سقفِ مقاومت شاخص بورس شکست

ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روز دوشنبه بورس، به رقم قابل توجه ۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه ۹۷ درصد رشد یافته است.

به گزارش صدای بورس، در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل پس از استراحتی یک روزه و نفس گیری، ۱۶ هزار واحد رشد کرد تا از سقف مقاومت شاخص عبور کند. در همین روز ارزش صف های خرید ۹۷ درصد افزایش یافت. 

ارزش صف های خرید در بورس امروز چقدر بود؟

در پیش گشایش بورس، تعداد نمادهای صف فروش ۲۱۰  نماد بود و ۱۹۳ نماد صف خرید داشتند. نمادهای کگهر، رافزا و گدنا بیشترین صف خرید را داشتند و در سوی دیگر بازار، نمادهای ثغرب، افرا و فولای بیشترین صف فروش را در پیش گشایش داشتند.

در شروع معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید هزار و ۵۹۸ میلیارد تومان بود که ۱۴ درصد نمادهای بازار را شامل می‌شد. در سوی دیگر، ۱۰ درصد نمادهای بازار صف فروش داشتند که ارزشی معادل ۸۵۴ میلیارد تومان داشت. شپنا، خبهمن و کگهر بیشترین صف خرید را داشتند و بیشترین ارزش صف‌های فروش به نمادهای وملی، خکمک و تپمپی اختصاص داشت.

تحت تاثیر صف‌های خرید، در ۱۵ دقیقه ابتدایی شاخص کل بورس تهران ۱۸ هزار واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۳۷۶ هزار واحد رسید. شاخص بورس تا ساعت ۹ و ۳۵ دقیقه روندی صعودی داشت و پس از لمس رقم یک میلیون و ۳۸۴ هزار واحد، روندی نزولی پیدا کرد. این روند نزولی شدت اندکی داشت و شاخص کل در پایان معاملات تنها ۹ هزار واحد پایین‌تر از این رقم قرار گرفت.

رشد نماگرهای بورس

در پایان معاملات ‌دوشنبه بازار سهام، ۳۲۴ نماد رشد قیمت داشتند که ۲۳۱ نماد بورسی و ۹۳ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۱۴۵ نماد کاهش قیمت داشتند که ۱۰۵ نماد بورسی و ۴۰ نماد فرابورسی بودند. شاخص کل بورس تهران با افزایش ۱۶ هزار و ۶۹۰ واحدی در رقم یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۴ هزار و ۹۲۳ واحدی، رقم ۳۸۷ هزار و ۶۱۴ واحد را ثبت کرد. شاخص کل فرابورس هم ۲۰۷ واحد بالا آمد به ۱۶ هزار و ۶۸۲ واحد رسید.

نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، کگل (شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر) و کچاد (شرکت صنعتی و معدنی چادرملو) نمادهای سبز رنگ بورس در روز دوشنبه بودند که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشتند.

آمار معاملات 3 آذر

کاهش ارزش معاملات بورس

در معاملات روز دوشنبه، معاملات کل بازار سهام با کاهش ۲۷ درصدی نسبت به دیروز ارزشی معادل ۱۵ هزار و ۷۱۳ میلیارد تومان داشت. ارزش معاملات خرد بورس نیز ۲۰ درصد افت کرد و به رقم ۱۳ هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان رسید. هرچند که در روز صعودی بورس، کاهش ارزش معاملات اتفاق مثبتی نیست اما ارقام بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان همچنان برای بازار سهام تهران قابل قبول است.

ورود پول‌های حقیقی به بورس

در معاملات امروز، خالص پول حقیقی ورودی به بورس ۵۷۳ میلیارد تومان بود. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای میدکو (هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه)  شپنا (پالایش نفت اصفهان) و وتجارت (بانک تجارت) اختصاص داشت.

امروز در سمت تقاضا، ۹۰ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۰ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۸۶ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۴ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد تقاضا در بورس

در طی معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد تقاضا مواجه بود. پس از تعدیل قیمت‌ها در روز گذشته، امروز بازار از ابتدا تا انتها از تقاضای خوبی برخوردار بود. ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات به رقم قابل توجه ۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه ۹۷ درصد رشد یافته است.

ارزش صف‌های فروش بازار نیز نسبت به روز معاملاتی قبل ۵.۶ درصد کاهش یافت و هزار و ۴۷ میلیارد تومان ارزش داشت.

شستا صدرنشین جدول ارزش معاملات

در معاملات روز دوشنبه، همانند دو روز ابتدایی هفته، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بالاترین ارزش معاملات روز را داشت که ارزش معاملات آن ۸۵۰ میلیارد تومان بود.

پس از شستا، سهام شرکت ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت. پس از ایران خودرو، بانک تجارت بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو غول صنعتی کشور، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فولاد (فولاد مبارکه) در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

نمادهای خودرویی و بانکی در صدر جدول حجم معاملات

بیشترین حجم معاملات بازار نیز به ایران خودرو (با نماد معاملاتی خودرو) اختصاص داشت که تعداد یک میلیارد و ۸۸۸ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۱۳۲ سهم این شرکت معامله شد. پس از ایران خودرو، بانک تجارت بیشترین حجم معاملات را داشت. سایپا در رتبه سوم قرار داشت و دو نماد بانکی وبملت (بانک ملت) و وبصادر (بانک صادرات) رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار را داشتند.

آمار معاملات 3 آذر

منبع: اقتصادنیوز

کد خبر 422102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =