یک پیش بینی از روند بازار فردا/ توضیحی مختصر از صرفه سهام

رییس هیات مدیره شرکت تامین سرمایه بانک ملت در خصوص روند امروز بازار گفت: بازار امروز را باید به دو بخش تبدیل کرد نیمه اول بازار خیلی بد بود و تقریبا بازار ۳۰ هزار واحد ریخت اما در نیمه دوم بازار با اقبال برخی شرکت ها رو به رو شد.

به گزارش صدای بورس، علی  فولادی، رییس هیات مدیره شرکت تامین سرمایه بانک ملت در گفت و گوی اینستاگرامی با صدای بورس گفت: به طور کلی بازار امروز نیم درصد منفی بود ولی جای ترس و دلهره ندارد. امروز بازار پر حجمی داشتیم و ۲۲ میلیارد تومان در بورس و فرا بورس معامله انجام شد که شان می دهد پول های قدرتمندی در بازار وجود دارد.

فولادی درباره بازار فردا اظهار کرد: بازار فردا، نباید خیلی بد باشد زیرا در انتهای بازار سهم هایی که لیدر شدند بد نبود. امروز در صنایع خودرویی اقبال خوبی داشتیم از سمت دیگر هم امید خوبی به گزارش های آبان ماه وجود دارد که می تواند بازار را متعادل تر کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به خاطر افت و خیزهای که سال ۹۹ در بازار روی داد تحلیل بازار دیگر مانند گذشته کار آسانی نیست، زیرا اتفاقات عجیب زیادی امسال روی داد و باید منتظر باشیم تا بازار منطقی تر شود.

وی در خصوص صنایع پیشرو بازار فردا گفت: این روزها خودرو، پالایش و بانک ها صنایع پیشرو بازار هستند و از سوی دیگر شستا هم باز شده که می تواند تاثیرگذار باشد، اما این بد است که می بینیم صنایع سودسازی داریم، اما در حاشیه قرار گرفته اند و صنایع دیگر نه چندان جذاب، پیشرو شده اند.

فولادی درباره این که در خرید و فروش شستا ۹۰ درصد دست حقیقی ها بود، بیان کرد: همیشه حقوقی ها بیشتر موثر هستند ولی وقتی دنبال مقصر می گردیم دیواری کوتاهتر از حقیقی ها پیدا نمی کنیم. حقوقی ها همیشه در جاهایی خرید و فروش می کنند که بیشتر تاثیرگذار است حتی اگر حجم آنها کمتر باشد.

وی گفت: بازار در سال ۹۹ با توجه به اینکه با اقبال خوبی رو به رو شد میزان سهامداران حقیقی در بازار سرمایه زیاد شد و این افراد به خاطر اطلاعات کمتری که نسبت به بازار دارند سهم هایی را می خرند که به گوششان آشناتر است.

رییس هیات مدیره شرکت تامین سرمایه بانک ملت درباره این که صرفه سهام چیست؟ بیان کرد: صرفه سهام یعنی مابه التفات ارزش اسمی و ارزشی است که سهام فروخته می شود.

فولادی در پاسخ به این سوال که چرا وارد صرفه سهام شدند، اظهار کرد: این مساله دو تا دلیل دارد یکی این که زمانش کوتاه تر است و دیگر این که هزینه های متعهد پذیره نویسی اش کمتر است.

وی درباره این که چرا سازمان بورس و مجلس و وزارت اقتصاد وارد این فضا شده اند، گفت: کسی که پول زیادی در بازار سرمایه دارد باید این پول ها به جایی برود بنابراین کجا بهتر از این که در شرکت ها برود.

به گفته وی؛ البته یکسری مصوبات امده ولی دستورالعملش نیامده است که شرکت ها و نهادهایی که مربوط به دولت هستند تمام تامین مالی خودشان را باید از محل صرفه سهام انجام دهند.

فولادی افزود: قانون تجارت درباره صرفه سهام صحبت کرده و راههایی که ما می توانیم صرفه سهام را مصرف کنیم مشخص کرده است. یکی این که صرفه سهام را می توانیم به عنوان جایزه به سهامداران قبلی بدهیم یا این صرفه سهام را به صورت نقدی بین آنها تقسیم کنیم یااین که در شرکت اندوخته شوند.

وی گفت: سازمان بورس در حال حاضر روشی را که انتخاب کرده توزیع سهام صرفه بین سهامداران قبلی است الان چند شرکت وارد این فضا شده اند که از همین روش استفاده می کنند.

فولادی در خصوص معایب و ریسک های صرفه سهام افزود: قاعدتا هر فعالیت اقتصادی ریسکی را شامل می شود که یکی از این ریسک ها از جنبه شرکت، اجرای این روش است و دیگری از جنبه سهامداران شرکت است. سهامداران هر زمان که هستند این ریسک را می پذیرند. مهمترین ریسکی که این روش دارد این است که در مجمع قیمتی را تعیین می کنند اما تا کارها را انجام دهیم حدود ۲۰ روز طول می کشد بنابراین ما نمی دانیم آیا سهامداری پیدا می شود که پس از یک ماه این سهام را پذیره نویسی کند یا نه یعنی؟ اگر بازار صعودی یا نزولی شود تاثیرات خاص خودش را خواهد داشت. بنابراین بهترین کار این است که تاریخ مجمع تا پذیره نویسی خیلی کوتاه باشد.

کد خبر 421956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =