روحانی: جنایت ترور شهید فخری‌زاده بی‌پاسخ نمی‌ماند/ منابع واکسن کرونا تامین شود

رئیس‌جمهور گفت: ملت و مسئولان کشور شجاع‌تر و غیورتر از آن هستند که این جنایت را بی‌پاسخ بگذارند و در موقع مناسب پاسخ این جنایت را خواهند داد.

به گزارش صدای بورس، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: مردم کشور عزیزمان و مردم جهان روز گذشته در جریان یک اقدام تروریستی از سوی ایران ستیزان علیه یک پژوهشگر و یک دانشمند ایرانی بودند که اتفاقا در ماه‌های اخیر وقت خود را عمدتا صرف مبارزه با کرونا و پژوهش ها و ساخت کیت ها در این زمینه اختصاص داده بود و در واقع برای خودکفایی کشور در دارو و تجهیزات پزشکی در بخش پژوهشی وزارت دفاع که ایشان مسئول آن بود کار زیادی را انجام داد و توانست بخشی از نیازهای مردم را در زمینه مقابله با کرونا در اختیار ما قرار دهد.

رئیس جمهور بیان کرد: این ترور وحشیانه نشان می دهد دشمنان ما در هفته های پر اضطرابی هستند، هفته هایی که احساس می کنند دوران فشار آنها کم می شود و شرایط جهانی تغییر می کند.

روحانی با بیان اینکه ملت ایران هوشمند تر و حکیم تر از آن هستند که در دام  توطئه صهیونیست ها بیافتند، اظهار داشت:  آنها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند، بدانند که ما دست آنها را از پیش خوانده ایم و آنها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خود دست پیدا کنند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله باکرونا با قدردانی از مردم فهیم ایران برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در یک هفته اخیر تأکید کرد: ناچار به افزایش محدودیت ها بودیم  اما باید در نظر داشته باشیم که ایجاد محدودیت راهکار اصلی نیست، بلکه یک علامت و هشدار بزرگ است و باید اقدامات بیشتری انجام پذیرد تا به اهداف خود برسیم.

روحانی با اشاره به اعمال برخی محدودیت‌ها از اوایل آبان در چندین شهرستان و همچنین اعمال محدودیت‌های شدیدتر از ابتدای آذرماه در ۱۵۰ شهر کشور، افزود: پس از اعمال این محدودیت‌ها علامت‌های مثبتی مشاهده کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان هفته جاری این تحولات ادامه یابد.

رئیس جمهور افزود: با همکاری مردم کاری می‌کنیم تا شهرهای قرمز به نارنجی و زرد برگردند تا روند کنترل بیماری و همچنین فعالیت‌های اقتصادی مردم ادامه یابد.

روحانی تغییر رفتار اجتماعی مردم را راه‌حل اصلی برای مبارزه با بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: هیچ راه دومی نداریم و مردم باید سبک زندگی خود را تغییر دهند، فاصله اجتماعی را مراعات کنند در تجمعات شرکت نکنند و ترددها به حداقل ضرورت برسد تا به نقطه مطلوب دست یابیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید آموزش‌ها به صورت دقیق و ملموس برای مردم توضیح داده شود تا علایم این بیماری را دریابند و اصل را بر این بگذارند که یک سرما خوردگی هم ممکن است، بیماری کرونا باشد.

روحانی با بیان اینکه متخصصان تأکید دارند فضای بسته یکی از عوامل مهم شیوع بیماری است، ادامه داد: یک فرد مبتلا حتی بدون علائم با حضور در یک فضای بسته در زمانی طولانی و نبود تهویه مناسب و فاصله های غیراستاندارد با سخن گفتن می‌تواند برای دیگران مشکل‌آفرینی کند، بنابراین تصمیم گرفته شد در شهرهای با شرایط قرمز اجتماعات و جلسات بالای ۱۵ نفر ممنوع شود و حتی جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز در ۲ سالن جداگانه برگزار می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ارایه تسهیلات به کادر درمان، آمادگی کامل کادر درمانی کشور و همچنین تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: ۱۴۸ هزار تخت بیمارستانی در کشور آماده شده است که چنین امری سابقه نداشته تا جایی که کل تخت‌های بیمارستانی در کشور ۹۰ هزار بود که تنها ۴۰ هزار از این تخت‌ها قابل استفاده بود.

روحانی همچنین به تلاش‌های این دولت برای بازسازی تخت‌های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه الان به نقطه مطلوب رسیدیم و در دوره ۹ ماهه کرونا حدود ۲ هزار ۱۸۷ تخت آی‌سی‌یو در کشور اضافه شده است.

رئیس جمهور درخصوص شیوه کار برای مقابله بهتر با بیماری کرونا، اظهار داشت: مردم باید در نظر داشته باشند که در صورت پایان این محدودیت‌ها هم زندگی به حالت عادی نخواهد بود و ممکن است تا ماه‌های اولیه سال آینده و رسیدن واکسن و درمان  قطعی، تا شرایط مطمئن فاصله داشته باشیم.

روحانی با اشاره به افزایش تست های کرونا از ۲۰ هزار در ماه های گذشته تا ۱۲۰ هزار تست در ماه‌های آتی، انجام تست‌ها و آزمایش‌ها و همچنین غربالگری را قدم مهمی برای مبارزه با بیماری کرونا دانست و افزود: ردیابی مبتلایان و تماس‌گیرندگان از طریق سامانه‌ انجام می‌شود و امروز می توانیم با کارت شناسایی و این سامانه ها افراد مثبت را در عرض چند ثانیه شناسایی کنیم، البته خود مردم هم باید برای سلامت خانواده و اقوام پروتکل‌ها را به خوبی مراعات کنند.

روحانی گفت: بانک مرکزی موظف شده براساس درخواست وزارت بهداشت پول تأمین واکسن در داخل و خرید از خارج کشور را فراهم کند تا در زمان مناسب به واکسن مورد تأیید و دُز مورد نیاز برسیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: تلاش‌های دولت برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر از طریق ارائه تسهیلات و کمک های بلاعوض و همچنین کمک به گروه‌های آسیب‌پذیر برای تأمین اقلام بهداشتی ادامه می‌یابد.

منبع: ایبِنا

کد خبر 422431

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =