واردات خودرو از نگاه یک کارشناس

امیرحسن کاکایی گفت: بعید می‌دانم که واردات خودرو در سال آینده آزاد شود، چراکه واردات نیازمند ارز است و از آنجا که رفع تحریم‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسد، بنابراین درآمد ارزی کشور افزایش نخواهد داشت، در نتیجه دولت نمی‌تواند اجازه واردات بدهد.

به گزارش صدای بورس، امیرحسن کاکایی یک کارشناس حوزه خودرو اظهار کرد: دولت نه برای حمایت از صنعت خودرو بلکه برای جلوگیری از مصرف ارز اجازه واردات خودرو نمی‌دهد، درنتیجه با توجه به دپوی ۴ هزار خودروی وارداتی در گمرک، اگر رقم تعیین شده در بودجه حتی از عوارض این ۴ هزار خودرو هم بیشتر باشد، مقداری ناچیز است و معنای خاصی در زمینه آزادسازی واردات ندارد.

وی ادامه داد: از حدود سه سال گذشته قیمت‌گذاری خودرو به صورت دستوری است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال زیان انباشته خودرو به ۸۰ هزار میلیارد برسد. در بودجه امسال می‌بینیم که دولت برای جبران این خسارت هم برنامه‌ای ندارد، هر چند طبق قوانین دولت باید مسئولیت این خسارت را بپذیرد، با این حال در بودجه، نشانه‌ای از اینکه قرار باشد زیان صنعت خودرو جبران شود، نمی بینیم.

طرح مجلس پر از تناقض است

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه بیان کرد: همزمان با ارائه بودجه توسط دولت، شاهد بررسی طرح تحول خودرو در مجلس هستیم که متاسفانه این طرح پر از تناقض است، چراکه عرضه کالا در بورس به طور کلی اقدامی مثبت است اما در طرح مجلس درآمد حاصل از عرضه خودرو در بورس صاحبان زیادی خواهد داشت، این موضوع شفافیت را پایین می‌آورد.

کاکایی اضافه کرد: مطابق با طرح مجلس، مطالبات قطعه‌ساز از طریق ملزومات همین طرح پرداخت می‌شود، این موضوع گرچه در ظاهر به نفع قطعه‌ساز است اما در عمل علیه قطعه‌ساز، توسعه صنعت، رقابت و شفافیت است.

وی اظهار کرد: در طرح تحول خودرو سازمان جدیدی که هزینه‌های خود را دارد به بار صنعت خودرو اضافه می‌شود. علاوه بر آن، درآمد حاصل از فروش خودرو به چند دسته تقسیم می‌شود و درواقع فقط بروکراسی اضافه می‌شود که این به نفع تولید نیست.

مسوولان شجاعت لازم را برای حل مسائل خودرویی ندارند

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: بیش از ۳ ماه است که تمام مسوولان راهکار را می‌دانند اما هیچ کس حاضر نیست زیر بار مسوولیت برود چراکه راهکار این است که قیمت‌گذاری در صنعت خودرو باید آزاد شود.

به گفته کاکایی، آزادسازی قیمت‌گذاری، شرط لازم برای سامان‌دهی بازار خودرو است اما از آنجا که این موضوع، در میان عامه مردم منفی تلقی می‌شود و مجری چنین طرحی مورد هجوم انتقادات مردم قرار خواهد گرفت و طرح نیز مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، کسی حاضر نیست مسوولیت آن را بپذیرد.

وی تاکید کرد: سه سال از آغاز طرح قیمت‌گذاری دستوری می‌گذرد و به جز زیان برای خودروساز و تلاطم شدید قیمت در بازار چیزی به دنبال نداشته است. باید قیمت‌ها آزاد شود که تنش به دنبال خواهد داشت و همچنین باید صنعت خودرو نیز مورد جراحی قرار بگیرد و مسئله اینجا است که هر دوی این موارد با درد همراه است.

وی بیان کرد: من به وکلای مجلس گفته‌ام که ما مشکل قانون‌گذاری نداریم، بلکه مشکل قانون‌برداری داریم، یعنی اگر بسیاری از قوانین حذف شوند، خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: خودروسازها به ورطه ورشکستگی نزدیک شده‌اند و مطالبات قطعه‌سازان زیاد است اما هنوز مسوولان درگیر ارائه طرح هستند. کسانی که باید جوابگوی مردم باشند به بهانه جلسات در دسترس نیستند و تصمیمات کلیدی به تعویق می‌افتد در حالی اوضاع فقط ثبات ظاهری دارد.

منبع: قطعه نیوز

کد خبر 423593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =