مهناز صادقی؛ پدیده روزهای سبز بازار

سال ۹۹ بورس تهران شروع به رشدی عجیب و باور نکردنی کرد. هم زمان با این اتفاق افرادی در بازار پیدا شدند که قبل از آن ناشناخته بودند اما توانستند توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند. مهناز صادقی یکی از این افراد بود و شاید بتوان او را معروف‌ترین سلبریتی بازار سرمایه ایران نامید. اغلب فعالان بازار سرمایه مهناز صادقی را با پیش بینی‌های عجیب او به یاد می‌آورند. مثل پیش بینی شاخص ۳ میلیون واحدی بورس تا پایان سال ۹۹ ، شاخص ۸ میلیون واحدی تا سال ۱۴۰۲ و سیگنال ‌های چند هزار درصدی برای نمادهای مختلف بازار. حتی ایشان درباره شاخص میلیاردی هم اظهار نظر کرده بود . اما او کیست و چه می‌گوید؟

به گزارش صدای بورس، نام مهناز صادقی اولین بار در ۱۷ فروردین ۹۹ بر سر زبان ها افتاد. در اولین قسمت از برنامه پایش در سال ۹۹ با مهناز صادقی یک مصاحبه تلفنی کردند و وی در مورد شاخص ۳ میلیونی صحبت کرد. این صحبت‌ها در پربیننده‌ترین ساعت پخش و از یک برنامه تخصصی اقتصادی باعث شد توجه مردمی که از اقتصاد و بازارسرمایه اطلاعات کاملی نداشتند به این سمت جلب شود. همزمان با این مصاحبه خانم صادقی، سیل ورود سرمایه‌گذاران خرد و جدید به بازار سرمایه به راه افتاده بود و دولت نیز هم‌راستا با این موج مردم به سمت بورس، بیشتر از پیش از مردم می‌خواست که به بورس توجه کنند و وارد این عرصه شوند.

شهرت مهناز صادقی به جایی رسید که هم اکنون در کانال تلگرامی خود بیش از ۳۰۰ هزار دنبال کننده دارد. در صحبتی که خبرنگار صدای بورس با وی داشت، اعلام کرد: به خاطر فعالیت‌هایی که در فضای مجازی داشته و به دلیل شکایت سازمان بورس، در تهران حضور دارد و درگیر روال قضایی است و حتی از طرف بعضی سرمایه‌گذاران حقیقی نیز تهدید شده است. به همین علت تمایلی به مصاحبه تصویری نداشت و تاکید داشت اطلاعاتی که از وی منتشر می‌شود جزئیاتی از محل زندگی و خانواده او نداشته باشد.

مهناز صادقی متولد سال ۱۳۶۰ در یکی از شهرستان‌های کوچک از استان‌های شمال غربی کشور است. وی در ۱۸ سالگی ازدواج کرد و بعد از ازدواج مدرک دیپلم خود را دریافت کرد. سپس در دانشگاه پیام‌نور شهر محل سکونت خود مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی گرفت. صادقی از سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت در بورس کرد و مدرک تحلیلگری از سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان خود دارد. او هیچ سابقه کاری در نهادهای مالی مورد تایید سازمان بورس ندارد و هیچ کدام از گواهینامه های فعالیت حرفه‌ای را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نکرده است. وی تنها با اتکا به مدرک تحلیلگری از سازمان فنی و حرفه‌ای خود را تحلیلگر و مدرس بازار سرمایه می‌نامد و مدعی است هزاران دانشجو تربیت کرده است، زمانی که سوال شد در کدام موسسه به عنوان مدرس فعالیت کرده است نام آن موسسه را به خاطر نداشت.

صادقی هنوز هم به ادعاهای خود ایمان دارد و وقتی از او در مورد آینده بازار سوال شد، اظهار کرد: روند بازار صعودی است و با توجه به نرخ دلار امروز شاخص باید بالای ۵ میلیون واحد باشد. وی دلیل ریزش شاخص در ماه‌های اخیر را عرضه‌های سهام عدالت و خروج نقدینی بزرگ و یک جا توسط دولت و شرکت‌های دولتی می داند.

به وی گفته شد: امروز ارزش دلاری بازار با شاخص ۱،۲۵۰،۰۰۰ واحد حدود ۲۱۹ میلیارد دلار است. اگر شاخص به ۵ میلیون واحد برسد ارزش بازار به عددی می‌رسد که چند برابر کل نقدینگی کشور است. صادقی در جواب گفت آمار نقدینگی واقعی کشور بسیار بالاتر از واقعیت است و این مبلغ در کشور موجود است.

اما بررسی پدیده مهناز صادقی ابعاد دیگری هم دارد. در تمام زمینه ها افرادی هستند که نظرات و تصورات خارج از قاعده دارند. چه شد که مهناز صادقی تا این حد مورد توجه قرار گرفت؟ ۲۴ اسفند ۹۸ روزنامه وطن امروز مصاحبه‌ای با مهناز صادقی با حدود ۲ سال سابقه کار در بازار سرمایه انجام داد. کمتر از یک ماه بعد صادقی با برنامه پایش مصاحبه کرد و همین باعث شد به عموم مردم معرفی شود و با این مصاحبه به عنوان یک تحلیلگر خبره اعتبار کسب کند. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا شخصی که هیچ سابقه قابل اعتنایی در بازار سرمایه ندارد برای مصاحبه به یک برنامه پربیننده اقتصادی و در پربیننده‌ترین ساعت پخش دعوت می‌شود؟ بعد از برنامه پایش این مصاحبه به شدت توسط یک جریان رسانه‌ای خاص مثل مشرق نیوز بازتاب داده می‌شود و به شهرت و اعتبار مهناز صادقی می‌افزاید تا جایی که تابستان ۹۹  به عنوان خبره بازار و کارشناس به مجلس دعوت شد. ولی امروز که مهناز صادقی درگیر حواشی عملکرد خود شده کسی از او حمایت نمی‌کند.

بسیاری از افرادی که به خاطر نظرات صادقی دچار ضرر و زیان شده‌اند او را متهم می‌کنند که که آگاهانه و با هدف فریب مردم این تبلیغات را ساماندهی کرده است. اما پس از صحبت با او این تصور تغییر کرد. به نظر می‌رسد مهناز صادقی زنی خوش قلب و ساده است که در زمینه اقتصاد و بورس کم اطلاع است. برای به وجود آمدن این پدیده سه دلیل می‌توان عنوان کرد. اول اعتماد به نفس بالا ، دوم توجه خاص رسانه ها  و سوم نا آگاهی و طمع دنبال کننده‌های او.

در اینجا کوتاهی فعالان بازار سرمایه خود را نشان می‌دهد، زمانی که آنها باید مردم را آگاه می‌کردند به دلایل مختلف وارد بحث نشدند و میدان برای جولان بسیاری از افراد باز شد. تاوان این کوتاهی را مردم عادی و بی‌تجربه و تازه وارد دادند.

رضا نجارزادگان

کد خبر 421887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =