ظاهر tsetmc چرا تغییر کرد؟/ علت حذف پربازدیدها

شاید دلیل این تغییرات کم کردن بار روانی است که در معاملات روزانه رخ می دهد.

به گزارش صدای بورس، از امروز(دوشنبه) تغییری در صفحه اول سایت tsetmc به عنوان یکی از مهمترین سایت‌های بازار سرمایه که اطلاعات مهمی را از جزئیات معاملات در اختیار سهامداران قرار می‌دهد، رخ داده و بدین ترتیب به جای نمادهای پربیننده،  نمادهای پراکنش به نمایش گذاشته شده است که این تغییر مربوط به تعداد دفعات معاملات سهام شرکت های بورسی و فرابورسی است.

آن طور که مدیرعامل مدیریت فناوری بورس تهران  گفته این اتفاق با واقعیت‌های روزانه بازار سهام، انطباق بیشتری دارد؛ چرا که نمادهای پربیننده، دارای اطلاعات روشن و برخوردار از ارزش معاملاتی خاصی نبود و گاه از طریق ربات ها مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت. بر همین اساس تصمیم گرفته شد با حذف نمادهای پربیننده، از فهرست شرکت‌های پرتراکنش در دفعات معاملات استفاده شود.

حسین مرادی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با صدای بورس اظهار کرد: نمایش جزئیات معاملات در سایت tsetmc تاثیری بر روند معاملات ندارد. شاید دلیل این تغییرات کم کردن بار روانی است که در معاملات روزانه رخ می دهد.

روح الله دهقان، مدیرعامل مدیریت فناوری بورس تهران از اعمال یک تغییر در سایت مهم بازار سرمایه یعنی TSETMC خبر داد و گفت: از امروز به جای نمادهای پر بیننده ،  نمادهای پرتراکنش به نمایش گذاشته می شود که مربوط به تعداد دفعات معاملات سهام شرکت های بورسی و فرابورسی بوده و با واقعیت های روزانه بازار سهام، انطباق بیشتری دارد.

به گزارش سنا، نمادهای پر بیننده، دارای اطلاعات روشن و برخوردار از ارزش معاملاتی خاصی نبود و گاه از طریق ربات ها، مورد سو استفاده قرار می گرفت. به این ترتیب که برخی فعالان با اهداف خاص، سعی می کردند آمار نمادهای پربیننده را بیشتر از واقعیت نشان دهند و به نوعی این ذهنیت را به بازار منتقل کنند که سهام پربیننده، جایگاه ویژه ای دارند.

به نظر می رسد سازمان بورس و اوراق بهادار راهکاری هوشمندانه پیش گرفته است تا با ایجاد تغییراتی در ظاهر سایت tsetmc ، از وضوح معاملات بازار سرمایه بکاهد.

 از این طریق کاربر در بدو ورود به سایت با پر تراکنش ترین ها مجوعه می شود و در روز های منفی بازار سیگنال به سرعت  به مخاطب منتقل نمی شود.

کد خبر 419818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =