رکورد بالاترین حفاری اکتشافی طی ۷ سال اخیر

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه اکتشافات، در هشت‌ماهه نخست امسال موفق به ثبت رکورد ۶۱ هزار ۵۱۲ متر حفاری اکتشافی شد که این میزان حفاری بالاترین رکورد ۷ سال‌ اخیر بوده است.

به گزارش صدای بورس، بهروز رحمتی معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس با بیان اینکه با این رویکرد و تمرکز جدی شرکت مس بر روی موضوع اکتشافات تا ۵ سال آینده حداقل ۵۰۰ هزار حفاری اکتشافی را می‌توان محقق کرد گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران طی سنوات ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۷ به صورت میانگین سالانه در حدود ۳۷ هزار متر حفاری اکتشافی انجام داده و سال گذشته این میزان حفاری به بیش از ۷۰ هزار متر و امسال نیز به بیش از ۱۰۰ هزار حفاری اکتشافی خواهد رسید که بالاترین رکورد حفاری شرکت طی ۷ سال اخیر خواهد بود.
وی افزود: صنعت مس در دنیا و کشور ما از موقعیت بسیارممتازی برخوردار است و بدون شک این صنعت استراتژیک با بیشترین مزیت جهت سرمایه گذاری در صدر صنایع معدنی کشور قرار خواهد گرفت، چراکه این صنعت، این ظرفیت را دارد که از بالاترین حاشیه سود در بین فلزات برخوردار باشد.
رحمتی با بیان این‌که یکی از دلایل این جایگاه، وجود همیشگی بازار مصرف مس و عدم امکان جایگزینی مس با فلزات دیگر است گفت: با توجه به جایگاه بازار مس در جهان، اکتشافات و افزایش ذخایر مس جهانی از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی ادامه داد: بیش از ۴ درصد ذخایر مس جهان به ایران اختصاص دارد که بخش قابل توجهی از ذخایر مس ایران در چند سال اخیر کشف شده است. به لحاظ رتبه‌بندی نیز ایران دارای رتبه هشتم ذخایر مس در جهان است، این در حالی است که حجم ذخایر قطعی کشف شده مس ایران تاکنون افزون بر ۷ میلیارد تن ماده معدنی با عیار ۴۵صدم درصد برآورده شده است که هر ساله با انجام اکتشافات جدید بر میزان این ذخایر ارزشمند افزوده می‌شود.
رحمتی با اشاره به اینکه عیار نرمال بازار جهانی حدود نیم‌درصد است، از همین رو عیار ذخایر ایران نیز عیار ارزشمندی به‌شمار می‌رود، گفت: موضوع قابل توجه آن است که این میزان ذخایر، مربوط به اکتشافات درصد کوچکی از مساحت ایران است و مناطق زیادی از کل مساحت کشور هنوز مورد عملیات اکتشافات تفضیلی قرار نگرفته است. بدون شک با تکمیل عملیات اکتشافی مذکور، ذخایر معدنی بسیار بالایی در کشور می‌توان پیش‌بینی کرد که با عنایت به قرارگرفتن ایران بر روی یکی از مهمترین کمربندهای جهانی مس دنیا، می‌تواند سهم بزرگی از ذخایر اکتشافی آتی مربوط به حوزه مس باشد.
معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس در ادامه با تاکید بر این‌که سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری مس موجب ارزآوری برای کشور و اشتغال‌زایی و برکت فراوان خواهد شد، گفت: اگر روند قیمت این فلز ارزشمند در چند ماه گذشته را دنبال کنید، مشاهده خواهید کرد که قیمت تمام فلزات به دلیل شیوع ویروس کرونا روند کاهش شدیدی را در پیش گرفتند و زمانی که به قیمت‌های اولیه خود بازگشتند، چندان با افزایش قیمت بالایی روبه‌رو نشدند، اما در این میان، مس تنها فلزی است که قیمت کنونی آن هم‌اکنون از قیمت‌های پیش از شیوع بیماری کرونا نیز پیشی گرفته است و به رکورد بیش از ۲ سال اخیر خود یعنی حدود ۷۳۰۰ دلار بر تن رسیده است.
رحمتی تصریح کرد: بررسی مقایسه وضعیت قیمتهای جهانی مس در بازار بورس لندن با سایر فلزات پایه مانند آلومینیوم، سرب، روی، نیکل و قلع - حتی طی ۱۵ سال گذشته به وضوح نشان‌دهنده جایگاه برتر و ممتاز مس در جهان از منظر سودآوری است.

منبع: مس پرس

کد خبر 421906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =