چالش بی‌اعتمادی و امکان صعود

بازارسرمایه بیش از دوماه است که روند ریزشی دارد و البته نهاد ناظر و ارکان بورس تلاش‌هایی را داشتند که این مشکل رفع شود.

به گزارش صدای بورس، یکی از دلایل افت شاخص بازار می‌تواند تدابیر اجرا نشده مسئولان بازار باشد؛ تدابیری مدنظر بود و طرح شد، ولی در نهایت اجرایی نشد. برخی از تدابیری هم که انجام شد، در بازار تاثیرگذار نبود. چون علت اصلی شرایط فعلی بازار بحث بی‌اعتمادی سهامداران است. باید گفت این بازار با اصلاح کار خود را آغاز کرد، ولی در حال حاضر با ریزش مواجه است.

بازارسرمایه بیش از دوماه است که روند ریزشی دارد و البته نهاد ناظر و ارکان بورس تلاش‌هایی را داشتند که این مشکل رفع شود. یکی از دلایل افت شاخص بازار می‌تواند تدابیر اجرا نشده مسئولان بازار باشد؛ تدابیری مدنظر بود و طرح شد، ولی در نهایت اجرایی نشد. برخی از تدابیری هم که انجام شد، در بازار تاثیرگذار نبود. چون علت اصلی شرایط فعلی بازار بحث بی اعتمادی سهامداران است. باید گفت این بازار با اصلاح کار خود را آغاز کرد، ولی در حال حاضر با ریزش مواجه است و البته ترس سهامداران به این موضوع هم دامن زد. در سال جاری، سهامداران غیر حرفه ای و تازه وارد بسیاری در بورس سرمایه‌گذاری کردند . این افراد همیشه نگاه کوتاه مدت دارند و در صورت احساس ضرر هم سریع از این بازار خارج می شوند. اگرچه این نگاه سهامداران کاملا اشتباه است، اما این واقعیت در بازارسرمایه وجود دارد و عملا هم از طرف نهاد ناظر تدبیر کارسازو اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است. همچنین یکی از مواردی که باعث دامن زدن  به افزایش ریزش بازارشده، بحث انتخابات آمریکاست. بازار نگران است که ترامپ رئیس جمهور می‌شود یا بایدن برنده خواهد شد. چون هر فردی که در این انتخابات رای بیاورد، تاثیر مهم و بسزایی بر بازار خواهد داشت.
 انتظار می‌رود که با رئیس جمهوری ترامپ، تحریم‌ها شدیدتر شود، همچنین دلار رشد بیشتری خواهد داشت که می‌تواند تاثیر اولیه مثبتی در بورس بگذارد. البته تاثیر این امر در اقتصاد کشور خوب نیست، ولی در بازارسرمایه می‌تواند تاثیر مثبت کوتاه مدت در سهم‌های دلار محور داشته باشد. اگر بایدن رای بیاورد، احتمالا شاهد ریزش شدید دلار خواهیم بود و افت موقت در بورس را هم خواهیم داشت. به همین جهت بازار در حالت ابهام به سر می‌برد و تا دو هفته آینده این ابهام در بازار وجود دارد. بازار می‌تواند در روزهای آینده، روند صعودی داشته باشد؛ چون قیمت‌ها به شدت کاهش یافته و فرصت خرید برای سرمایه‌گذاران مهیا شده است، ولی همچنان بحث انتخابات آمریکا پیش رو است و تا این موضوع به نتیجه نرسد، بازار جهت مشخصی نخواهد داشت؛ مگر اینکه مسئولان، تدابیری را بیندیشند که بازار را از این شرایط خارج کنند. 
در نهایت می‌توان گفت اگرچه دعوت مردم به بورس توسط دولت اقدام خوبی بود ولی در ادامه نتوانست به خوبی این بازار را مدیریت کند. در حال حاضر،دولت در خصوص بازارسرمایه سکوت کرده و همین عامل باعث سردرگمی و بی اعتمادی سهامداران شده است. این بی اعتمادی در آینده بیشتر هم خواهد شد. از طرفی هم نهادهای ناظر بازار، عملا هیچ برنامه‌ای برای بهبود بازار ندارند و مانند مابقی مردم فقط تماشاگر هستند. به نظر پس از به نتیجه رسیدن انتخابات آمریکا، بازار جهت خود را خواهد یافت و امکان دارد پس از این دوره رکود، شاخص بورس روند صعودی را تجربه کند.

 ابوالفضل شهرآبادی ، مدیرعامل شرکت سبدگردان داریک پارس
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره 373

کد خبر 419776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =