هفته گذشته در تالار نقره‌ای چه گذشت؟

در هفته گذشته اتفاقات فراوانی در بورس کالای ایران صورت گرفت که به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

به گزارش صدای بورس، جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در خصوص مقاله اخیر فایننشیال تایمز درباره بحران غذایی گفت: بیماری کوید۱۹ سه اثر بزرگ داشته است که یکی از آنها بحث ناامنی غذایی، اثر دیگر، از بین رفتن مشاغل کوچک و دیگری نوسان بازارهای دارایی بود که از بین این سه اثر، دو اثر ابتدایی موجب ایجاد بحران در آینده خواهد شد.

چگونگی آرامش بازار خودرو و مسکن
غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه به منظور حمایت از تولید و تعادل بازار، کل محصولات فولادی کشور باید در بورس کالا عرضه شود گفت: برای تنظیم بازارها، یک اصل بدیهی وجود دارد که آن، شفافیت در زنجیره تولید است. از این رو با عرضه زنجیره تولید فولاد در بورس کالا، علاوه بر آنکه تولید و فروش شرکت ها شفاف می شود، از ایجاد رانت جلوگیری شده و تولید و توزیع ساماندهی می شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه عرضه فولاد در بورس کالا از اتفاقات خوب اقتصادی کشور در سال های گذشته بوده است، اظهار داشت: ریشه التهاب های قیمتی در ماه های گذشته به خصوص در بازار خودرو و مسکن به عرضه بخشی از فولاد کشور در خارج از بورس بوده است که همین موضوع باعث چندگانگی قیمت شد. محصولاتی که در بازار آزاد نیز عرضه شد، قابل دسترس بود و به این ترتیب عرضه کم محصول در بورس به افزایش قیمت ها دامن زد.

جزییات عرضه خودرو در بورس
حجت اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره طرح تحول صنعت و بازار خودرو گفت: کلیات طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو که یک مطالبه عمومی و مردمی است بعد از ۴ ماه کار کارشناسی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

نماینده مردم فسا در مجلس درباره جزئیات طرح تحول بازار و صنعت خودرو گفت: هدف‌گذاری اصلی طرح تحول بازار و صنعت خودرو، عرضه خودروهای تولیدی کشور در بورس کالا است. به این صورت که خودروسازان محصولات تولیدی خود را با قیمت تمام شده و سود متعارف در بورس کالا عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: قیمت تعیین شده از سمت خودروسازان به عنوان قیمت کف در بورس است. در صورتی که خودرو با قیمت بیشتری در بورس معامله شود، عوائد حاصل از آن برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و مشوق‌های مالی به خودروسازان استفاده می‌شود.

آغاز عرضه کل فولاد در بورس کالا
علیرضا رزم حسینی وزیر صمت گفت: از راه‌های مدیریت بازار فولاد، عرضه همه محصولات تولیدی در بورس کالاست که وزارت صمت در حال تعامل است تا از طریق ابزارهای خود تولیدکنندگان را به عرضه تولیداتشان در بورس ترغیب کند.

وی با بیان اینکه وزارت صمت در فرآیند قیمت گذاری کالا دخالت ندارد افزود: عرضه همه محصولات تولیدی فولاد در بورس کالا از برنامه های وزارت صمت تا با کاهش فاصله تولید محصول تا بازار، قیمت ها معقول و متعادل شود. همچنین وزارت صمت در فرآیند قیمت گذاری محصولات در بورس کالا دخالت نمی کند بلکه نظارت دارد تا همه عرضه ها به شیوه مطلوب انجام شود.

وزیر صمت اظهار داشت: گام اول برای عرضه محصولات نهایی در بورس شروع شده است و در همین راستا هفته گذشته عرضه خوبی صورت گرفته که تداوم دارد.

محصولات نیرو کلر در بورس کالا
رئیس هیات مدیره نیروکلر از موفقیت آمیز بودن اولین عرضه محصولات شرکت نیرو کلر در بورس کالا در راستای ارتقای شفافیت و حرکت به سمت سودآوری پایدار خبر داد.

محمد ابراهیم راعی گفت: در این عرضه، ۵۰ تن محصول مونوکلرواستیک اسید (MCA) با قیمت پایه هر کیلوگرم ۲۷،۰۰۰ تومان و تقاضای ۸۰ تنی وارد رینگ معاملاتی شد که نهایتا تمامی ۵۰ تن محصول عرضه شده با میانگین قیمت ۲۸،۵۰۰ تومان به فروش رسید.

پذیرش تیرآهن و میلگرد یک شرکت فولادی
مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جداگانه ای از پذیرش کالای میلگرد فولادی و تیرآهن شرکت فولاد البرز ایرانیان (فایکو) در بازار اصلی این بورس خبر داد.

زعفران بهرامن در بورس کالا
در شرایطی که بورس کالا طی اطلاعیه ای از گشایش انبار زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) شرکت زعفران بهرامن در روز دوشنبه ۱۷ آذر ماه ۹۹ خبر داده بود که از چهارشنبه پیش نماد معاملاتی این انبار بازگشایی شده و معاملات گواهی سپرده زعفران این آغاز است.

منبع: کالاخبر

کد خبر 423573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =