بازار سرمایه در آذرماه چگونه خواهد بود؟/ تاثیر جریان‌های سیاسی و نوسان نرخ ارز بر بازار سرمایه

حسین عبدی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بازار امروز با روند خوب و مثبتی شروع کرد و شرکت های کوچکتر خوب حرکت کردند و مثبت هم تمام کردند و در مجموع شاخص‌کل هم وزن با رشد همراه شد.

به گزارش صدای بورس، حسین عبدی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازارسرمایه در گفتگوی اینستاگرامی به صدای بورس، گفت: بازار امروز نوسان زیادی داشت و روند مثبت بازار از اواسط بازار با عرضه‌های زیاد رو به افول رفت و شاخص کل در نیمه معاملات 10 هزار واحد منفی شد. این روند نوسانی رد پای فروشنده هایی را دارد که ترسیده اند و از هر فرصتی برای خروج استفاده می کنند.

به گفته عبدی؛ با توجه به تحلیل هایی که صورت گرفته بازار دیگر تهدید قبلی را احساس نمی کند.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازار فردا بیان کرد: براساس بررسی های که روی بازار انجام گرفته بازار به سه بخش مختلف شامل بازار کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم می شود.

وی افزود: بازار در آذرماه نوسانی خواهد بود ولی با گرایش های مثبت به خصوص در سهم های کوچک روند مثبت بیشتر خواهد بود. اما بازار فردا قطعا با فشار عرضه شروع شده و در نهایت مثبت خواهد شد.

عبدی تصریح کرد: در طول آذرماه باید به این نکته توجه شود که ریسک‌های بازار بر اساس ریسک‌های سیاسی و نوسان نرخ ارز ممکن است افزایش یابد. بنابراین سهامداران باید سعی کنند در سهامی باشند که نقد شونده است و از حوادث سیاسی دور بوده و بیشتر فروش این شرکت ها داخلی باشد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه با توجه به ابلاغیه وزارت صمت مبنی بر اصلاح قیمت فولاد در این حوزه ریزش ایجاد شده است، اظهار کرد: بازار سرمایه ایران در این مقطع با ریسک های مختلفی روبروست که از جمله آنها می توان به ریسک های یک شبه دولتی اشاره کرد. این مساله یکی از مواردی است که باعث شکننده شدن بازار خواهد شد.

وی افزود: تصمیمات دولتی خودش یک ریسک عمده ای را به بازار عرضه می کند که این ریسک عمده سرمایه گذار را وارد این حوزه می کند که سرمایه گذاری کند. شرکت های فولادی قیمت خودشان را بر اساس دلار نیمایی یا بالای ۲۲ هزار تومان قرار داده اند از سوی دیگر نرخ صادرات خودشان را بر مبنای نرخ اثبات ۹۵ درصد سی ار اس  قرار داده بودند که نرخ فروش این ها را کاهش داده است.

عبدی تصریح کرد: از یک سو افزایش قیمت جهانی ورق‌های فولاد را در جهان شاهد هستیم و از سوی دیگر قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند. حتی دلار ۲۵ هزار تومانی الان هم جذاب است و شرکت‌ها حاشیه امنی را دارند.

وی گفت: قطعا این مصوبه به شرکت‌های فولادی آسیب می‌زند اما ابعاد این آسیب به قدری نیست که ما از آن بترسیم. ولی باید سهام شرکت های فولادی به صورت بنیادی مورد بررسی قرار بگیرند. اما با وجود همه این شرایط فولادی‌ها هنوز هم یکی از ارزنده‌ترین سهام‌های بازار سرمایه هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فولادی‌ها به رشد می‌رسند یا نه؟ بیان کرد: تصمیمات دولت و مجلس هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است و انتقادهای زیادی درباره مصوبه اصلاح قیمت فولاد وجود دارد و این احتمال وجود دارد که مصوبه تصویب نشود. ولی به نظرم فولادی ها حتی با افت قیمت جذاب‌تر هم می شوند و در آینده مجددا به مدار رشد بر می‌گردند و می‌توانند با شفاف سازی های مثبت باعث جذب سرمایه گذاران شوند.

عبدی تاکید کرد: جو روانی در بازار ما سیطره پیدا کرده زیرا چند ماهی است ما بازار بسیار منفی داشتیم و سرمایه گذارانی که تازه وارد بازار شده بودند ضربه بخوردند و اعتمادشان را از دست بدهند. در جو روانی اکنون تصمیات یک باره و آنی به بازار ضربه می زند و باید تا حد امکان از بروز تصمیات دولتی جدید پیشگیری کرد بنابراین باید سهامداران به تصمیمات بنیادی اهمیت بدهند تا اینکه به مسائل هیجان انگیز و انی توجه کنند.

کد خبر 422172

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بورس ایران سیاسی شده است!

    بورس ایران سیاسی شده است!

    یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور کلی ارزندگی سهام از نظر بنیادی به چند عامل بستگی دارد که می‌تواند به سودآوری و جریانات نقد آتی و یا حجم دارایی‌هایشان بستگی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =