بازار سرمایه متناسب با هدف‌گذاری‌ها پیش نرفت

ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: بازار سرمایه متناسب با هدف‌گذاری و انتظاری که از آن می‌رفت، پیش نمی‌رود.

به گزارش صدای بورس، با توجه به شرایط کنونی اقتصاد و رکود در برخی از صنایع، تامین مالی یا نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی و پروژه‌های نیمه تمام به یکی‌از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور تبدیل شده است. به بیانی دیگر همواره چنین بوده که ۸۰ الی ۹۰ درصد از تامین مالی پروژه‌های کشور برعهده نظام بانکی بوده، اما به دلیل تحریم‌ها و وارد آمدن فشارهای مختلف، به آن سبب می‌شود تا از مسیر اصلی خود خارج و منحرف شود.

در کنار نظام بانکی داخل کشور یکی از ظرفیت هایی که توانایی کاهش این بار را دارد، بازار سرمایه است. بازار سرمایه می‌تواند سهم قابل توجهی از نظام مالی کشور را برعهده گیرد. به خصوص آنکه موفق شده جحم زیادی از نقدینگی را به سمت خود جذب کند، بنابراین توانایی تزریق سرمایه به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را دارا است تا سرمایه‌های جذب‌شده در راستای افزایش تولید و بهره‌وری به‌کار گرفته شود.

احسان ارکانی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره اینکه بازار سرمایه نتوانسته سهم مناسبی از تامین مالی کشور را بر عهده گیرد، گفت: اظهارنظر فوق که بازار سرمایه سهمی از تامین مالی کشور را متقبل نمی‌شود، درست است و دلیل آن هم اینکه بازار سرمایه متناسب با هدف‌گذاری و انتظاری که از آن می‌رفت، پیش نمی‌رود. یعنی باید به عرضه سهام شرکت‌های دولتی تجهیز می‌شد که این اتفاق نیفتاد.

وی در ادامه ابراز کرد: استقبال مردم از بورس رونق خیلی خوبی را در بحث بازار سرمایه برجا گذاشت و بسیاری از شرکت‌ها جان دوباره گرفتند. تامین سرمایه، نقدینگی و منابع مالی انجام شد و تا جایی که در هفت ماه اول سال جاری به قدری استقبال بالا رفت به ویژه در عرضه اولیه شرکت‌های دولتی که ۲۲ هزار میلیارد تومان از چیزی که در بودجه پیش‌بینی شده بود، دولت مازاد درآمد داشته است.

این نماینده مجلس در این خصوص یادآور شد: مسئله فوق نشان از آن دارد زمانی که بازار سرمایه به درستی مدیریت شود، یعنی متناسب با استقبال مردم و منابع مورد نیاز عرضه صورت گیرد، حتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها جلو می‌رود، اما وقتی برخی مجموعه‌ها دست به فروش سهام زدند و از بازار بورس خارج شدند با سقوط وحشتناکی روبرو شدیم، بنابراین مدیریت در این بخش از بازار بسیار مهم است، به طوری که لغزش اندکی مشکلات فراوانی به وجود خواهد آورد و باید این نکته را مدنظر قرار داد که بورس توان مدیریت فراتر از سیاست‌های پیشنهاد شده را ندارد.  

ارکانی در این رابطه که ادامه شرایط فوق با توجه به تحریم‌ بانک‌ها اختلال در روند تامین مالی را به وجود نمی‌آورد؟ بیان کرد: اتفاق فوق در شرایط خیلی حاد امکان تحقق دارد زیرا بر فرض در استان خراسان رضوی درصد قابل توجهی از سپرده‌های بانکی که باید در قالب تسهیلات واگذار شود، متاسفانه در پایان هر سال جذب نمی‌شود که یا استقبالی از آنها صورت نمی‌گیرد یا رغبتی برای اعطای تسهیلات وجود ندارد. به این معنا چنانچه بپذیریم که به بانک‌ها فشار می‌آید، اما آنها هم گاها در وظایف خود کوتاهی به خرج می‌دهند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره اولویت‌بندی جهت کمک به بانک‌ها برای کاهش فشارهای تحریمی اظهارداشت: تسهیلات باید به درستی بین بنگاه‌های اقتصای و پروژه‌ها تقسیم شود./ایبنا

کد خبر 422093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =