پیش بینی بازارسرمایه در سه ماه آخر سال/ چه صنایعی پیشرو هستند؟

در سه ماه آخر سال ۴ صنعت معدنی، پتروشیمی، خودرو و بانکی ۴ صنعت پیشرو در بازار سرمایه هستند.

به گزارش صدای بورس، انتخابات امریکا ایستی به افزایش‌های بی‌رویه نرخ دلار و ریزش‌های بازار سرمایه بود. امروز ۸ آذر ۹۹ بازار سرمایه در کانال بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد کار خود را آغار کرد. دلار همچنار با شیب بسیار ملایم کاهشی است و بازار سرمایه نیز با همان شیب رو به سوی بالاست.

 حمید میر معینی، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با پیش‌بینی سه ماه آخر سال بازار سرمایه گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: اگر روند مذاکرات تحریم‌هاخوب پیش برود و محدودیت‌های ناشی از تحریم کاهش پیدا کند بهترین بازار برای سه ماه آخر بازار سرمایه است.

وی افزود: با بهبود شرایط، نقدینگی قابل توجهی روانه بازار سرمایه خواهد شد، به طور کلی صنایعی که متاثر از کاهش تحریم‌ها هستند بیشتر از بقیه افزایشی خواهد بود اما  این بهبود همه سهم‌ها را در بر نمی‌گیرد.

پیش بینی بازار دلار برای سه ماه آخر سال
وی در ارتباط با پیش‌بینی روند کاهشی نرخ دلار بیان کرد: اگر سود بانکی بین ۱۵ درصد تثبیت شود، بخشی از نقدینگی را به سمت بازار سرمایه روانه می‌کند. احتمال کاهشی شدن نرخ دلار کمتر از ۲۲ هزار تومان ضعیف است. به طور کلی کاهش قیمت دلار بر مصرف کننده نهایی کالا تاثیر  چندانی ندارد و تنها این کاهش، نرخ واردات را تقویت و منجر به تضعیف تولید داخل خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: روند تعیین نرخ دلار در ارتباط مستقیم با سیاست‌های دولت است، اینکه دولت برای سال ۱۴۰۰ سیاست‌های خود را چگونه تعیین خواهد کرد؟ آیا کسر بودجه خواهد داشت؟و یا توان کاهش هزینه‌های خود را دارد در تعیین نرخ دلار تاثر مستقیم دارد.اگر دولت کسری بودجه داشته باشد با بالا نگه داشتن نرخ ارز  کسری بودجه خود را تامین خواهد کرد.

پیش بینی سود آوری شرکت‌ها
میرمعینی با بیان اینکه دلار در کانال ۲۲ هزار تومانی نیز به نفع بازار سرمایه است، تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد محصولات شرکت‌های بورسی با دلار زیر ۲۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین در گروه پتروشیمی‌ها محصولات شرکت‌ها به طور عمده با دلار ۱۷ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است حال اگر دلار ۲۲ هزار تومان تثبیت شود نیز بسیاری از گروه‌ها از جمله پتروشیمی‌ها سود آور خواهند بود. این شرکت‌های بورسی حتی تا ۲ برابر رقمی که شرکت‌ها در گزارش شش ماهه اول خود اعلام کرده اند، نیز پیش‌بینی می‌شود سود آوری داشته باشند.

سهام پتروشیمی‌ها معدنی‌ها جای رشد دارند
وی افزود: از هفته بعد از اتمام انتخابات امریکا روند رو به رشد به بازار سرمایه بازگشت و در بیش از ۴۰ درصد نمادها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد را تجربه کردند.این میزان افزایش در برابر ۸۰ درصد ریزش بازار به چشم سهامداران نمی‌آید.

۴ صنعت پیش رو در بورس تا پایان سال
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه انتظار رشد برای گروه‌های بورسی درست نیست، اظهار کرد: سهام شرکت‌های صادرات محور همچون پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها تا پایان سال جای رشد دارند، صنایعی که به لحاظ ‌بنیادی بیشتر تحت تاثیر مثبت کاهش محدودیت‌ها هستند، در سه ماه پیش رو افزایشی خواهند بود، این نمادها در شاخص نیز تاثیرگذار هستند. به نظر می‌رسد در سه ماه آخر سال۴ صنعت معدنی، پتروشیمی، خودرو و بانکی ۴ صنعت پیشرو در بازار سرمایه باشند.

میرمعینی بیان کرد: خوش بینی به کاهش تحریم‌ها و پیگیری مذاکرات، امید ایجاد می‌کند و این امید حضور دوباره بازرگانان در ایران و تلاش سفارت خانه‌ها برای هماهنگی حضور بازارگانان،  بر بازار سرمایه تاثیرگذار است.

شاخص تا پایان سال روی چه عددی می ایستد؟
وی در پاسخ به این پرسش که چه عددی را برای شاخص پایان سال پیش‌بینی کنید، بیان کرد: به نظر می‌رسد شاخص بورس تا پایان سال به یک میلیون ۸۰۰ تا یک میلیون ۸۵۰ واحد برسد. البته این روند به شکل ممتد نخواهد بود و یک دوره استراحت نیز در این فاصله وجود خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه  با بیان اینکه کرونا در اقتصاد ایران چندان تاثیرگذار نبوده است، بیان کرد: خوش بینی کشف واکسن کرونا بر بازار سرمایه  در جهانی اثر مثبت گذاشته است اما به طور کلی در ایران  تحریم‌ها بیشترین تاثیر را بر اقتصاد  داشته و کرونا متغیر اساسی و تاثیرگذار در بازار ایران نیست. چند مسئله مهم بر آینده ایران تاثیرگذار است که باید به عنوان مولفه‌های کلان مورد توجه فعالان بازار قرار بگیرد، تحریم‌ها و مذاکرات، اقتصاد جهانی، سیاست گذاری‌های پولی و مالی در قالب تنظیم بودجه، نرخ بهره و سود بانکی از جمله آنهاست.

پیش بینی بازارهای دلار، خودرو، مسکن تا پایان سال۹۹
وی در ارتباط به پیش‌بینی بازارهای موازی به تحریم‌ها و کاهش تنش‌های سیاسی اشاره کرد و گفت: اگر مسئله تحریم‌ها حل شود بسیاری از مشکلات نیز حل خواهد شد. بازار ارز از تب و تاب خارج خواهد شد و بازار مسکن و خودرو وارد دوره رکود خواهند شد.همچنین با آغاز مذاکرات و باز شدن دسترسی به درامدهای ارزی، احتمال زیاد واردات خودرو آزاد خواهد شد و کاهش ۴۰ درصدی در نرخ خودرو خواهیم داشت.

قیمت خودرو و سفته بازی 
میرمعینی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل افزایشی  بودن بازار خودرو بحث سفه بازی بود و نه تقاضای مصرفی،تصریح کرد: در حال‌حاضر با توجه به آنکه در بازار خودرو تقاضای رشدی وجود ندارد تقاضا برای سفته بازی  از بین می‌رود.  یکی از خوش‌بینی‌ها به بازار سرمایه این است که بازارهای موازی در رکود و انفعال خواهد رفت و بازار سرمایه رشد خواهد کرد. برای اینکه بتوانیم پاسخ گوی جریان نقدینگی به بازار سرمایه باشیم باید بتوانیم رفتار حباب گونه و توده وار مدرم را مدیریت کینم و این موضوع نیازمند است که سرمایه‌های بیشتری وارد بازار سرمایه شود.

وی افزود: در مقام اول باید شرکت‌ها شروع کنند به افزایش سرمایه از محل آورد نقدی و همچنین باید توان مالی خود را افزایش دهند. گروه هایی همچون خودرویی‌ها از طریق افزایش سرمایه می‌توانند توان مالی خود را افزایش دهند و از مضیقه مالی خارج شوند. جریان نقدینگی که وارد بازار سرمایه می‌شود نباید صرف سفته بازی و بازی اعداد روی تابلو شود باید به سمت فعالیت‌های مولد و تولیدی حرکت کند.

کد خبر 422380

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =