مراسم آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان

وزیر راه و شهرسازی، راه آهن چابهار-زاهدان را مهم‌ترین پروژه ریلی کشور اعلام کرد و گفت: تعاملات بین‌المللی راه آهن ایران افزایش یافته است.

به گزارش صدای بورس،محمد اسلامی در حاشیه مراسم آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان و در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه، پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان مهم‌ترین و راهبردی‌ترین پروژه ریلی کشور است، گفت: این خط‌آهن در ۶۲۷ کیلومتر مسیر اصلی و حدود ۱۰۰ کیلومتر خطوط فرعی و ایستگاهی احداث می‌شود.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید، با توجه به فرمایشات مقام‌معظم رهبری و سیاست کلی نظام، هدف این بود که پنج استان به شبکه ریلی کشور متصل شوند که این اتصال در هر پنج استان در دولت دوازدهم برقرار شد.

اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر هفت پروژه ریلی در دست اقدام است گفت: مهم‌ترین آن‌ها همین پروژه چابهار است که ریل‌گذاری آن امروز از سمت چابهار آغاز شد. سه ماه پیش ریل‌گذاری مکانیزه از سمت زاهدان آغاز شده بود. 

این عضو کابینه دوازدهم سپس به راه آهن خواف-هرات اشاره کرد و افزود: به یاری حق تعالی در اواخر آبان راه آهن خواف-هرات که یکی از پروژه‌های بین‌المللی است و خطوط ریلی کشور را به کشور افغانستان متصل می‌کند، با حضور مقامات عالی دو کشور افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: پروژه راه آهن یزد-اقلید، میانه-اردبیل، همدان-سنندج، رشت-بندر کاسپین و اصفهان-شهرکرد از دیگر پروژه‌های ریلی باقی‌مانده است که حداکثر تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. این پروژه‌ها مجموع خطوط ریلی کشور که اول دولت یازدهم حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر بوده، با خطوط  فرعی به حدود ۱۶ هزار کیلومتر خواهد رساند که یک تحول بزرگ در حوزه حمل و نقل ریلی است.

اسلامی با اشاره به تعاملات بین‌المللی ایران در حوزه حمل‌ونقل ریلی گفت: نکته مهمی که در حوزه حمل‌ونقل ریلی اتفاق افتاده، عضویت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مشترک‌المنافع و تفاهم‌نامه‌های چندجانبه با شرکت‌های راه‌آهن منطقه است که با تعرفه و شیوه‌نامه‌های واحد، بتوانیم سهم ترانزیت ریلی خود را روزافزون افزایش دهیم. با این وسیله راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از شرق تا غرب نقش‌آفرینی کرده و با اتصال کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب سهم بیشتری را از حمل‌ونقل ریلی بین‌المللی در اختیار بگیرد.

این عضو کابینه دوازدهم در ادامه به پروژه شهر فرودگاهی چابهار اشاره کرد و گفت: شهر فرودگاهی چابهار یکی از پروژه‌های مصوب است. مشکلاتی که در این پروژه بروز کرده در حال رسیدگی است و به‌زودی پیگیری و رفع خواهد شد.

اسلامی با اشاره به برنامه وزارت‌ راه و شهرسازی برای رفع حاشیه‌نشینی در چابهار گفت: ما پروژه‌های خودمان را شروع کرده‌ایم و به‌زودی با یاری مردم عزیز و شریف چابهار، چهره حاشیه‌نشینی را از این شهر خواهیم زدود./ تسنیم

کد خبر 420579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =