عرضه ها در بورس افزایش پیدا می کند

با بازسازی بخشی از اعتماد فعالان بازار به دلیل اقداماتی و عدم تحرک خاص بازارهای رقیب، دور از انتظار نیست که با نزدیک شدن شاخص به مرز ۱.۶ میلیونی، حجم عرضه‌ها افزایش یابد.

به گزارش صدای بورس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینامدبر(اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز شاخص کل با کاهش ۰.۶۷ درصدی به سطح یک میلیون و ۵۱۳ هزار واحد رسید.

با نگاهی به معاملات چند روز اخیر می توان ادعا کرد نه به واسطه اقدامات حمایتی بلکه به دلیل شرایط بورس همچون افزایش ارزش معاملات، گزارشات خوب شرکت ها، اصلاح سنگین نمادها و رسیدن قیمت‌ها به محدوده جذاب، افزایش امیدها به آینده اقتصاد ایران با فکر بهبود صادرات نفت و تسهیل صادرات و واردات و ثبات نسبی در متغیرهای تعیین کننده اقتصادی، بخشی از اعتماد از دست رفته فعالان بازار در حال بازسازی است. 

از طرفی از آنجا که بازارهای رقیب نیز تحرک خاصی نداشته‌اند، بورس پذیرای سرمایه‌های خُرد مردم شده است. عبور پرقدرت شاخص‌کل از مرز ۱.۵ میلیونی نشانگر افزایش تقاضا در بازار است که نگاهی به ارزش معاملات نشان از این مهم دارد. به هر حال با ورود شاخص‌کل به کانال جدید و نزدیک شدن به مرز ۱.۶ میلیونی دور از انتظار نبود که حجم عرضه‌ها افزایش یابد.

تحت این شرایط که بورس دوباره برای سرمایه‌گذاران جذاب شده، عرضه اولیه‌ها هم از راه رسیده اند. از یک سو سهام مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن در نماد "وکبهمن" عرضه اولیه خواهد شد. ثبت سفارش در این نماد فردا از ساعت ۱۳ تا ۱۷ و تخصیص آن روز چهارشنبه انجام خواهد شد. همچنین چهارشنبه ۱۲ درصد سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در نماد "بوعلی" عرضه اولیه می شود.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با کاهش ۱۰ هزار و ۱۳۶ واحدی به کانال ۱ میلیون و ۵۱۲ هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش ۷۸۵ واحدی به کانال ۴۴۲ هزار و ۸۶۷ واحد رسیدند. نمادهای " تاپیکو، فولاد، کگل" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۲۰.۴ و ۶.۹ هزار میلیارد تومان بود و رکورد ارزش معاملات خرد در نیمه دوم سال شکسته شد. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " وتجارت" به مبلغ ۱.۴ هزار میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وتجارت، وبملت " مورد توجه معامله گران قرار گرفتند و به ترتیب با قیمت های مثبت ۳.۹، ۲.۵ و ۰.۳۷ درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی در غیاب "فملی" ، معاملات " فولاد " با قیمت منفی ۱.۶۵ درصد به پایان رسید. نمادهای گروه پالایشی همچون" شتران، شپنا و شبندر " با فشار فروش همراه شدند. در گروه خودرویی معاملات "خودرو و خساپا" با قیمت های منفی و مثبت ۲.۷۹ و ۳.۱۱ درصد به کار پایان دادند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها با نوسانات اندکی همراه بودند. مس اکنون در محدوده قابل توجه ۷۶۸۷ دلار، روی به ۲۷۳۲ دلار و هر انس طلا به ۱۸۳۲ دلار معامله می شود. هر بشکه نفت برنت با ۱.۵ درصد کاهش در محدوده۴۸.۵۹ دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI نیز با ۱.۵ درصد کاهش به۴۵.۵۵ دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود ۱۲ میلیون و ۲۰۰ تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه گفت: از دولت منتخب جدید آمریکا شنیده می‌شود مایل هستند به تعهدات برگردند. ایران به آنچه امضا کرده پایبند است.

عسکر توکلی رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت با اشاره به لزوم عدم مراجعه حضوری مردم به دفاتر پیشخوان و کارگزاری ها گفت: تاکنون بیش از ۲۱۰ هزار نفر سفارش فروش سهام عدالت را لغو کردند.

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت گفت: شکستن انحصار فقط با آزاد کردن واردات نیست و باید در داخل، شرکت های خصوصی را تقویت و رقابت سالم ایجاد کنیم تا کیفیت افزایش و قیمت کاهش یابد که این مسئله در دستور کار قرار دارد.

مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران در نامه‌ای به رییس جمهور با اشاره به وضعیت اسفناک بورس خواستار پیگیری حقوق سهامداران و جلوگیری از تضییع بیشتر دارایی های آنها در بازار سهام و نیز تعیین تکلیف خاطیان شد.

جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا از آغاز تولید انبوه محصول جدید شاهین و عرضه کراس‌اوور پلتفرم SP۱۰۰ در نیمه نخست سال آینده خبر داد و گفت: همزمان خودروهای ثبت نامی را در زمان مقرر تحویل خواهیم داد.

بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی وزیر خارجه عمان در نشست منامه ابراز امیدواری کرد: آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد.

بورس لندن در پی اقدام اخیر آمریکا در تحریم ۸ شرکت چینی به بهانه همکاری نظامی، اقدام به حذف سهام این شرکت ها با ارزش روز ۱۴۳ میلیارد دلاری کرد.

منبع: گسترش نیوز

کد خبر 423340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =