انتخابات آمریکا و سناریوهای احتمالی

کمتر از یک هفته تا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا زمان مانده است. انتخاباتی که تحلیل‌گران از آن به عنوان بزرگ‌ترین ریسک صد سال اخیر بر بازارها یاد می‌کنند.

به گزارش صدای بورس، کمتر از یک هفته تا انتخابات ۲۰۲۰  زمان مانده است. انتخاباتی که تحلیل‌گران از آن به عنوان بزرگ‌ترین ریسک صد سال اخیر بر بازارها یاد می‌کنند.در ۳ نوامبر انتخابات ریاست جمهوری و یک سوم مجلس سنا برگزار می‌شود. رای گیری برای یک سوم مجلس سنا هر ۲ سال یک‌ بار صورت می‌گیرد و هر سناتور برای مدت ۶ سال بر کرسی‌های سنا می‌نشیند.تاکنون حدود ۷۰ میلیون آمریکایی از ۲۶۰ میلیون نفر واجد شرایط آرا (مشارکت ۲۶درصدی) خود را به صندوق‌های رای انداخته‌اند.

در ایالات متحده هر ایالت قوانین و ساختار خاص انتخاباتی خود را دارد. در  ۴۵ ایالت از ۵۰ ایالت، رای‌گیری پستی تصویب شده و در بعضی ایالت‌ها به شهروندان علاوه بر امکان رای‌گیری پستی اجازه داده می‌شود که به صورت حضوری نیز مشارکت کنند. امسال با توجه به شیوع کرونا، میزان مشارکت از طریق پستی افزایش یافته است.

ترکیب سکان‌دار کاخ سفید و اکثریت سنا برای بازارها از اهمیت بالایی برخوردار است که از این‌رو در ادامه به بررسی  چهار سناریو احتمالی می‌پردازیم.

سناریو اول: پیروزی بایدن و حفظ اکثریت سنا در دست جمهوری‌خواهان
این سناریو زمانی رخ می‌دهد که بایدن با اکثریت قابل توجهی پیروز انتخابات شود و ترامپ نتیجه را پذیرفته و اعتراضی صورت نگیرد.دلار که به عنوان دارایی امن تلقی می‌شود با کاهش ارزش مواجه خواهد شد و بازار سهام به علت ترس از سیاست‌های مالیاتی بایدن، واکنشی خنثی یا منفی نشان می‌دهد. وجود کنگره‌  جمهوری‌خواه احتمالا مانعی برای تصویب قوانین مالیاتی و کارگری مدنظر حزب دموکرات است از این رو بازار سهام نسبت به پیروزی بایدن واکنش بسیار منفی نشان نمی‌دهد.سرنوشت طلا نیز وابسته به تصویب بسته محرک مالی است و در صورت عدم تصویب احتمالا تا مدت زیادی رشد قابل توجهی را تجربه نکند.

سناریو دوم: پیروزی ترامپ
تصور اینکه پیروزی ترامپ یک امتیاز بزرگ به نفع بازارهای سهام و دلار محسوب شود، چندان خلاف واقع نخواهد بود و بازار سهام ایالات‌متحده در دوره‌ی اول ریاست جمهوری ترامپ و حتی بعد از دوره‌ی کرونا از میانگین‌های جهانی بهتر عمل کرده است.با پیروزی ترامپ احتمالا بسته حمایتی ۱.۸ تریلیون دلاری تصویب خواهد شد که این موضوع محرکی برای بازارها و طلا خواهد بود. دلار هم در این سناریو به علت کاهش ریسک اقتصاد، با کاهش ارزش مواجه خواهد شد و با پیروزی ترامپ خوش‌بینی به فضای کسب و کار در ایالت متحده افزایش یافته و بازار سهام با رشد خوبی مواجه خواهد شد.

سناریو سوم: پیروزی کامل دموکرات‌ها
در صورت پیروزی بایدن و تصاحب اکثریت سنا در دست دموکرات‌ها، به علت نگرانی بازار از سیاست‌های اقتصادی (کمک‌های دولتی زیاد، افزایش مالیات، تلاش برای برابری اقتصادی و…) مدنظر دموکرات‌ها و ترس از اقدامات سناتورهایی همچون برنی سندرز، الیزابت واران و الکساندرا اوکازیو، شاخص سهام سقوط می‌کند.در این سناریو که با صرف هزینه‌های هنگفت دولتی برای طرح‌های مختلف کارگری و ... همراه است؛ دلار با کاهش ارزش مواجه و طلا از این موضوع منتفع و روند صعودی را در پیش خواهد گرفت. باتوجه به سیاست‌های مالیاتی احتمالا بعضی شرکت‌ها بازار آمریکا را به قصد بازارهای دیگر ترک کنند.

سناریو چهارم: درگیری در انتخابات
در تاریخ انتخابات ایالات متحده، تنها دو مورد وجود دارد که بلافاصله بعد از انتخابات، نتیجه اعلام نشده و پروسه اعلام نتایج زمان‌بر شده است. نخستین بار در سال ۱۸۷۶  در رقابت بین تیلدن و راترفورد و دومین مورد هم رقابت بین بوش پسر و ال گور که در سال ۲۰۰۰ رخ داد.باتوجه به پاندمی کرونا، در انتخابات ۲۰۲۰، آرای پستی درصد قابل توجهی از آرا در اختیار دارند. این آرا با خطاهای ساده‌ای که رای‌دهندگان به هنگام پرکردن ورقه مرتکب می‌شوند ممکن است باطل شوند. این موضوع سبب می‌شود که نوع شمارش آرا در ایالت‌های مختلف مورد اعتراض قرار گیرد مثل اتفاقی که در سال ۲۰۰۰ رخ داد و در هنگام شمارش آرا، تعدای از برگه‌ها به بهانه سوراخ و غیره باطل اعلام شدند و این موضوع باعث باخت ال گور در فلوریدا و در نهایت پیروزی بوش پسر در انتخابات ۲۰۰۰ شد.

این بدترین سناریو ممکن برای بازارها است. درصورتی‌که هردو نامزد مدعی پیروزی در انتخابات شوند، دادگاه‌ها در تمام ایالت‌های مورد اعتراض درگیر شکایت‌های قانونی خواهند شد و بازارها از سوی بدترین دشمن خود یعنی «عدم قطعیت» ضربه می‌خورند و بازار سهام سقوط می‌کند. در انتخابات ۲۰۰۰، بعد از اعتراض ال گور، S&P۵۰۰ ۵.۶ درصد سقوط کرد و شاخص‌های سهام حدود دو ماه رفتار نوسانی داشتند.

باتوجه به وضعیت دو نامزد، حجم بالای آرای پستی و اظهارات ترامپ در خصوص انتخابات و تقلب، وقوع این سناریو محتمل است که در صورت رخ‌ دادن آن بازارهای سهام به علت عدم اطمینان و فضای مبهم پیش آمده با سقوط مواجه خواهند شد و دلار به عنوان پناهگاه امن رشد پیدا خواهد کرد.
طلا هم متاثر از رشد دلار، همانند بازار سهام در جهت عکس دلار رفتار خواهد کرد و ارزهایی مانند ین ژاپن، فرانک سوییس و دلار آمریکا مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار خواهند گرفت.

مهدی صالحی، تحلیلگر

کد خبر 420068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =