اسامی ۲۰ شرکت متخلف چرا افشا نمی‌شود؟/ مشکل شستا چیست که بازگشایی نمی‌شود؟

در حالی که وظیفه ناظر افشای تخلف و متخلف است، معاون بازار شرکت بورس در ارتباط با نمادهای ۲۰ شرکت متخلفی که بازارگردان مشخص نکردند، گفت: اسامی این شرکت ها محرمانه است و اجازه فاش کردن آن‌ها را ندارد.

به گزارش صدای بورس، زمان بازگشایی نماد شستا، ۲۰ متخلفی که بازار گردان معرفی نکرده اند از جمله مهمترین پرسش‌های کنونی فعالان بازار سرمایه است.

شستا چه زمانی باز می شود؟
محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس، در پاسخ به این پرسش که شستا چه زمانی باز می شود، به صدای بورس اظهار کرد: شستا برای بازگشایی مشکل دارد و دلیل باز نشدن آن نیز مشکل بازارگردانی است، اگر مشکل بازارگردانی آن حل شود، بازگشایی می‌شود
 

محمد رضوانی‌فر،مدیرعامل سرمایه گذاری تامین اجتماعی «شستا» به تجارت نیوز گفت: سازمان تامین اجتماعی با بانک رفاه برای بازارگردانی این نماد در بازار سهام به توافق رسیده است. بعد از معرفی این بانک به عنوان بازارگردان هیچ مشکلی بر سرراه بازگشایی این نماد نخواهد بود و بازگشایی می‌شود.

گروه چندرشته‌ای صنعتی که چهارمین بنگاه بزرگ بورسی یعنی «شستا» را در خود جای داده، ۸/ ۱۰ درصد از ارزش کل بورس تهران را از آن خود کرده‌ است. دنیای اقتصاد در این گزارش آورده است، این گروه ۲۰ مرداد (در زمانی که هنوز شاخص کل بورس تهران در محدوده ۲ میلیون واحدی قرار داشت) به اوج رسید و پس از آن زیانی معادل ۲/ ۴۴ درصد به سهامداران خود تحمیل کرد. این افت قیمت صنعت چند رشته‌ای صنعتی را مجبور به عقبگرد به ۱۰ تیر کرد. بازگشت قیمت سهام زیرمجموعه این گروه به قیمت‌های ۴ ماه گذشته در حالی رقم خورد که «شستا» از ۱۶ شهریورماه با توقف نماد معاملاتی مواجه است و در صورت معامله شدن شاید زیان بیشتری به سهامداران این صنعت تحمیل می‌شد.

بیشتر بخوانید:
۱۶ زیرمجموعه شستا در راه بورس
ارزش بازار «شستا» در مهرماه

اسامی ۲۰ شرکت متخلف چرا افشا نمی‌شود؟

حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس بازارگردانی را از جمله مباحث مهم دانست و تصریح کرد: در بورس اوراق بهادار تهران از ۳۳۰ شرکت، حدودا ۱۸۰ شرکت قرارداد بازارگردانی امضا کرده اند، ۲۰ شرکت تمکین نکردند که بورس اوراق بهادار تهران اسامی این شرکت ها را به سازمان بورس اعلام کرده است چراکه متخلف محسوب شده و مستوجب مجازات هستند.

گودرزی در ارتباط با نمادهای ۲۰ شرکت متخلفی که بازارگردان مشخص نکردند به صدای بورس، گفت: اسامی این شرکت ها محرمانه است و اجازه فاش‌کردن آن را ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: با شرکت‌هایی که بازارگردان مشخص نکرده اند، برخورد شده است.
وی در ارتباط با این موضوع که سطح برخورد به چه شکل بوده و آیا نام شرکت های بزرگ در بین متخلفان وجود دارد یا خیر اطلاعاتی بیان نکرد.


این سخنان گودرزی در حالی است که کارشناسان بازار سرمایه معتقدند،‌ این سکوت خلاف قانون است. وظیفه ناظر افشای تخلف و متخلف است. در غیر این صورت در انجام وظیفه کوتاهی شده است. در زمینه  تخلف ناظر نباید ملاحظه ای در نظر بگیرد.

شرکت بورس پیش‌تر جرایمی برای شرکت‌هایی که بازارگردان مشخص نکرده اند، علام کرد، بر این اساس در صورت اجرا نکردن این ابلاغیه، ناشران متخلف محسوب و جرایم برای آنان در نظر گرفته می‌شود که این جرایم و ضمانت اجرایی شامل تذکر، اخطار، محدودیت موقت یا دائم در دسترسی به سامانه معاملات، تعلیق یا لغو مجوزهای صادره توسط سازمان، محرومیت دریافت خدمات از ارکان بازار سرمایه برای مدت معین، جریمه نقدی، محرومیت از تصدی در هیئت مدیره اشخاص تحت نظارت، سلب صلاحیت و لغو پذیرش می‌شود.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 420179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =