ردپای بانک‌ها در گرانی مسکن

بازار مسکن، بازار کاملا فاسد و محلی برای پول شویی، فساد و جبران خسارت بانک های ورشکسته است.

به گزارش صدای بورس، کمال اطهاری در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: افزایش قمیت مسکن و پیش بینی قیمت آن ربطی به دلار، بورس، انتخابات آمریکا ندارد بلکه دلیل بلبشو و گرانی هر روز مسکن این است که دولت طرح جامع توسعه و در قالب آن طرح جامع مسکن را ندارد. از این بی قانونی نیز بانک های ورشکسته، انبوه سازان بیشترین استفاده را کردند و به سودهای کلان دست پیدا کردند.

وی با بیان اینکه با ساخته شدن مسکن مهر، قیمت مسکن افزایش یافته است، گفت: کمبود مسکن عامل گرانی مسکن نیست، بازار مسکن، بازار کاملا فاسد و محلی برای پول شویی، فساد و جبران خسارت بانک های ورشکسته است.

بیشتر بخوانید:
اقتصاد ایران با روی کار آمدن بایدن
قیمت مسکن روند نزولی را طی می‌کند
ضعف در مکانیزم شناسایی واحدهای خالی

این اقتصاددان با اشاره به تاثیر مسلم بانک ها در گرانی و بحران مسکن گفت: بانک های ورشکسته قیمت مسکن را بالا می برند، تا جبران ورشکستگی خود را کنند.

اطهاری با بیان اینکه بخش مسکن ایران بیمار است، بیان کرد: بدترین پرسش از مسکن راهکار مدیریت بازار مسکن است، پیش‌تر طرح جامع مسکن مطرح شد و این طرح کنار گذاشته شد. توسعه نیاز به یک برنامه دارد  که در قالب آن برای مسکن نیز باید یک برنامه جامع در نظر گرفته شود.

پژوهشگر ارشد توسعه اقتصاد با اشاره به این که مهمترین محور توسعه اقتصاد مقاومتی توسعه دانش بنیان ها عنوان شده است، گفت: آن طور که عنوان می شود مسکن موتور توسعه نیست. از لحاظ اقتصادی مسکن کالای ریالی است وقتی که دلار بالا می رود همه کالاهای وابسته به ارز از جمله خودرو، موبایل و لوازم خانگی افزایشی می شوند امااین موضوع بر قیمت مسکن نباید تاثیر گذار باشد.

وی با بیان اینکه مسکن یک کالای ریالی است و کالای ریالی نباید اسیر نوسانات بیرونی باشد. به طور کلی بخش مسکن موتور توسعه نمی تواند تنها می تواند مثل وزنه تعادل و کمک فنربرای توسعه عمل  کند. نباید نقش آن را دست کم گرفت.

اطهاری با بیان اینکه مسکن ضربه گیر است نه پیشران، اظهار کرد: مسکن موتور توسعه نیست بلکه از نظر اقتصادی و اجتماعی برای زندگی افراد مهم است و بخش مسکن ثبات اجتماعی ایجاد می کند.

کارشناس ارشد مسکن افزود: این کالای ریالی قاعدتا قیمت آن باید کاهش پیدا کند و ریال خود را دلار می کننند و کالای ریالی باید افت قیمت پیدا کند چرا افزایش پیدا می کند و بر دلار پیشی می گیرد و چرا اقتصاد دان ها ساکت هستند؟

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 421108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =