گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه ۱۳۹۹

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۹، به ۸.۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۳ و ۱۵۴.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش صدای بورس آمار و ارقام مندرج در این گزارش، مختص شهر تهران است و نمی‌تواند بیانگر تعداد و قیمت معاملات مسکن در سطح کشور باشد ضمن آنکه قیمت معاملات مسکن در شمال شهر تهران بر افزایش عدد میانگین حاصله تاثیرگذار بوده است. 

 «گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۹» برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.

در این گزارش آمده است در مهرماه سال ۹۹ تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۸.۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۳ و ۱۵۴.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در همین ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۶۷.۲ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱.۰ و ۱۱.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

حجم معاملات
بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مهرماه سال ۱۳۹۹ حاکی از آن است که از مجموع ۸۶۵۶ واحد مسکونی معامله شده واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۷ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با مهرماه سال قبل حدود ۴.۹ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قیمت بالا در تمامی گروه‌های ۱۱ تا ۱۵، ۱۶ تا ۲۰ و بیش از ۲۰ سال ساخت افزوده شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۷ درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۱۰ و دو به ترتیب اختصاص سهم های ۹.۴ و ۸.۴ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۷۳.۴ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۹ مربوط به ۱۰ منطقه شهر به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۱۰، ۲، ۴، ۱۴، ۷، ۱، ۸، ۱۵، ۱۱ بوده و ۱۲ باقیمانده ۲۶.۶ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

تحولات قیمت مسکن
در مهرماه سال ۹۹، متوسط قیمت یک متر مربع زیرنبای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۶۷.۲ میلیون ریال بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱۰ و ۱۱.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در نهایت تعداد معاملات انجام شده در مهرماه سال جاری در حدود ۸.۷ هزار فقره بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۵۴.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی شهر تهران به ترتیب با ۱۰ و ۱۱۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ۲۶۷.۲ میلیون ریال رسید.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۷ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین درم اه مورد بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۲۶.۸ و ۲۹.۶ درصد رشد نشان ‌می‌دهد.

کد خبر 419954

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • قیمت خانه در مناطق ارزان و گران تهران

    قیمت خانه در مناطق ارزان و گران تهران

    متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران در اسفند ۹۹ به رقم ۳۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید که نسبت به سال ۹۸ رشد ۹۳.۷ درصدی را تجربه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =