تجارت خارجی با تهاتر نفت رشد می‌کند

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با تهاتر نفت با کالاهای اساسی می توانیم باعث افزایش تجارت خارجی شویم.

به گزارش صدای بورس، علیرضا رزم حسینی در جلسه مشترک بین وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت نفت و وزارت کشاورزی گفت: با عملیاتی شدن تهاتر نفت در نیمه دوم سال رشد صادراتی بسیار خوبی نسبت به شش ماه اول سال خواهیم داشت. با تصمیمات اخذ شده در این چند روز نرخ ارز و نرخ برخی از کالاها کاهش یافت که این روند می‌تواند ادامه داشته باشد و چشم انداز رو به رشدی در پیش خواهد بود.

عبدالناصر همتی نیز در این نشست گفت: یکی از بهترین و مهمترین روش‌های تأمین ارز کالاهای وارداتی در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا در جریان است تهاتر است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در تهاتر نیاز به مبادله ارزی نیست، افزود: دولت آمریکا تمام تلاش خودش را کرده است تا مبادی انتقال پول به ایران را ببندد که باعث فشار بر تجارت شود.

وی ادامه داد: از ۱.۵ سال پیش بانک مرکزی با همکاری وزارت صمت تهاتر را شروع کرده است و بخشی از واردات ما از صادرات معدن یا بخش‌های دیگر این وزارتخانه تهاتر شده است.

همتی خاطرنشان کرد: کاری که در حال حاضر قرار است انجام شود بسیار فراتر از اقدامات قبلی است. با این تصمیم حجم زیادی از کالاهای اساسی، دارو، کالاهای ضروری و قطعات تولیدی‌ها تأمین می‌شود. آقای رزم حسینی این کار را آغاز کرده اند و باهمت وزارت نفت می‌توانیم بخش‌های نفت را نیز وارد این تهاتر کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در بانک مرکزی علاوه بر تأمین کلاسیک از طریق منابع بانک مرکزی یا سامانه نیما که تاکنون کالاها از این طریق تأمین مالی می‌شدند می‌توانیم با تهاتر نفت با کالاهای اساسی باعث افزایش تجارت خارجی شویم.

وی اظهار داشت: باید سازوکار این تصمیم هر چه سریع‌تر تعریف شود.

بیژن زنگنه نیز در این نشست گفت: برای این تصمیم باید یک پنجره واحد ایجاد شود تا بین رفت و آمد تصمیم در دستگاه‌های مختلف وقت تلف نشود. در این جلسات که هفته‌ای یک بار تشکیل می‌شود باید همه چیز تصمیم گیری شود. وی اظهار کرد: ان شاالله از هفته آینده کار را عملیاتی خواهیم کرد.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی نیز در پایان گفت: این تصمیم نمادی از شکسته شدن بروکراسی‌ها برای گرفتن تصمیمات اساسی است که امیدواریم با این اقدام کالای اساسی با قیمت مناسب به دست مردم برسد./ مهر

کد خبر 419472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =