ترخیص کالا با حذف کد رهگیری تغییر نکرد

کارشناس ارشد حوزه ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه میزان رسوب کالا زیاد نبود، گفت: طبق آمارهای موجود، در یک ماهه اخیر و پس از لغو کد رهگیری بانک مرکزی ، تاثیری بر روند ترخیص کالا از گمرکات کشور مشاهده نمی‌شود.

به گزارش صدای بورس، حسین تاجیک‌نژاد، کارشناس ارشد حوزه ارزی بانک مرکزی، با بیان اینکه طبق ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی، نظارت بر معاملات ارزی یکی از مهمترین وظایف ذاتی بانک مرکزی است، اظهار داشت: یکی از مصادیق کنترل بازار ارز مربوط به نظارت بر واردات است، چراکه عدم کنترل آن می‌تواند باعث ارزبَری بی‌حساب و هدر رفت منابع ارزی کشور شود.

وی با اشاره به اینکه، بانک مرکزی موظف است، منشأ ارز مصرف شده برای واردات را مشخص کند، افزود: این موضوع از این جنبه که این ارز به شکل رسمی توسط واردکنندگان تامین شده است یا خیر حائز اهمیت است. البته هر واردکننده‌ای که منشأ ارز خود را برای بانک مرکزی شفاف کند، در کمتر از ۲۴ ساعت کد رهگیری برای ترخیص کالا از گمرک دریافت می‌کند.

تاجیک‌ با بیان اینکه صدور کد رهگیری به فرآیندی اطلاق می‌شود که بانک مرکزی از بابت شیوه تامین ارز واردکنندگان اطمینان حاصل کرده و بلافاصله مجوز ترخیص کالا را صادر می‌کند، گفت: در مراحل ترخیص کالا از گمرک سازمان‌ها و ادارات مختلفی تصمیم‌گیر هستند و لزوما تمام اختیارات آن متوجه بانک مرکزی نیست.

*حذف کد رهگیری بانک مرکزی تاثیری بر روند ترخیص کالا نداشت

کارشناس ارشد حوزه ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه از ۸ میلیارد دلار ارز مصوبی که قرار بوده در سال ۹۹ به کالای اساسی تعلق بگیرد، تاکنون ۷ میلیارد دلار آن از سمت بانک مرکزی تخصیص داده شده است، تصریح کرد: از ۱۲ آبان ماه امسال با مصوبه تأمین ارز توسط ارز اشخاص، به نوعی فرآیند کدرهگیری ملغی شد، اما با این وجود آمارهای گمرکی به ما نشان می‌دهد که در آبان ماه میزان ارزش دلاری پروانه‌های گمرکی نسبت مهرماه و شهریورماه تغییری خاصی پیدا نکرده است

وی با اشاره به اینکه لغو صدور کدرهگیری توسط بانک مرکزی حتی در میزان تعداد پته‌های گمرکی(ترخیص نهایی کالا)  نیز تغییری ایجاد نکرده است، افزود: این عدم تغییر در وزن پته‌های خروجی از گمرک نیز کاملا محسوس است، بنابراین در این مدت لغو صدور کد رهگیری هیچ مانعی را نتوانسته از میان بردارد.

علت رسوب کالا در گمرکات چیست؟

تاجیک با اشاره به شواهد موجود در مورد میزان واردات کالا، گفت: این اطلاعات دو احتمال را درباره شائبه‌های ترخیص کالا از گمرک را برای ما نمایان می‌کند، اولاً میزان رسوب کالا آنچنانی که در رسانه‌ها به آن دامن زده شد، سنگین نبود و احتمال دیگر آنکه با فرض قبول رسوب سنگین کالا در گمرک، باید علت آن را ناشی از مشکلاتی به غیر از کدرهگیری بانک مرکزی دانست.

کارشناس ارشد حوزه ارزی بانک مرکزی عنوان کرد: از یک سو قانون الزام دریافت کدرهگیری توسط واردکنندگان از دوسال قبل نیز برقرار بوده است و از سوی دیگر از ابتدای سال ۹۹ تا آبان‌ ماه رقمی در حدود ۲۳.۲ میلیارد دلار کد رهگیری توسط بانک مرکزی صادر شده است.

وی ادامه داد: شواهد به ما نشان می‌دهد که طی دوسالی که رویه ترخیص از گمرک با سیستم کدرهگیری جاری بوده است، مشکل خاصی را به فرآیند تجاری کشور تحمیل نکرده است.

واردکنندگانی که علاقه‌ای به ترخیص اجناس خود ندارند!

تاجیک‌نژاد با اشاره به اینکه رسوب کالا در گمرک تا اندازه‌ای طبیعی و استاندارد است، گفت: حتی شاهد هستیم بعضی تاجران خودشان علاقه‌ای به ترخیص اجناس خود نشان نمی‌دهند. بازرگانان باید بدانند که مدیریت منابع ارزی در شرایط تحریمی اقتضائات خاص خود را دارد، چراکه به خاطر محدودیت منابع ارزی باید کالاهای اساسی اولویت بالاتری برای تخصیص ارز نسبت به اجناس غیر ضروری پیدا کنند.

منبع: فارس

کد خبر 422932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =