلیت بازار سرمایه خواهیم بود.

به گزارش صدای بورس، امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: موضوع لایحه بودجه در سال ١٤٠٠ از جمله بحث هایی است که این روزها  تاثیر نسبی را بر بدنه بازار سرمایه داشته است، در بودجه سال آینده بخشی از منابع قرار است از طریق بورس تامین شود.

این کارشناس بازار سرمایه به انتشار اسناد خزانه و تامین مالی مستقیم از بدنه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: برای محقق شدن این امر باید نرخ بهره در مقایسه با نرخ تورم و نرخ بازدهی مورد انتظار در بازار سرمایه نرخی جذاب باشد تا بتواند نقدینگی را به سمت خود جذب کند.

وی با بیان اینکه بالا بودن این نرخ باعث ایجاد فشار بر بدنه بازار سرمایه می شود و کار دولت را برای تامین مالی از طریق فروش سهام بر بدنه بازار سرمایه سخت می کند، افزود: دولت باید یک نرخ میانگینی را برای خود در نظر بگیرد که این نرخ میانگین  نباید باعث خروج سرمایه از بازار سهام و سرازیر شدن آن به سمت اوراق  شود.

امیرباقری اظهار داشت: از طرف دیگر این نرخ نباید انقدر غیرجذاب باشد که اوراق روی میز باقی بماند و همه نقدینگی وارد شده در بازار به سمت سهام پیش برود، روند ایجاد شده بین بازده اوراق اسناد خزانه، اوراق مشارکت و نرخ بازده بازار سهام می تواند مسیر بازار سرمایه را برای سال آینده مشخص کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون انتظار تحلیلگران این است که دولت به نرخ میانگین و معقول از نرخ بازده بازار و نرخ اوراق بدون ریسک رضایت دهد تا از این طریق فشاری بر بدنه بازار سرمایه ایجاد نشود و بتواند تامین مالی مستقیم از  طریق انتشار اوراق داشته باشد.

روند معاملات بورس در هفته جاری

امیرباقری به روند معاملات بورس در بازار هفته جاری تاکید کرد و گفت: در بازار هفته جاری بحث بودجه و احیای قدرت پول ملی می تواند تا حدودی بر روند بازار تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: قسمت عمده ای از ریزش بورس با بازگشت دوباره رشد به این بازار جبران شده است، اکنون بازار در حال نزدیک شدن به برخی از مقاومت ها است که می تواند افزایش عرضه در بازار را به دنبال داشته باشد.

به گفته وی، انتظار می رود عرضه ها در بازار شدت بگیرند اما باید دید قدرت تقاضا در برابر این عرضه ها به چه میزان است.

امیرباقری اظهار داشت: با توجه به ریزش اخیر بورس و تبعاتی را که به دنبال داشت به طور حتم این بار اجازه رشد هیجانی به بازار داده نمی شود و در کوتاه مدت نباید منتظر روند سنگین افزایشی در بازار باشیم.

عمق بخشیدن به بازارهای سرمایه گذاری

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد تعمیق بازارها برای سرمایه گذاری است، افزود: برای مثال معاملات  آتی سکه چند سالی است که متوقف شده است به همین دلیل پول های سفته بازانه به بازارهای فیزیکی هجوم آورده اند.

وی با اشاره به اینکه باید با گسترش بازار سرمایه و سایر بازارها مانند بازار مشتقه زمینه عمق بخشیدن این بازارها را فراهم و تنوع بخشی کنیم، گفت: محصولات مورد نیاز باید با توجه به ریسک پذیری سرمایه گذاران طراحی شود تا سرمایه گذاران با توجه به ریسک پذیری های مختلف پول را وارد بازار کنند، بدین معنا که سرمایه خود را به صورت مستقیم وارد بازار دلار و سکه نکنند تا از این طریق بازارهای فیزیکی دستخوش تغییر نشود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: این انتظار وجود دارد که ابزارهای مشتقه و ابزار مالی طراحی و به مرحله اجرا برسند تا سرمایه گذاران بتوانند با توجه به ریسک پذیری خود تصمیم گیری کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 423606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =