پرکاربردترین محصول پتروشیمی در انتظار افتتاح مجتمع تولیدی!

خودکفایی در تولید یکی از پرکاربردترین محصولات صنعت پتروشیمی سال هاست که در انتظار بهره ­برداری از پتروشیمی ارگ به سر می­ برد.

به گزارش صدای بورس، اکریلونیتریل (Acrylonitrile) مونومر اصلی سازنده فیبرهای ترکیبی است که به طور کلی به انها اکریلیک گفته می­ شود.

این فرآورده­ پتروشیمیایی، از مشتقات پروپیلن (یکی از محصولات پایه صنعت پتروشیمی) است و به عنوان ماده­ اولیه تولید رزین­های  ABS، الیاف اکریلیک، اکریل آمید، نیتریل رابر و ادیپونیتریل شناخته می ­شود و دارای کاربرد فراوان در صنایع پایین دستی از جمله صنایع خودروسازی، نساجی (تولید الیاف اولیه)، لوازم خانگی (یخچال، ماشین لباس شویی، چرخ خیاطی)،  لوله ها و اتصالات، قایق های تفریحی، الکترونیک (رایانه­ ها، تلویزیون، رادیو و تلفن­ های همراه)، بهداشتی، غذایی و … است.

اکریلونیتریل در ایران تولید نمی شود!

شرکت پتروشیمی ارگ (ماه شهر)، تنها شرکتی است که در زمینه تولید اکریلونیتریل سرمایه ­گذاری کلان کرده و بیش از ۲۰ سال است که طرح تولید این ماده را با ظرفیت ۱۰۶ هزار تن در سال در دست اجرا دارد، اما هنوز صنایع داخلی وابسته به این ماده اولیه، نیاز خود را از راه واردات تأمین می­کنند.

اغلب واحدهای تولیدکننده­ اکریلونیتریل تحت لیسانس شرکت INEOS انگلیس فعالیت می­کنند و با توجه به وجود تحریم­های ظالمانه علیه کشورمان، واردات آن با مشکلات متعددی رو به رو شده است و تنها راهکار تأمین نیاز صنایع داخلی، تسریع بخشیدن به اجرای طرح تولید این ماده توسط شرکت پتروشیمی ارگ است.

کمبود خوراک و نبود دانش فنی، مشکل اصلی پتروشیمی ارگ

همانطور که گفته شد، اکریلونیتریل از مشتقات پروپیلن است (مشهور به خاویار صنعت پتروشیمی) که این ماده (پروپیلن) به میزان 850 تا 900 هزارتن در سال توسط مجتمع های پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند و آبادان و همچنین واحدهای پتروشیمی امیرکبیر، بسپاران بندرامام، تبریز، جم، شازند و مارون تولید می شود و پاسخگوی نیاز فعلی کشور نیست؛ بنابراین کمبود خوراک یکی از مشکلات مهم پتروشیمی ارگ است.

مشکل دیگر در تولید اکریلونیتریل نبود دانش فنی تولید آن است که به همین منظور شهریورماه سال ۱۳۹۶ یک قرارداد همکاری بین شرکت پتروشیمی ارگ و یک شرکت چینی در جهت تأمین لیسانس و دانش فنی و مهندسی طرح تولید اکریلونیتریل امضا شد که بر اساس آن مقرر بود طی سه سال این طرح به بهره­ برداری برسد.

متاسفانه علی رغم اهمیت بسیار بالای تولید اکریلونیتریل در کشور، پیگیری های خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان از شرکت ملی پتروشیمی نتیجه خاصی در بر نداشت و این شرکت برنامه خود برای تولید این ماده پتروشیمیایی ارزشمند را تشریح نکرد؛ تنها به این پاسخ اکتفا کردند که پتروشیمی ارگ یک شرکت خصوصی است و شرکت ملی پتروشیمی نمی تواند دخالتی در عملکرد آن داشته باشد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 419718

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • از رشد صادرات خاویار تا قیمت‌های چند میلیونی!

    از رشد صادرات خاویار تا قیمت‌های چند میلیونی!

    ایسنا نوشت:مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک آبزیان سازمان شیلات کشور از رشدی ۶۵ درصدی صادرات خاویار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ خبر داد.

  • قاچاق مسافری خاویار

    قاچاق مسافری خاویار

    مدیر دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک آبزیان سازمان شیلات خاطر نشان کرد: گوشت خاویاری برای کشورهای آذربایجان، ارمنستان و روسیه صادر می‌شود چراکه این گوشت بیشتر در کشورهای پیرامونی و همسایه خزر خواهان دارد اما خاویار ایرانی سال‌هاست که سهمی هم از بازارهای اروپایی را به خود اختصاص داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =