۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
یک هفته با صنایع بورسی

هفته منتهی به ۱۲ آذرماه در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با رشد ۷.۶ درصدی، سومین هفته پیاپی مثبت را برای سهامداران این بازار به ارمغان آورد. هفته‌ای که هر چند در تمامی روزهای معاملاتی سبزپوش نبود اما روندی رو به تعادل را نوید می‌داد.

به گزارش صدای بورس، نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸ گانه بورسی در هفته مورد بررسی نشان از رشد قیمت‌ها در قریب به اتفاق گروه‌ها دارد. به طوری که تنها گروه منسوجات بود که جامه سبز به تن نکرد و البته به افت ۰.۲ درصدی بسنده کرد.

رشد دسته‌جمعی بورسی‌ها

همانطور که اشاره شد در هفته منتهی به ۱۲ آذرماه ۳۷ گروه از ۳۸ صنعت بورسی با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند. در این میان بیشترین رشد هفتگی از آن گروه استخراج زغال سنگ با تک نماد «کطبس» شد. شرکت زغال سنگ نگین طبس در هفته گذشته گزارش عملکرد آبان ماه خود را روانه کدال کرد. گزارش ماهانه کطبس نشان میداد این شرکت در آبان ۱۳۹۹ موفق به فروش ۲۲ میلیارد تومان محصول شده است که نسبت به ماه گذشته رشد ۵ درصدی داشته است. مجموع فروش شرکت در سال مالی ۱۳۹۹ مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان بوده است. از این رو تمامی روزهای هفته برای این تک نماد گروه زغال سنگ با رشد قیمت به پایان رسید.

دومین گروه پربازده بورس تهران در هفته گذشته باز هم تک سهم بود و به رشد ۱۹.۱ درصدی گروه اطلاعات و ارتباطات با تک نماد «های وب» اختصاص پیدا کرد و مقام سوم از آن گروه سایر واسطه گری های مالی با افزایش ۱۷ درصدی شد.

در آنسوی بازار گروه منسوجات افت ۰.۲ درصدی را تجربه کرد و تنها گروه منفی بورس در این هفته لقب گرفت. تک سهم این گروه یعنی «نمرینو» هر چند در دو روز ابتدایی هفته در محدوده سبز تابلو معامله میشد اما روزهای پایانی با تشدید عرضه ها مواجه شد اما به دلیل پرنکردن حجم مبنا افت چندانی را تجربه نکرد و در نهایت با کاهش ۰.۲ درصدی معاملات این هفته را به پایان رساند.

بازگشت دامنه نوسان زراعت به قبل

در این هفته گروه زراعت بود که شاهد کاهش دامنه نوسان زیرمجموعه های خود از ۱۰ درصد به ۵ درصد بود.  به این ترتیب فرابورس ایران که در روزهای پایانی ابان ماه با افزایش دامنه نوسان نمادهای گروه زراعت به ۱۰ درصد موافقت کرده بود پس از رشد قیمت پرشتاب این نمادها تصمیم خود را عوض کرد تا دامنه نوسان این نمادها از ۱۰ آذرماه به محدوده قبلی خود یعنی ۵ درصد بازگردد. به هر حال این گروه توانست معاملات هفته منتهی به ۱۲ آذرماه را با رشد ۱۳.۷ درصدی به پایان برساند.

«پالایش» باز شد

اما این هفته صندوق پالایشی یکم نیز پس از انتظار چندماهه بازگشایی و معامله شد. این مهم روز سه شنبه با رشد ۱۳.۷ درصدی هر واحد سرمایه گذاری «پالایش» محقق شد اما در روز معاملاتی بعد شاهد فشار فروش در این نماد و افت ۶.۷ درصدی قیمت آن بودیم. گروه فرآورده های نفتی که ۴ سهم مهم آن در پرتفولیوی صندوق پالایشی یکم قرار دارد اما معاملات هفته منتهی به ۱۲ آذرماه را با رشد ۶ درصدی به پایان رساند.

خبری از تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیست

پتروشیمی‌ها اما در حالی این هفته با رشد ۱۳.۸ درصدی به پایان رساندند که قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی عنوان کرد خبری از تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیست. فریبرز کریمایی  درباره انتشار برخی خبرها در فضای مجازی مبنی بر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: در حال حاضر خبری از تغییر نرخ خوراک نیست و مبانی آن همانند گذشته است. قیمت خوراک دو مصوبه دولت را دارد که بر اساس آیین نامه اجرایی آن، یکی به مدت هفت سال و دیگری ۱۰ سال است که در حال اجرا است و هنوز سال‌های زیادی از آن باقی مانده است. بعید است تغییر نرخی صورت بگیرد و مطلبی مبنی بر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه شنیده نشده است.

منبع: سنا

کد خبر 423021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =