پیش‌بینی شاخص بورس امروز/چه عواملی در منفی شدن شاخص بورس دخیل هستند؟

نوسانات شدید در بازار سرمایه سبب شد تا شاخص کل بورس روز گذشته با ۵ هزار و ۵۲۳  واحد کاهش در جایگاه یک میلیون و ۵۰۷ هزار واحدی قرار گیرد.شاخص کل با معیار هم وزن یک هزار و ۶۶۲  واحد افزایش یافت و در رقم ۴۴۴ هزار و ۳۹۸ واحد ایستاد.

به گزارش صدای بورس، در بازار سرمایه دیروز معامله گران ۲ میلیون معامله به ارزش ۱۳۹ هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال انجام دادند.به این ترتیب کاهش حجم معاملات، زنگ خطر را در بازار سرمایه به صدا درآورد . ادامه این روند می‎تواند تهدیدی جدی را متوجه بازار سرمایه نماید.

شرکت ملی صنایع مس ایران بیشترین تاثیر مثبت در این بازار برجا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، معدنی و صنعتی گل گهر، پالایش نفت اصفهان، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس داشتند.

افزایش ۴۸واحدی فرابورس

شاخص کل فرابورس هم با ۴۸ واحد افزایش به رقم ۱۹ هزار و ۲۲۶ واحد رسید.

بورس به کدام سمت می‌رود؟

حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه در توضیح وضعیت کنونی تاکید کرد: عقب نشینی بازار بخاطر کنترل رشد غیررسمی بازار است که سازمان از طریق ساماندهی بازارگردان ها و شروع عملیات عرضه اولیه سهم‌ها انجام میدهد. یعنی از طریق این دو مدل سعی می‌کند رشد بازار را کنترل کند. ضمن این که در کنار این بحث سود بانکی را داریم که بانک مرکزی اعلام کرد نرخ سود خیلی پایین نمی‌آید و خود این هم مزید بر علت شد. علاوه بر این‌ها شایعاتی هم مطرح میکنند که من فکر میکنم اساس ندارد.

وی با اشاره به ثبات بازار ارز و احتمال کاهش قیمت در ماه‌های آینده تاکید کرد: اگر شاهد ثبات یا کاهش نرخ ارز باشیم، بازارهای موازی وارد فاز رکودی می‌شوند ولی چون بازار سرمایه اصلاح کرده ، رونق آن قطعی است. از آن جایی هم که در بودجه بحث بازار سرمایه پررنگ است و بحث استقراض از بازار سرمایه به جای وام بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، اگر رونق تولید بخواهیم باید سود بانکی کاهش پیدا کند. این اتفاق در صورتی که نرخ ارز روند باثبات یا کاهشی داشته باشد، رخ می دهد و در نتیجه رشد بازار سرمایه ادامه دار خواهد بود.

انتقاد به شیوه کنونی عرضه اولیه

وی با اشاره به عرضه اولیه‌های صورت گرفته و حجم اندک سهام تخصیصی به هر کد گفت: شیوه فعلی عرضه اولیه اگرچه شیوه درستی نیست اما با توجه به ساختار توده وار بازار سرمایه و ساختار عدالت محوری که هست تنها شیوه ممکن است.

وی تاکید کرد:همین عرضه اولیه یکی از عوامل مهم منفی‌ شدن شاخص بورس در این روزهای بازار است . قبلا عرضه اولیه‌ها از بیرون پول به بازار می‌آورد اما عرضه‌های فعلی باعث خروج پول از بازار سرمایه و فروش سهم‌ها می‌شود و تاثیر منفی بر بازار می‌گذارد.

منبع: خبرآنلاین

کد خبر 423452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =