بازی دلالان با دلار و خودرو/  پیش بینی بازار خودرو در روزهای آینده

قیمت خودرو با افزایش احتمال ریاست جمهوری بایدن کاهشی شده است و دست دلالان از سود های هنگفت کوتاه می شود.

به گزارش صدای بورس، خودرو سال هاست از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده و در اطراف تهران انبارهای کشاورزی تبدیل محلی برای احتکار خودرو شده است. تمام اقدامات وزارت صمت برای سامان دهی بازار خودرو با اقدامات دلالان نقش بر آب می شود و توانایی برای بازار خودرو به معیاری برای توانمندی وزیر صمت تبدیل شده است.

خودرو با دلار ۴۰ هزار تومان در بازار آزاد معامله می شود و تلاش دلالان برای کسب سود بیشتر به گونه ای است که توانسته اند نبض بازار خودرو را به دست گیرند.

با بالارفتن شانس پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، سود دلالان در خودرو کاهش پیدا می‌کند، چرا که دلار روند نزولی خود را از ۲۸ هزار ۶۰۰ تومان پیش گرفته و امروز به ۲۴  هزار ۷۰۰ تومان رسیده است.

در بازار امروز قیمت خودروهای خارجی بر طبق شنیده‌ها بین ۵۰۰ میلیون تا دو میلیارد تومان کاهش یافته و از طرفی خودروهای داخلی نیز به گفته کارشناسان خودرو بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان ارزان تر شده است. اما دلالان بازار به دنبال این هستند که روند کاهشی را تکذیب کنند و از ورود نقدینگی بهبازار سرمایه   جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید:
پیش بینی بازار خودرو در روزهای آینده
روزهای روشن پیش‌روی بازار
پیش بینی بازار سرمایه برای فردا( ۱۸ آبان ۹۹)
تعیین تکلیف سود و سهام متوفی

در حال حاضر در در کانال‌های تلگرامی و گروه‌های معاملاتی طلا و ارز و خودرو، اتحادی از سوی دلالان شکل گرفته است تا مانع از حرکت نقدینگی به‌سمت بازار سرمایه  شود تا جایی که فعالان این کانال‌ها سعی دارند با منفی جلوه دادن بازار بورس و انتشار شایعات اجازه ندهند که پول‌ها از این بازارها خارج شود و راهی بورس شوند. اما آنچه مشخص است بعد از تخلیه حباب طلا، ارز و خودرو و کاهش قیمت‌ها در این بازارها، نقدینگی حاصل از فروش راهی جز بانک و بورس ندارد؛ بعد از این احتمالاً سرمایه‌ها یا تبدیل به سپرده بانکی می‌شوند یا سهام.

محسن احمدی، کارشناس بازار سرمایه  به صدای بورس گفت: در حال حاضر خودرو با دلار ۴۰ هزار تومانی معامله می شود با توجه به کاهش قیمت ارز و احتمال ریزش تا ۲۲ هزار تومان، کاهش قیمت خودرو یکی از موضوعاتی است که به وقوع خواهد پیوست.

کارچاق کن ها و دلالان بازار خودرو در تلاش هستند این بازار را تا نتیجه نهایی انتخابات آمریکا در یک ثبات قیمتی نگه دارند. این هدف را با ایجاد موج افزایش قمیت دلار در آینده و گرانی خودرو پی گرفته اند.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با صدای بورس اظهار کرد: دلار و کاهش ارزش آن بر بازار خودرو تاثیر مستقیم می گذارد و باعث کاهش قیمت خورو خواهد شد. اما این کاهش موقتی است و با فاصله گرفتن از انتخابات آمریکا و آرام شدن جو روانی بار دیگر دلار بر اساس نرخ تورم قیمت گذاری می شود.

وی در ادامه از عامل مهم دیگری در کاهش قیمت خودرو در آینده نزدیک خبر داد و بیان کرد:  پذیرش واردات با ارز اشخاص توسط بانک مرکزی است (که یک عامل خوبی برای آزدسازی کالاهایی  همچون قطعات صنعت خودرو است که باعث ایجاد صد هزار دستگاه ناقص شده است.) می توانیم امیدوار باشیم این قطعات به خطوط تولید برسد. این تامین  قطعات میزان تولید را افزایش خواهد داد بر میزان عرضه آن در بازار تاثیر مستقیم می گذارد.

تسنیم نیز در گزارشی نوشت: با ریزش قیمت دلار، قیمت خودرو نیز روندی کاهشی پیدا کرده به طوری که شاهد افت ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی قیمت برخی خودروها هستیم. قیمت پراید ۱۳۱ در بازار در حالی به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده که قبلا تا ۱۳۰ میلیون تومان نیز بالا رفته بود.

فروشندگان منتظر رشد دوباره و مشتریان در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها هستند اما  به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، اگر نرخ ارز ثابت باشد،‌ گره رکود بازار نیز باز می‌شود و معاملات رونق می‌گیرد.

کد خبر 420747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =